Úvod do sociologie PhDr. Eva Křížová, PhD. evakriz@centrum.cz Vznik sociologie 1838 Co se dělo tak významného? Nastupuje nová sociální realita, již nelze vysvětlit tradičními teoriemi Existuje nějaký symbol moderny? Modernizace industrializace urbanizace Emancipace Racionalizace Sekularizace- odkouzlení světa Auguste Comte 1798-1857 1838 Kurz pozitivní filosofie- věda o společnosti Pozitivismus-vědecké „náboženství“ sg je specifická věda s vlastním předmětem i metodami a není redukovatelná na jiné obory- analogie mezi biologickými a sociálními procesy existují, ALE ROZDÍLY JSOU ZÁSADNÍ Sociální statika a sociální dynamika Klasifikace věd- sociologie stojí nejvýše Matematika, Astronomie,Fyzika, Chemie, Biologie a SOCIOLOGIE jako královna věd Pokrok a pořádek Společnost je sdružení svobodných a rovných lidí. Ale potřebuje řád- kdo a co jej bude v nových podmínkách zajišťovat ? Autorita elity-intelektuálních vůdců Láska, náboženství, umění- význam emocí Pospolitost Co je posláním sociologie? Funkce emancipační, humanizační Ale i sociálně-inženýrská, manipulativní 2 obecné otázky • Jak a proč udržují a obnovují lidé společnost a podporují společenský řád? • Jak a proč přestanou lidé společnost obnovovat, protestují a žádají změnu? • Otázky spolupráce, konfliktu, změny, legitimity, ovládání, apod. na všech úrovních společenského života Klíčové pojmy sociologie • Společnost, spol. změna, modernizace • kultura, civilizace • Socializace, sociální osobnost, role, enkulturace • Konformita,kulturní vzorce, rituály, normy, hodnoty, symboly, deviace, stereotypy (auto- a heterostereotypy) • Skupina (formální, neformální, vlastní/cizí…), instituce, organizace • Sociální vrstva, status, prestiž, mobilita, třída • Status připsaný (věk, pohlaví, rodinný původ..) • Status získaný (vlastní rodina, majetek, profese, vzdělání) • Autorita, dominance, moc, manipulace, kooperace, konflikt • Sociální hnutí (squaterství….), • sociální anomie, sociální hnutí, sociální změna a další sociologie má mnoho teoretických východisek a směrů, paradigmat Nejznámější jsou Strukturálně funkcionalistická (konsensuální) teorie Konfliktualistická teorie Sociálně konstruktivistická a interpretativní teorie Strukturální funkcionalismus: Talcott Parsons společnost je víceméně stabilní, neustále se vyvažující celek, sociální systém, který je složen z prvků, subsystémů a vzájemných funkčních vztahů mezi nimi a k celku. Svými funkcemi se subsystémy udržují v rovnováze a pozvolna se proměňují, vždy v návaznosti na druhé segmenty Tyto funkce mohou být pozitivní nebo negativní, (tj. mohou přispívat k udržení stability a rovnováhy nebo je mohou narušovat), zamýšlené nebo nezamýšlené Každý sociální systém se snaží minimalizovat změny prostřednictvím adjustace a kontroly a směřuje ke stavu dynamické sociální rovnováhy Této rovnováhy je dosahováno plněním funkcí, činností subsystémů a tím, že se jednotlivci podřizují hodnotovému systému dobrovolně nebo formou nátlaku Hodnotový systém (kulturní vzorce) je pro integraci systému rozhodující Změny probíhají graduálně, nikoliv revolucí. Společnost je • Ucelený systém prvků uspořádaných do struktury vzájemných vztahů spolupráce, podřízenosti a nadřízenosti a funkcí • Jistá míra dysharmonie je přítomná • Schéma AGIL – Adaptation, goals, integration, latency Společnost jako konflikt, kritická sociologie- Marx, Dahrendorf, Coser Konflikt je všudypřítomný a přirozený Je základem společenského života -soupeření o nedostatkové statky- moc, zdroje, pozice, suroviny… Konflikt je také pozitivním, neboť je zdrojem změny Konflikt je nevyhnutelný, vždy nastává mezi držiteli moci, kteří mají zájem na zachování státu quo, a těmi, kdo chtějí daný stav zvrátit, protože jim nevyhovuje V rámci soupeření se vyvíjejí ideologie pro zdůvodnění obhajoby nebo boje za změnu Základní přístup: od (mocenských) struktur k jedinci Interpretativní, konstrukcionistická (biografická, narativní, fenomenologická, interpretativní) To, co společnost udržuje, je každodenní interakce jejích členů podle významů, které jim připisují sociální realita je obnovována a udržována ve vzájemných interpretacích, má intersubjektivní ráz Koncept přirozeného světa, všednosti Jedinec je aktivní, spoluutváří sociální realitu, svět, který nás obklopuje, je závislý na našem přístupu k němu- podle toho se různě jeví neexistuje jedna sociální realita, ale pluralita sociálních zkušeností, důraz na subjektivitu v přikládání významů vnějším podnětům Zájem o mikrosociální témata- OD JEDINCE KE STRUKTUŘE Např. Anselm Strauss, Erving Goffman, Peter Berger, Alfred Schutz, Zdeněk Konopásek, Olina Šmídová Příklad: všední život v totalitní společnosti Ale co spojuje všechny? Kladení otázek, zpochybňujících samozřejmost a „normálnost“ sociálních procesů a odkrývajících jejich pozadí s cílem zlepšit ho a emancipovat člověka Procesy udržování/obnovování a změna sociálního řádu Čí jsou pravidla, která jsou vyhlášena? Komu patří? Kdo je víc aktivní a kdo se přizpůsobuje? Kdo a co říká? Otázka