Přednáška č. 1 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry. Obecná a vývojová psychologie Jak dosáhnout cíle v předmětu psychologie n1/Docházka na přednášky-nepovinná. n2/Studium podkladů k přednáškám-2 dny před přednáškou k dispozici text přednášky-vytisknout a doplňovat poznámky. n3/Test –prosinec nebo těsně před zkouškou podmínka připuštění ke zkoušce a součást hodnocení. n4/Domácí úlohy-součást hodnocení.Po každé liché přednášce malý úkol (přednáška 1, 3, 5….). nDomácí úlohy v portfoliu ke zkoušce. SL Bush Stadium 1 Co je vlastně psychologie ? nJak lze jednoduše a srozumitelně definovat psychologii? nR. Atkinsonová a kol. (2000): n„Psychologie je vědecké studium chování a duševních procesů.“ nWikipedie CZ (2013): n„Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (tzv. psychika) a snaží se jej popsat, vysvětlit a predikovat. ´´ SLUIS City Park Čím se psychologie může zabývat nStřelba v Columbia High School nhttps://www.youtube.com/watch?v=zomme79LsXw nStřelba v Sandy Hook Elementary School nhttps://www.youtube.com/watch?v=AA8Wr3ggORA nCall of Duty-trailer nhttps://www.youtube.com/watch?v=pUysNWHffWg n n n n n Co je předmětem studia psychologie ? nPsychologie má velmi rozsáhlé množství témat, kterým se věnuje. nPříklady některých témat: n n1/ Dětská amnézie-téměř nikdo si neodvede vybavit události prvních 3 let života. n n2/ Vliv televizního násilí na agresivitu dětí. n n n3/Účinnost SFBT psychoterapie. n nJakými dalšími tématy se psychologie zabývá? Cíle psychologie nObecné cíle, které si psychologové kladou: n1. cíl-popsat lidské chování a prožívání. n (K tomu psychologové využívají metody jako pozorování, rozhovor, experiment, diagnostické testy). n2. cíl-vysvětlit lidské chování a prožívání n(K tomu psychologové vytvářejí psychologické teorie, které je nutno nejdříve empiricky ověřit). n3. cíl – předvídat lidské chování a prožívání. n(Velmi nesnadný cíl k realizaci.) n4. cíl – využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví. Základní přístupy v psychologii nKaždý přístup má: nSvoji definici psychologie, svoje témata. nPreferuje určitou metodologii ( o té více v příští přednášce). nDo určité míry redukují předmět studia psychologie. n1/Biologický přístup n2/Psychodynamický přístup n3/Behaviorální přístup n4/Humanistický přístup n5/Kognitivní přístup n Biologický přístup nZabývá se zejména neurofyziologickými procesy, které jsou ve vztahu k chování a prožívání. nV rámci biologického přístupu se např. vysvětluje dětská amnézie jako důsledek nezralosti hippokampu u malých dětí. nPředstavitelé: William James (významný v historii psychologie), u nás např. František Koukolík. Biologický přístup-současnost nV posledních desetiletích význam biologického přístupu významně narůstá, zejména díky moderním zobrazovacím technologiím a medicíně. Například v 60. letech byl učiněn velký pokrok v léčbě schizofrenie a deprese díky psychofarmakům.Zobrazovací technologie jako MRI a fMRI umožňují psychologům a dalším vědcům výzkum lidského mozku (struktury a aktivity) jako nikdy předtím. Díky tomu došlo k významnému pokroku v porozumění např. paměti, učení, duševním nemocem atd. Psychodynamický přístup nOd počátku 20. století, navazuje na učení Sigmunda Freuda. nZákladem je studium nevědomých oblastí lidské psychiky. nZákladní témata psychoanalýzy: Pud smrti a pud života (libido), vývoj zaměření libida, struktura osobnosti (id, ego, superego), obranné mechanismy. nDalší psychologové, navazující na psychoanalýzu: nC.G. Jung-analytická psychologie (témata: Kolektivní nevědomí, archetypy, asociační experiment) nAlfred Adler-individuální psychologie (témata: Touha po moci versus společenský cit, sourozenecké konstelace) nNeopsychoanalytici- E.Erikson, E. Fromm a další-zdůraznění sociálního původu psychických problémů. n Psychodynamický přístup-současnost nHlavní myšlenky a témata Freudovy psychoanalýzy stále ovlivňují mnoho psychologů, hlavně těch, co pracují v oblasti duševního zdraví. Freudovy myšlenky byly rozpracovány a modifikovány mnohými následovníky. Psychologové, kteří preferují psychodynamický přístup, se zaměřují např. na význam vlivu nevědomí, rané zkušenosti z dětství, na léčbu lidí s psychologickými problémy. n n Behaviorální přístup nPředmět studia psychologie v behavioristickém přístupu: nChování (základní zdroj objektivně měřitelných dat pro výzkum). Myšlenka-objektivně lze studovat pouze chování (tj. co je pozorovatelné). nVýrazný směr americké psychologie v 1 .po. 20. století nZakladatel J.B. Watson (1878-1958). nWatson-,,Podmiňováním (učením) lze z dítěte vychovat kohokoliv.