Hermeneutika Jak správně rozumět textu Nauka o porozumění Žánr – literární druh – odborný text § § §Žánry vykazují stejné znaky: §srovnatelný záměr (vědecky přesně popsat či vysvětlit nějaký jev) §stejnou strategii vnějšího i vnitřního uspořádání (úvod, závěr, číslované kapitoly) §podobný styl komunikace se čtenářem (věcný, nestranný, bez emocí) §podobný slovník (odpovídající danému oboru) §podobnou sociální funkci , prostor, kde nacházejí uplatnění (školy, vědecká pracoviště) § §Žánr je výsledkem ustálené tradice. § §Spojuje autora a čtenáře. § §Bez znalosti a respektování této tradice nelze text správně vytvářet. Formu musíme respektovat, překročit ji můžeme jedině hloubkou sdělení, které v práci podáváme (Beethoven). Kontextualita §Odborný text §utváříme na základě textu jiných autorů – kontextualita. § §Pro porozumění a při výběru textu jiných autorů se ptáme: § -Na základě jakých zkušeností vznikal text, z kterého čerpám (autor). - -O jakých skutečnostech text referuje (problémy, fakta, výzkumy). - -Jaký má autor záměr – pragmatiku (záměr, s nímž byl napsán). - §- Jaké činí závěry . - § § -Jakými argumenty může podložit můj text - citace Kontextualita je důležitý pojem v oboru hermeneutiky. Co znamená? Abychom správně utvářeli svůj text, musíme rozpoznávat, jak je utvářen text jiných autorů. Moje zkušenost a zkušenost autora §Než se začnu textem zabývat, ujasním si § § co si o vybraném tématu myslím § jakou s ním mám zkušenost § § §Předsudky a předporozumění. §Pojmenované předsudky se stávají předporozuměním a přestávají svazovat. § §Při čtení záleží na ochotě předběžné soudy opravovat a § znovu se lépe ptát § - po zkušenosti autora, která stojí za textem § - po tom, co pro nás tato zkušenost znamená § Moje zkušenost a zkušenost autora se setkávají. Říkáme: mám svoji zkušenost s danou věcí, nějakým způsobem se mne už dotkla. Tato zkušenost, pokud si ji uvědomím, vyvolám do svého vědomí, mne motivuje k pozornému čtení, k hledání odlišné zkušenosti autora. Tak si uvědomím své předsudky. Hermeneutický čtyřúhelník §Co je ve hře při práci s textem Já a moje zkušenost s problémem Zkušenost autora textu, z kterého čerpám Text jiného autora Záměr jeho textu Jaké skutečnosti musím respektovat a mít na mysli, když čtu texty jiných a na jejich základě utvářím svůj vlastní text. Text jako partner dialogu § § Text se stává mým protějškem § § hledám smysl toho, co říká § § přivlastňuji si jeho myšlenky § § umožňuje mi dívat se očima druhého (i sama na sebe) § § přispívá k mému sebepochopení § § vede mě k životním změnám Co se děje a co se může dít přitom, když čteme knihu. Mechanické čtení, kdy jdeme po jednotlivých zajímavostech a informacích je něco jiného než čtení s porozuměním smyslu toho, co čtu. Teprve když porozumím smyslu, mohu si text přisvojit, znám jej, umím z něj těžit. Při zkoušce se pozná, zda mám jen naučeno, či zda skutečně rozumím problému, smyslu toho, co říkám. Člověk chápe sama sebe oklikou, přes sdílení s druhými lidmi, tedy i prostřednictvím textu jiných. Hermeneutický kruh § § § § §Čtení textu je vysoce aktivní prací, protože §text nás zapojuje do procesu vytváření smyslu. § §Smysl není zcela jasně předem dán, text k němu jen ukazuje a zve nás, abychom jej nově pochopili a vyjádřili ve své situaci. § § §Při porozumění textu postupujeme od jednotlivých částí k „duchu celku“ § Od celku pak můžeme správně nahlédnout jednotlivou část. §Nejdříve se ptáme, jaký význam má a k čemu směřuje celek §A odtud potom zhodnotíme, co říkají k celku jednotlivé části. § § § Cestu, jak porozumět smyslu textu nazýváme hermeneutický kruh. Záměr a estetika textu §Abychom mohli sledovat smysl (záměr) odborného textu , §musíme respektovat jeho estetiku. § 1. 1.Struktura textu (úvod, kapitoly, závěr) 2.Utváření nadpisů kapitol a podkapitol 3.Volba určitých slov (odborných, spisovných, hovorových) 4.Jejich uspořádání v rámci věty (slovosled, opakování) 5.Délka vět a souvětí a jejich rytmus 6.Grafická úprava § § §Žánr utváří specifickou estetiku textu. §Estetiku textu nelze ignorovat, je součástí jeho smyslu – záměru. § § Odkaz §Více: §Prof. Petr POKORNÝ: Hermeneutika