moci, legitimity, manipulace, ….. Přístup k jedinci Pro sociologii je typické, že připisuje primární význam společnosti, strukturální podmíněnosti (jako jedinci nadřazené, primární realitě)-soc. determinismus jedince sice chápe jako aktivního spolutvořitele socio-kulturní reality (dualita aktérství a determinismu- člověk jedná uvnitř struktur, vytváří je i boří, existuje uvnitř struktur, které může měnit Nicméně identifikuje zdroje a mechanismy ovládání a manipulace (např. reklama, ideologie, rituál, jazyk, technologie, sociální sítě) Sociologická imaginaceCH.W.Millsobecný druh uvažovaní, který usiluje o pochopení osobních problémů ve vztahu k celé povaze společnosti metoda poznání, která propojí subjektivní individualitu se sociálním prostředím (osobní limity a společenská determinace). Dívat se na život zblízka i z nadhledu, vidět strukturu a determinaci stejně jako volbu a akt pochopení osobního života skrze život veřejný, Millsovými slovy, provázat biografii s historií. schopnost přecházet plynule od intimních záležitostí jedince k velkým problémům současných společností. (blízko k orální historii) kritičnost a angažovanost je kulturní a politická úloha sociologie pomáhat lidem ve složitém světě nejistých společenských a ekonomických vztahů-univerzálním nástrojem lepšího pochopení vlastního života a osobních možností. funkce sociologie pro pastorační a sociální práci Problémy chudoby, vyloučení, marginalizace, znevýhodnění, vyhoření, krize Vztah jedince a společnosti (dilema individuální svobody a nároků společnosti) Jak integrovat a současně nenutit a nemanipulovat? Obrat od paternalismu ke zplnomocnění Problematika konfliktu, nedostatečné socializace, sociální anomie, rebelství, selhání, maladaptace, vedoucí k vyloučení a její reprodukci Česká (československá) sociologie Významná tradice (Masaryk, Beneš, Bláha) Přerušení po r. 1948 (buržoazní pavěda nahrazena historickým materialismem) Oživení v 60. letech (Machonin, P. a kol.: Československá společnost, 1969) Opětovné narušení či deformace v období normalizace Rozvoj po r. 1989a) akademická sociologie (Sociologický ústav) b) ve službách komerce-výzkumy spotřebního, případně volebního chování Významní soudobí čeští sociologové Václav Bělohradský Jan Keller Miroslav Petrusek Jiřina Šiklová Jiří Večerník Tomáš Halík Tradiční moderní a postmoderní společnost Společnost • Tradiční • (pospolitost, rodina, příbuzenství), půda, víra, věčnost • Gemeinschaft • Moderní • (kalkul, účelovost, život zde a teď,vysoká komplexnost • (společnost) Gesellschaft Modernizace Měla vliv na všechny sféry lidského života Pokrok=mít se lépe, snáze, mít víc, „růst“, expandovat, měnit Nové formy sociální kontroly Proměna základních pozic a rolí – především patriarchálních autorit Ale zproblematizování i mateřské role, rodiny Proměny společnosti Tradiční • Náboženství, církev • Tradice, zvyky, víra, spasení • Církev, pán • Závislost na přírodě • Vesnice • zemědělství • Skupina má přednost • Stabilita (nízká mobilita) • hierarchie Moderní • Právo, zákon, sekularizace • Věda, POKROK, technika, práce • Organizace, byrokracie, instituce, STÁT, národ- ÚŘAD • Nadvláda nad přírodou • Město • Průmysl-produkce-TOVÁRNA • Emancipace • Změna, inovace, • Demokracie, spravedlnost kde má společnost hranice?- jsou velmi pohyblivé Musíte umět popsat podstatu rozdílu mezi tradiční a moderní společností Druhá, radikální, reflexivní či pozdní moderna, postmoderna • Od 70. let 20. století • Z umění, literatury, vliv trhu a technologie • Zpochybnění linearity času, vývoje, pokroku • Bez jednoznačně převládajícího a sjednocujícího kulturního modelu – občanská, demokratická, ale z podstaty věci pluralitní a roztříštěná – Krajně nestabilní a proměnlivá, „tekutá“, nejistá • Společnost permanentní, akcelerované změny, permanentního pohybu, permanentního dohledu, • stát neplní své funkce- „jedinec si může za vše sám“ (individualizace) • Riziková (bezpečnostní, ekologická, sociální • Bez hranic (globální, multikulturní) • Nejistá z hlediska svého vývoje - plná paradoxů (svoboda ve všudypřítomném dohledu a ztrátě soukromí), • Hybridní- směšuje nemožné globalizace • Celoplanetární proces související s prosazováním volného trhu (liberalizací) jako obecného principu hospodářského a sociálního života a působením informačních technologií • Odstraňování hranic v ekonomické oblasti vede i k politické liberalizaci • Propojování ekonomik a kultur, srůstání a „zmenšování světa“ • Volný pohyb kapitálu – umožňuje přesun podnikání bez ohledu na hranice států • Volný přesun osob, zboží, informací (internet) • Nadnárodní korporace ovlivňují utváření ekonomické politiky na nadnárodní i národní úrovni • Globalizace je spojená s digitálními technologiemi a hodnotově s „amerikanizací“ – snaha čelit europeanizací • Konkurence a snaha minimalizovat náklady je důležitější než ochrana národních ekonomik • Kumulace bohatství v užší skupině osob a neviditelné globální elitě • Ekonomika-politika-kultura-společnost-morálka (liberalizace)