Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Sociální práce •společenskovědní disciplina •oblast praktické činnosti •rámec společenské solidarity a ideál naplňování individ. potenciálu každého člověk •zaměření na odhalování, vysvětlování, zmírňování sociálních problémů •sociální uplatnění jedinců, skupin, komunit •společenské podmínky pro jejich sociální uplatnění • • Specifika sociální práce •pomoc lidem (rodinám, skupinám, komunitám) v obtížné životní situaci •pomoc (zároveň) subjektům v jejich sociálním prostředí (jedincům, skupinám,… organizacím) v jejich sociálním prostředí •řešení konfliktů nebo zmírňování napětí mezi nimi Vývoj a proměny sociální práce •vzájemná pomoc a solidarita vždy spjaty s lidským společenstvím a soužitím •rozmanitost forem i obsahů aktivit, poskytovatelů i přístupů •rodina, sousedská solidarita, aktivity církví (princip „můžeš pomoci“) •chudinské zákony, obce, města, šlechta (princip „musíš pomoci“) •poč. 20.stol. vliv společenských věd , 2.pol.20.stol důraz na lidská práva (princip „ právo na pomoc“) Motivy a hodnoty sociální práce •Motivy: ü soucit profesionální pomoc ü strach profesionální kontrola •Hodnoty: üúcta k člověku ürovnost všech lidí üsolidarita üspravedlnost ükaždý je schopen změny, růstu, sebezdokonalení üjedinečnost každého se může projevit pouze ve společenství Charakteristiky moderní sociální práce •společenskovědní disciplina •praktická profesionální činnost •teoretická základna •přímá aplikace teorií v praxi při řešení konkrétních problémů •vlastní metodické postupy •legislativní a institucionální rámec •finanční a organizační propojení se státní správou •etický kodex Definice sociální práce •Viz üSlovník sociální práce (O.Matoušek str.213) üZáklady sociální práce (O. Matoušek a kol. str. 184,185) üEtický kodex sociálních pracovníků (Mezinárodní federace SP, 2000 • Paradigmata moderní sociální práce •Terapeutické üpodpora zdrojů jedince, rodiny,… •Reformní üposilování utlačených, reforma společ. systému, institucí •Poradenské üdůraz na informace, informovanost, potřeby klientů