Aktivizace osob s mentálním postižením Mentální postižení nMentální postižení nPojem zahrnující vedle mentální retardace také hraniční pásmo kognitivně-sociálních omezení, která znevýhodňují klienta při vzdělávání a vyžadují vyrovnávající a podpůrná opatření. n nMentální retardace nPorucha rozumových schopností projevující se snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních dovedností, která oslabuje adaptační schopnosti jedince. nTypy mentální retardace –typ hyperaktivní, neklidný –typ hypoaktivní, apatický, netečný n Omezeny jsou nPohybové dovednosti nSmyslové dovednosti nSociální dovednosti nEmoční dovednosti nKognitivní dovednosti nzpracovávat informace nmanipulovat se slovy a čísly nčíst a psát nrozlišovat tvary, figury a pozadí, ndoplňovat dílčí informace a poznatky do systémů a celků n Cíle aktivizačních lekcí nRozvoj motoriky nOrientace v prostoru a čase nRozvoj smyslového vnímání nRozvoj komunikace nRozvoj adaptability nVyjadřování emocí nPodpora pozornosti nPodpora paměti n Aktivizační terapie nTerapie uplatňované ve prospěch osob s mentálním postižením jsou důležitou a nezaměnitelnou součástí komplexní rehabilitační péče o tyto osoby. nTerapie hrou nPracovní a činnostní terapie nPsychomotorická terapie nTerapie s účastí zvířete nExpresivní terapie –Muzikoterapie –Dramaterapie –Arteterapie – n Muzikoterapie nVhodné metody pro osoby s MP: n nImprovizace podporuje sebevyjádření a komunikaci nInterpretace podporuje adaptabilitu, sebeúctu a sebevědomí nZpěv písní kultivuje řečový projev, paměť nKompozice písní podporuje sebeuvědomění, sdílení nHudební vystoupení má velký seberealizační potenciál nPoslech hudby spojený s dalšími aktivitami rozvíjí představivost n Arteterapie nVhodné metody pro osoby s MP n nVolný výtvarný projev – čmárání, volná kresba, volná malba nTematický výtvarný projev – můj život, láska, rodina, kamarádi nVýtvarný projev při hudbě – ztvárňování asociací vyvolaných hudbou nSkupinové výtvarné činnosti – pracují se skupinovou dynamikou, upravují sociální vztahy nŘízený výtvarný projev – pracuje s přímou intervencí terapeuta do výtvarné činnosti klienta (nácvik práce s linií, čarou, barvami) n Dramaterapie nDo technik vkládáme pohyb těla, mimiku, proxemiku, haptiku nPoužívají se nkostýmy, masky, kulisy, zvukové doprovody, živé obrazy nVhodné techniky nRituály - pro zahájení a ukončování lekcí nMluvící předměty - k vyjádření emocí nZrcadlení, předávaná pantomima – rozvíjející interakci ve skupině nPantomimický překlad slov – rozvíjející představivost nŽivé obrazy, primitivní exprese, hraní rolí a situací – umožňující osobní projekci klientů n Psychomotorická terapie nZabývá se novlivňováním psychiky prostřednictvím aktivace motoriky. n nZahrnuje postupy a činnosti expresivních terapeutických přístupů: nPantomimu nTanec nPohybové hry nImprovizace nRelaxace n n n Specifika při uplatňování technik nPři práci v rámci expresivních terapií počítáme se specifiky v motivaci, která je ovlivněna: n nDeficity v psychomotorice. Ty působí: –Omezení výběru herních objektů –Sníženou schopnost manipulace s objekty n nDeficity v představivosti a tvořivosti n nProstředím n n Zásady terapeutické práce nPoskytovat zájem o osobu klienta a kladné ocenění nStrukturovat čas, budovat řád nPřizpůsobit se konkrétnímu vnímání, dávat delší čas na reakce a úkoly, nenechat se odradit slabými reakcemi nPoskytovat konkrétní empatické reflexe nSystematické opakování reflexí umožňuje rozvinutí komunikace, posiluje orientaci v prostředí, v uvědomování si pocitů a nálad nPodpora reakcí klienta na reflexe směrem k aktivnímu samostatnému sdělení nMít na paměti, že selhávání může být udržováno přehnaně pečujícím přístupem n