Hermeneutika
Jak správně rozumět textu

Nauka o porozumění

Žánr – literární druh – odborný text
§
§
§Žánry vykazují stejné znaky:
§srovnatelný záměr (vědecky přesně popsat či vysvětlit nějaký jev)
§stejnou strategii vnějšího i vnitřního uspořádání  (úvod, závěr, číslované kapitoly)
§podobný styl komunikace se čtenářem (věcný, nestranný, bez emocí)
§podobný slovník (odpovídající danému oboru)
§podobnou sociální funkci , prostor, kde nacházejí uplatnění (školy, vědecká pracoviště)
§
§Žánr je výsledkem ustálené tradice.
§
§Spojuje autora a čtenáře.
§
§Bez znalosti a respektování této tradice nelze text správně vytvářet.

Formu musíme respektovat, překročit ji můžeme jedině hloubkou sdělení, které v práci podáváme
(Beethoven).

Kontextualita
§Odborný text
§utváříme na základě textu jiných autorů – kontextualita.
§
§Pro porozumění  a při výběru textu jiných autorů se ptáme:
§
-Na základě jakých zkušeností vznikal text, z kterého čerpám (autor).
-
-O jakých skutečnostech text referuje (problémy, fakta, výzkumy).
-
-Jaký má autor záměr – pragmatiku  (záměr, s nímž byl napsán).
-
§-   Jaké činí závěry .
-
§
§
-Jakými argumenty může podložit můj text - citace

Kontextualita je důležitý pojem v oboru hermeneutiky. Co znamená? Abychom správně utvářeli svůj
text, musíme rozpoznávat, jak je utvářen text jiných autorů.

Moje zkušenost a zkušenost autora
§Než se začnu textem zabývat, ujasním si
§
§                      co si o vybraném tématu myslím
§                      jakou s ním mám zkušenost
§
§
§Předsudky  a  předporozumění.
§Pojmenované předsudky se stávají předporozuměním a přestávají svazovat.
§
§Při čtení záleží na ochotě předběžné soudy opravovat a
§      znovu se lépe ptát
§         - po zkušenosti autora, která stojí za textem
§         - po tom, co pro nás tato zkušenost znamená
§

Moje zkušenost a zkušenost autora se setkávají. Říkáme: mám svoji zkušenost s danou věcí, nějakým
způsobem se mne už dotkla. Tato zkušenost, pokud si ji uvědomím, vyvolám do svého vědomí, mne
motivuje k pozornému čtení, k hledání odlišné zkušenosti autora.
Tak si uvědomím své předsudky.

Hermeneutický čtyřúhelník
§Co je ve hře při  práci s textem
Já a moje zkušenost
s problémem
Zkušenost autora textu,
z kterého čerpám
Text jiného autora
Záměr jeho textu

Jaké skutečnosti musím respektovat a mít na mysli, když čtu texty jiných a na jejich základě
utvářím svůj vlastní text.

Text jako partner dialogu
§
§         Text se stává mým protějškem
§
§      hledám smysl toho, co říká
§
§      přivlastňuji si jeho myšlenky
§
§      umožňuje mi dívat se očima druhého  (i sama na sebe)
§
§       přispívá k mému sebepochopení
§
§       vede mě k životním změnám

Co se děje a co se může dít přitom, když čteme knihu. Mechanické čtení, kdy jdeme po jednotlivých
zajímavostech a informacích  je něco jiného než čtení s porozuměním smyslu toho, co čtu. Teprve
když porozumím smyslu, mohu si text přisvojit, znám jej, umím z něj těžit. Při zkoušce se pozná,
zda mám jen naučeno, či zda skutečně rozumím problému, smyslu toho, co říkám.
Člověk chápe sama sebe oklikou, přes sdílení s druhými lidmi, tedy i prostřednictvím textu jiných.

         Hermeneutický kruh
§
§
§
§
§Čtení textu je vysoce aktivní prací, protože
§text nás zapojuje do procesu vytváření smyslu.
§
§Smysl není zcela jasně předem dán, text k němu jen ukazuje a zve nás, abychom jej nově pochopili a
vyjádřili ve své situaci.
§
§
§Při porozumění textu postupujeme od jednotlivých částí k „duchu celku“
§ Od celku pak můžeme správně nahlédnout jednotlivou část.
§Nejdříve se ptáme, jaký význam má a k čemu směřuje celek
§A odtud potom zhodnotíme, co říkají k celku jednotlivé části.
§
§
§

Cestu, jak porozumět smyslu textu nazýváme hermeneutický kruh.

 Záměr a estetika textu
§Abychom mohli sledovat  smysl  (záměr)  odborného textu ,
§musíme respektovat  jeho estetiku.
§
1.
1.Struktura textu (úvod, kapitoly, závěr)
2.Utváření nadpisů kapitol a podkapitol
3.Volba určitých slov (odborných, spisovných, hovorových)
4.Jejich uspořádání v rámci věty (slovosled, opakování)
5.Délka vět a souvětí a jejich rytmus
6.Grafická úprava
§
§
§Žánr utváří specifickou estetiku textu.
§Estetiku textu nelze ignorovat, je součástí jeho smyslu – záměru.
§
§

Odkaz
§Více:
§Prof. Petr POKORNÝ: Hermeneutika