Metody výzkumu
Dotazník


Opory odborného textu
§Odborný text vytváříme na základě:
§Odborné literatury – kontextualita
§Vlastního výzkumného šetření
§Dotazníkové šetření, standardizovaný rozhovor (kvantitativní výzkum)
§Rozhovory, diskuse na téma (kvalitativní výzkum)
§Pozorování (zúčastněné – kvalitativní)
§Analýza dokumentů

Standardizovaný rozhovor – odpovědi v dotazníku vyplňuje tazatel, Analýza dokumentů – jak se psalo
o Romech vloni a letos.

Výzkum je proces
§
§Formuluji cíl výzkumného šetření
§Zvolím jeho způsob
§Vytvořím podklady (dotazníky, otázky)
§Realizuji sběr dat
§Vyhodnotím výzkumné šetření
§Interpretuji jeho výsledky

Cíl formulujeme jako výzkumnou otázku, problém. Jde o malý výsek reality.

Požadavky kvality
§Nezaujatost – nechci prokázat své přesvědčení
§Objektivita –  dána kvalitou otázek,
§                                 odpovídajícím vzorkem respondentů
§Kontrolovatelnost - prokazuji, jak jsem
§                                            postupoval
§Diferencovanost -uvádím, za jakých okolností
§                                          moje výsledky platí

Dotazník
§Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace.
§
§Při přípravě dotazníku musí být jasno:
§Jaký je cíl práce a cíl dotazníkového šetření.
§Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní.
§Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů  -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání
atd.)
§Jak se budou získané údaje vyhodnocovat.
§Zda budou údaje anonymní, či identifikovatelné

Reálné dotazníkové šetření na Jaboku by se mělo týkat osob, které jsou někde sdruženy a
organizovány.
Otázky směřují k jádru problému. Vyhodnocení každé otázky by mělo mít vlastní tabulku – absolutní
četnost, relativní četnost (v procentech). Stanovíme průměr, porovnáme jej s předpokládanými
výsledky (hypotézou). Stanovíme, jak se výsledky vztahují k pohlaví, věku, místu bydliště či k jiné
proměnné.

Ptáme se nepřímo
§Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného
jevu.
§
§Ne: Jste extrovert nebo introvert?
§Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům?
§
§Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD?
§Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání?
§
§Ne: Je ve vaší třídě šikana?
§Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků?
§

Dotazník – typy otázek
§
§uzavřené otázky
§Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou (zvolte jednu z možností):
1.velice šťastný
2.spíše šťastný
3.ani šťastný, ani nešťastný
4.spíše nešťastný
5.velice nešťastný
6.
§Jak motivujete děti ke hře (zaškrtněte i více možností):
1.Za výhru dostanou body
2.Za výhru dostanou nějakou odměnu
3.Legendou  o smyslu hry
4.Čtením příběhu či vyprávěním
5.Jinak (doplňte):
§
1.
1.
§

Ne: Znáte služby, které se v tomto zařízení poskytují? – odpověď je ano-ne, mnoho se nedozvíme
Ano: Které z uvedených služeb vám byly doporučeny, které jste vyzkoušel, s kterými jste byl
spokojen.

Dotazník – typy otázek
§otázky s odpovědí ano – ne
§
§Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání?
§
§Absolvoval jste již kurz motivačních rozhovorů?
§
§otevřené otázky (výjimečně)
§
§Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? (Popište prosím:)
§
§Jak jednáte s dítětem, které se odmítne zúčastnit programu? (Popište prosím:)
§
§
§
§

Dotazník – typy otázek
§
§Projekční otázky
§
§Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí.
§Ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje.
§
§Doplňte větu:
§Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky…
§
§Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále)
§
§Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale
rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník – typy otázek
§Projekční otázky
§
§Komu byste dal za pravdu vy?  Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B.
§
> >
 Měl by být zákon, který by trestal pornografii.
Rozhodně ne, to by byla cenzura.
A
B

Devatero kvality otázek
§          1. Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat?
§         2. Má respondent návod, jak na otázku odpovídat?
§          3. Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“)
§         4. Budou otázce rozumět všichni stejným způsobem?
§          5. Neptá se otázka na dvě různé věci najednou?
§             (Chodíš rád do  školy a připravuješ se na vyučování?)
§          6. Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci?
§          7. Neobsahuje otázka skryté obvinění?  (Bijete někdy své děti?)
§          8. Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý,kdy je
§              každá možnost samostatnou otázkou?
§        (Co si myslíte o Romech:
§          a)  nemám je rád              c) jsou to zloději
§          b)  jsou diskriminováni     d) jsou mi lhostejní)
§          9. Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším?
§
§

Sugesce: I vy si myslíte, že… Náročná: Jste introvert či extrovert?
Všichni stejným způsobem: Vstáváte ráno brzy?
Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest.
Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem?

Forma dotazníku
§Důvěryhodný dotazník obsahuje:
§
§Titulní stranu – název, zastřešující organizace
§Úvod – s jakým výzkumem je spojen
§Číslované otázky – včetně otázek identifikačních
§Otázky obsahují instrukce k vyplnění
§Otázky seřazené v logickém sledu

Rozhovor
§Nevýhody oproti dotazníku
§relativně pracná technika sběru informací
§časově náročný
§neumožňuje anonymitu
§Výhody
§informace mohou být hlubší a podrobnější
§respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování
§
§Dobře plánované
§Zaměřené na vybrané jevy
§Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam
§Číslo záznamu:
§Datum:
§Objekt pozorování:
§Pozorování při činnosti:
§Zvláštní okolnosti:
§Časový snímek:
§1 – 15 min
§15 – 30 min
§20 – 45 min
§Popis pozorování:
§Pozorovatel
§
§

Analýza dokumentů
§Psané dokumenty
§úřední záznamy
§novinové články
§osobní deníky a dopisy
§Jakékoliv stopy lidského chování
§nápisy na zdech
§fotografie
§kresby a jiné výtvarné artefakty
§obsah odpadních košů