PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 2 Malé opáčkoJ —Co je případová práce? —Jaké jsou fáze případové práce? —Jaké kompetence jsou klíčové pro případovou práci? Co nás čeká dnes? —Komunikace s klientem —Aktivní naslouchání jako základní nástroj pracovníka — Komunikace —Verbální —Neverbální Neverbální —Oční kontakt —Odstín hlasu —Výraz obličeje —Poloha a pohyb těla, rukou —Oblečení a celkový zjev Verbální —Rozhovor – základní nástroj pracovníka —Otevřené x uzavřené otázky —Různá pojetí rozhovoru - např. M.H.Ericson, C.R.Rogers —Co jsem dělal o prázdninách? – cvičení ve trojicích Bariéry v komunikaci •Hodnoty •Vnímání •Předpojatost •Komunikační styl Vnímání druhých ovlivňují naše —Zkušenosti (vlastní i obecné) —Předchozí informace —Podobnosti (naše, našich blízkých) —Nálady, atmosféra — — —Cvičení „Domaluj obrázek“ Fáze rozhovoru —Úvod - navázání kontaktu, odstranění obav, vzájemné naladění, získání základních údajů —Jádro rozhovoru – očekávání, cíle, zakázka —Závěr – rozloučení, uvolnění, vyladění na další spolupráci Techniky aktivního naslouchání —Povzbuzování —Objasňování —Parafrázování —Zrcadlení —Shrnutí —Ocenění — Povzbuzování —Cíl: Projevit zájem, povzbudit k hovoru —Je třeba: Užívat neutrální slova, nehodnotit —Příklad: Řekněte mi o otm víc, prosím Objasňování —Cíl: Objasnit, co nám druhý říká, získat víc informací, pomoc mluvčímu vidět i další hlediska problému —Je třeba: Klást otevřené otázky —Příklad: Jak to probíhalo? Co jste dělal, když…? Parafrázování —Cíl:Ukázat mluvčímu, že nasloucháme a rozumíme, ověřit si, zda chápeme —Je třeba: svými slovy zopakovat hlavní myšlenky —Příklad: Jestli tomu rozumím,… Říkate, že…. JE TO TAK? Zrcadlení —Cíl: Projevit pochopení, porozumění, umožnit zvládnout pocity —Je třeba: Vyjádřit pocity a emoce mluvčího —Příklad: Je vám líto…Vidím, že jste rozzlobený… Vnímám to správně? JE TO TAK? Shrnutí —Cíl: zhodnotit dosažený pokrok, shrnout důležitá fakta a emoce —Je třeba: shrnout a strukturovat hlavní myšlenky, fakta a přidat emoce —Příklad: Mluvil jste o 1),2),3) a to vás znepokojilo, rozzlobilo….JE TO TAK? Ocenění —Cíl: dát najevo uznání, respekt —Je třeba: provit uznání za úsilí a ochotu jednat —Příklad: Cením si vaší snahy situaci řešit. Oceňuji vaši ochotu…. Pravidla aktivního naslouchání —Ověřuji, zda jsem porozuměl (JE TO TAK?). —Nevysvětluji, nehodnotím. —Nepřerušuji, neradím. —Respektuji názory, postoje a pocity druhého. —Verbálně i neverbálně vyjadřuji zájem. — —Čemu bych se chtěl věnovat, až dostuduji a proč? Nejčastější chyby —Čtení myšlenek - předpokládání —Rady a doporučení, které nejsou žádány —Přerušování partnera a skákání do řeči —Ignorování signálů —Nedostatek zájmu —Ostatní přemýšlejí jako já/ znají to co já