Specifikace cíle odborného textu Předmětem zkoumání mohou být oSkutečnosti a jevy ve společnosti o (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? o S jakými problémy se setkávají dospívající ve svém úsilí o osamostatnění?) o oPolemiky vedené o konkrétních problémech o ( Jaké strategie jsou nejúčinnější ke zvládání agresivity dětí? o Jaké je postavení žen v současné katolické církvi?) o oDokumenty a jejich odraz ve společnosti a praxi o (Jaké problémy se mohou vyskytnout s uplatňováním standardů sociální práce v organizacích?) o oDíla, iniciativy a hnutí, která mění praxi o (Co přineslo občanské sdružení Máme otevřeno nového v přístupu k lidem s mentálním postižením?) o o Možné okruhy k volbě témat o1. . Praxe sociální práce – uplatňování standardů, možnosti supervize, syndrom vyhoření, týmová a komunitní práce, etická pravidla o2. Péče o seniory - hlavní problémy, služby seniorům, senior v rodině, senior v rezidenčním ústavu, vztah ke smrti, etika umírání o3. Lidé s postižením - osobnost a vyrovnání s handicapem, člověk s postižením a rodina, integrace, vzdělání a zaměstnanost, úroveň služeb o4. Práce s dětmi a mládeží - dětská práva a ochrana dětí, problematika dětských domovů, děti a vrstevníci, rodina a škola, děti a volný čas o5. Problémy v rodině – rodičovství, interrupce, výchova dětí, adopce a pěstounská péče, mateřství, otcovství, rodičovství a kariéra, mezigenerační vztahy, domácí násilí, děti a rozvody o6. Partnerské vztahy - představy a očekávání, vývoj, komunikace, rovnoprávnost mužů a žen, sňatky, krize a rozchody o7. Etnické menšiny, uprchlíci - vztahy s většinovou společností, podmínky života, vyloučené lokality, etnické konflikty, dobré příklady řešení o8. Nezaměstnanost - důsledky, řešení o9. Bezdomovectví - bezdomovci a společnost, služby, podmínky života o10. Dobrovolnictví - motivace, možnosti, zkušenosti o11. Víra a náboženství v životě člověka - vliv na: partnerství, rodinu, výchovu, postoje k lidem s problémy, vznik závislostí atd. o Kriteria výběru oTéma -které mě zajímá, mám k němu vztah, mám pro něj nějaké předporozumění, vlastní názor -je v souladu s mým studijním zaměřením oCíl – cílová otázka -existuje k němu dostupná literatura, ze které mohu čerpat argumenty -mám k němu možnost dotazníkového šetření n (možnost vlastní praxe, kvalifikovaného pozorování, rozhovorů s odborníky) Okruh zájmu – téma - cíl nPříklad: o Okruh zájmu – Etické problémy o Pedagogika o Téma – Eutanázie o Motivace dětí o Cíl – Jaká jsou rizika možného zneužití eutanázie? o Cíl – Jaké metody jsou vhodné pro motivaci dětí k aktivnímu životnímu stylu? Stanovení cíle – cílové otázky oCíl formulujeme na základě tématu, které jsme si vybrali. o o Formulovat cíl znamená: nZúžit úhel pohledu o zaměříme se na: problematiku v určité oblasti, o důsledky nějakého rozhodnutí, významný výskyt nějakého jevu a jeho souvislosti, určení kritérií pro dobrou praxi v určité oblasti n Omezit zkoumání o na určité časové období, věkové rozmezí, na vymezené území, o na určitou organizaci, na určité okolnosti,určité případy o Bereme přitom v úvahu především: nRozsah textu, ve kterém máme k cíli dojít nDostupnou literaturu nMožnosti dotazníkového šetření n oČím přesněji formulujeme cíl naší práce, tím snadněji se nám bude postupovat. n Důležité zásady o oZvolit téma pro vytvoření odborného textu nestačí. o oPráce musí mít jasně stanovený a formulovaný o cíl práce o oCíl práce formulujeme jako otázku. o oPro jednu práci formulujeme jeden cíl. o oCíl práce musí být formulován v úvodu práce. o Všechny kapitoly práce se k němu vztahují. o o Zadání srovnávací studie o oVybereme si téma oVyhledáme literaturu – dvě odborné knihy oFormulujeme si cíl – cílovou otázku oZvolíme si parametry, podle kterých budeme problém zkoumat o Možné parametry zkoumání o 1.Jak autoři definují problém a jeho klíčová slova 2.Kde se podle nich problém vyskytuje 3.Jak popisují projevy problému 4.Jak charakterizují příčiny problému 5.Jaká navrhují řešení 6.Jaká rizika některých řešení popisují 7.Co považují za nejdůležitější pro praxi o o Struktura srovnávací studie o oTéma a cíl - cílová otázka nNapř. Agresivita dětí. Jak přistupovat k agresivním dětem? oDva zdroje – autoři a názvy knih oSeznam parametrů (minimálně 5) oJednotlivé kapitoly s názvy parametrů nCo říká 1. autor (citace s uvedením str.) nCo říká 2. autor (citace s uvedením str.) nPorovnání – v čem se shodují, liší, doplňují atd. o