“ nLidské chování je formováno vnějšími vlivy, především odměnami a tresty (proces učení). nOdpůrci označován jako „psychologie bez duše“. n Behaviorální přístup-současnost nSoučasní psychologové kteří uplatňují behaviorální přístup studují problémy, jak je chování modifikováno vnějším prostředím. Mnoho psychologů pracujících v oblasti duševního zdraví využívá behaviorální přístup pro vysvětlení a léčbu psychických poruch. Humanistický přístup-fenomenologický přístup nReakce na behaviorismus a psychoanalýzu fenomenologický přístup je typický zejména pro americkou psychologii. nHlavní představitelé: Abraham Maslow, Rollo May, Carl Rogers. nV centru pozornosti je motivace k růstu, seberealizace a svoboda volby při dosažení vnašeho potenciálu. nRogers i Maslow mají stále velký vliv na současné psychology, kteří si zvolili humanistický přístup. Humanistický přístup je hojně rozšířen mezi psychology pracujícími v oblasti duševního zdraví. Humanistický přístup-existencionální přístup nJe v opozici vůči behaviorismu a psychoanalýze. Inspirována filozofy-Sörenem Kirkegaardem, Edmundem Husserlem, Martinem Heideggerem. nPředstavuje zejména evropský směr humanistické psychologie. nZabývá problematikou lidského bytí a jeho smyslu. n Kognitivní přístup nKognitivní psychologie se významně formuje od 60. let, kdy se psychologové vrátili ke studiu mentálních procesů (tzv. kognitivní revoluce), což znamenalo obrat od behavioristického přístupu. Kognitivní psychologie se začala zabývat významnou rolí mentálních (kognitivních procesů) např. pro paměť, vývoj jazyka, myšlení a řešení problémů. K rozvoji kognitivní revoluce přispěl vývoj počítačových systémů. Kognitivní přístup-současnost nVýchozí myšlenka -lidská psychika je systém, který zpracovává informace (information processing system). nKognitivnisté si část terminologie vypůjčují z počítačové kybernetiky. nTémata zkoumání-jak se učíme, plánujeme budoucnost, vnímáme minulost, rozhodujeme se, využíváme jazyk atd atd. nVliv na psychoterapii (klíčem k našemu chování je myšlení). nPřestavitelé Noam Chomski (lingvistika), Herbert Simon a Allen Newell (výzkum řešení problémů), Albert Ellis. n Evoluční přístup nVelice nový směr v psychologii. nEvoluční psychologie vysvětluje psychologické procesy a jevy na základě evolučních principů (Darwin).Evoluční teorie předpokládá, že jedinci i druhy mezi sebou soupeří o přežití. Díky genetickým rozdílům jsou někteří lépe adaptováni na prostředí-díky tomu mají vyšší šanci přežít a rozmnožit „svoje geny“ (tzv. přírodní selekce). Evoluční psychologové předpokládají, že i některé psychologické charakteristiky mohou být předností, která dává vyšší šanci na přežití. Evoluční přístup nEvoluční přístup je aplikován na taková témata, jako jsou např. mezilidské vztahy, výběr partnera, rodičovství, sociální dominanci, agresivitu. Systém psychologických oborů (věd) nZákladní psychologické vědy: nVývojová psychologie-studuje fyzické, psychické a sociální změny, ke kterým dochází v životním cyklu člověka nBiologická psychologie-zaměřuje se na vztah chování a orgánových systémů v těle (nervová soustava, imunitní, endokrinní) a genetické výbavy. nPsychologie osobnosti-zkoumá individuální rozdíly a charakteristiky. n Systém psychologických obrů (věd) nSociální psychologie-zkoumá vliv sociálního okolí na člověka. nKlinická psychologie-studuje příčiny, léčbu a prevenci různých typů psychických nemocí jako např. deprese a úzkosti. nPedagogická psychologie-zaměřuje se na problematiku procesu učení u člověka. nObecná psychologie-zkoumá základní psychické procesy a stavy jako např. vědomí, spánek, paměť, myšlení atd. n n Doporučená literatura k tématu: nJuklová, K. (2010): Základy obecné psychologie. Gaudeamus. Hradec Králové nAtkinson, R. a kol (1995): Psychologie. Victoria Publishing.Praha nBaštecká, B.(2009): Psychologická encyklopedie-aplikovaná psychologie. Portál Praha nDrapela, V.J.(1997): Přehled teorií osobnosti. Portál. Praha nZ Wikipedie-Základy psychologie, Masakr na Columbine High School, Sandy Hook Elementary School Shooting n Otázky k procvičení n1/Jak lze definovat psychologii? n2/Čím se liší hlavní přístupy v psychologii? n3/Jaké jsou hlavní obory (vědy) v psychologii? Čím se zabývají? n4/Jaké jsou hlavní cíle psychologie? n5/ n Domácí úkol nNajděte výzkum, který by se zabýval vztahem agrese u dětí a hraní počítačových her. nJak lze aplikovat výsledky tohoto výzkumu v praxi? nCitujte v práci správně zdroj. Zhodnoťte kriticky zdroj, ze kterého výzkum čerpáte. Podle čeho poznáte, že je důvěryhodný? n(Rozsah práce cca1 normostrana, vypracovat nejpozději do přednášky 3.) n n