Techniky komunikace seznam 2 Navázání kontaktu Oční kontakt – Kuk! Baf! Podání rukou – jóga smíchu Oční kontakt a gesto – zpěv známé písně si předáváme v kruhu Představení a získání podpory – předzpěvák se jménem, jméno s přívlastkem Přivítání, skupinový rituál – vedoucí vyvolá jméno, dotyčný si sedne do kruhu k velkému bubnu, ostatní se drží za ruce, postupují do kruhu a zpět a zpívají: Vítej, vítej! Potom tleskají: vítej Jano mezi námi, to jsme rádi, že jsi tady. Jana pak pro ostatní zabubnuje, ostatní přitom tančí, nakonec jí zatleskají. Ostrovy – každý si najde místo, kde nebude rušen a nakreslí svůj ideální ostrov a dám mu jméno. Jaká hudba zní na mém ostrově? Vyberu si k ní nástroje a vyzkouším je. / Hudba ostrovů – jsme ostrovy, nevidíme se – deky, šátky – kolem jen jemně šumí moře. Ostrovy se nejprve na zavolání představí. Pak zkoušíme vysílat k ostatním svou hudbu. Když najdeme druhý ostrov, povídáme si s ním (s nimi). Přestěhujeme se na jiný ostrov a hrajeme v roli někoho jiného (empatie). * Reflexe/ Reflexe toho, jak se cítím na ostrově někoho jiného. Empatie Co nejpomalejší vstávání ze židle, židli obejdeme a zase se posadíme – práce ve trojici (dvojici) Soupis emocí a jejich ztvárňování v pohybu – ve dvojicích napíšeme co nejvíce emocí a předáme dalším dvojicím, které si vyberou tři z nich, které ztvární v hudbě a pohybu * reflexe Společný rytmus – se zavřenýma očima na pokyn se přidáváme k rytmu a na pokyn odstupujeme – držíme se za ramena a společně dupeme v kruhu, společně zpíváme klidnou píseň (My pluli dál a dál, Niagára, Zelený pláně) Galerie – volnou improvizaci jednotlivce ztvárňují ostatní výtvarně, vytvoří mu tak galerii obrazů, které si on sestaví a dotvoří podle svého. Vázaný tanec ve dvojicích – (Simon č. 1) Tanec rukou ve dvojicích /proxemika - podle hudby (dvojice se vystřídají) ( J.S. Bach č. 8) Kaštánek ve vánku / haptika (Chopin č.1) Hlavní opičák - na koho ukážu, ten jde doprostřed vést skupinu (Židovské tance č. 5) Meditace vnitřní hudby – partitura – interpretace (spolupráce) Spolupráce * Házíme klubíčko s přáním – zamotáváme klubíčko se zvuky * Jeden hraje, druhý tančí - ve dvojicích začneme rozhovorem o tom, co máme my dva společného, to potom ztvárníme * Předávání pohybu s šátkem při hudbě – 1. Napodobujeme pohyb toho, kdo má šátek. 2. Předávám dál! 3. Další pohyb rozvede a opakuje tak dlouho, až si ho ostatní osvojí. 4. Předávám dál. Izraelské tance č. 3 a 4 * Asociace při hudbě a jejich záznam/ společné vytvoření a zaznamenání příběhu podle asociací – každý napíše jednu větu. Bohuslav Martinů: Fantastická symfonie – Lento (č. 4)/ čtení příběhů * Skupinový obraz: Oslava rozmanitosti (ve dvou skupinách) – každý nakreslí něco, co souvisí s jeho původem, a vystřihne. Příspěvky jednotlivců propojíme do jednoho obrazu. * Skupinová mandala Sebeprosazení Volná improvizace Sólová improvizace s podpůrným doprovodem zpěvu ostatních Konflikt a smíření Ano, ano – ne, ne Konflikt nástrojových skupin – dvě skupiny sedí symetricky proti sobě a navzájem diskutují a odpovídají si. Postupuje se popořadě tam a zase zpět, tak aby se každý dostal alespoň 3x ke slovu. Může mluvit, jak dlouho chce. Až pořadí končí, improvizujeme bouři emocí. Setkávání beze slov (Zpěvy východu: č. 2 Abundeba ) Cesta ke smíření – dvojice vytvořené z protilehlých skupin kreslí společný obraz: Cesta ke smíření, Každý si zvolí svou barvu (v jejích odstínech), při aktivitě(Hudba: Adagia od č. 3) * Reflexe Rozloučení Posíláme si v kruhu svíčku - každý řekne dalšímu nějaké přání na cestu Rituál: Boží láska ať stále tě hýčká Komunikace obrazem Interaktivní kreslení Dialogy v kruhu Jak se máš? – Druhý odpovídá improvizací libovolně dlouhou. Co mi to připomíná Po doznění náladové improvizace jednotlivce nakreslí ostatní, co jim jeho hra připomíná. Na konci dostane každý od všech kresby s reflexí své hry. Dirigent improvizace na téma Kresba stromu s poslechem – jsem strom, který… Komunikace improvizací Výběr nástroje – Volná improvizace – Synchronizace – Vedení bubnem Prozkoumání vlastní role ve skupině – spokojenosti či nespokojenosti s vlastní rolí – možnost úpravy vlastní role Tanec s vybraným nástrojem podle hudby Jeden hraje na nástroj – druhý tančí Komunikace pohybem Prosadit svůj tanec – vedoucí předvádí tanec v kruhu, ostatní ho napodobují Postupně se ve vedení tance střídají další osoby Relaxace s aktivizací – pohyby hlavy, tanec rukou – ovládnutí celého těla – otevření očí a komunikace pohybem Komunikace dotykem Tanec rukou Kaštánek ve větru Meditace vnitřní hudby – její výtvarné zaznamenání – zapojení vlastní hudby do společného díla - interpretace partitury Komunikace prostřednictvím rituálu Přivolávání deště Výtvarné zpracování jména a skladba se zpěvem jména Sudičky a jejich dárky – dávání a přijímání/základ komunikace Jeden ze členů skupiny je obdarováván hudebními nástroji s přáním Skupina mu daruje příjemnou hudbu na tyto nástroje Ritualizované rozloučení Boží láska, ať stále tě hýčká – každý s každým 1. houpání spojených rukou 2. držení za ramena 3. ruka na srdce 4. úklona se spojenými dlaněmi