9. Specifické prvky zahradní architektury pro TP "Gardening is a source of personal satisfaction and pride providing esthetic pleasure and opportunity for relief from daily stress. Gardening is an ideal preventative therapy to maintain personal well being. With a little planning and creativity, it can be available to everyone" (Zahradnièení je pramenem osobního uspokojení a zdrojem estetického potìšení a pøíležitostí pro odpoèinutí od každodenního stresu. Zahradnièení je dokonalou preventivní terapií pro udržování osobní spokojenosti. S kapkou plánování a tvoøivosti mùže být dostupné každému) Diane Relf, www.ext.vt.edu/index.html ahradní prostory pro osoby s handicapem jsou vybaveny urèitými typickými prvky. Základním jsou vyvýšené záhony, s nimiž se v bìžných realizacích tak èasto nesetkáváme. Dalším specifikem jsou prvky pro echolokaci, nezbytné vZzahradách pro zrakovì postižené. Avšak i ostatní, tradiènì používané prvky je nìkdy tøeba urèitým zpùsobem pøizpùsobit pro tìlesnì postižené. Jak tedy má vypadat dìtské høištì èi jak umístit mìstský mobiliáø? 9.1 Vyvýšené záhony yvýšené záhony umožòují bližší kontakt s rostlinami jak lidem na vozíku, tak osobám s postiženímVzraku. Jsou vhodné i pro starší osoby, které se pøi jejich ošetøování nemusí namáhavì ohýbat. A v neposlední øadì je vyvýšený záhon zajímavý i pro dìti, jimž umožòuje pozorovat rostliny detailnì a v jiném úhlu pohledu. V zásadì jsou dva typy vyvýšených záhonù. První a bìžnìji používaný je záhon s rovnou stìnou, druhý je záhon s výklenkem pro kolena (table top beds), vhodný pro vozíèkáøe, ale nároènìjší na závlahu. Tento typ je vhodný pro zahradní terapii a soukromé zahrady vozíèkáøù. Nìkteré top bed mají dokonce pouze formu stolù, na nichž je umístìn záhon. Top beds - vyvýšené záhony, které umožòují vozíèkáøi najet koleny pod záhon, tedy pohodlnìji o nìj peèovat. 44 83 82 Další pøíklady Top beds. Tento typ záhonù je velmi vhodný pøi uplatòování zahradní terapie u vozíèkáøù. Jeho velkou nevýhodou je pouze mìlká vrstva zeminy, tedy snadné vysychání a omezený poèet druhù rostlin Klasickým materiálem pro stavbu vyvýšených záhonù je v našich podmínkách kámen nebo betonové prefabrikáty. V USA je na druhou stranu nejoblíbenìjším materiálem døevo. Lze použít i pražcù èi starých trámù. Pokud však hodláme v záhonech pìstovat zeleninu, nemìli bychom používat moøené døevo, popø. døevo ošetøit pouze pøípravky, které nejsou toxické. Dalším z vhodných materiálù jsou cihly, samozøejmì cihly urèené pro venkovní podmínky, tedy zvonivky. Literatura uvádí, že lze koupit i hotové plastové stìny - prefabrikáty v rùzných barvách. Jejich použití je však vhodné pouze v nìkterých pøípadech. 0bjevují se i zdìné zídky s obkladem nebo s omítkou z pohledového betonu, který též vypadá velmi zajímavì. Døevo spolu s použitím planì vypadajících rostlin dává vyvýšeným záhonùm zcela jiný charakter.. Brattlebor Hospic, Florida, US Døevìný vyvýšený záhon s aromatickými rostlinami slouží k výuce v základní škole. USA 45 90 91 87 88 89 84 85 86 Použití kamenné zídky, Brooklyn, USA O p ì t k a m e n n á z í d k a , Chicago, USA Kámen jako palisáda, Chastworth, Velká Británie Kombinace cihly a obkladu, Chicago, USA Døevìné palisády, Dánsko 46 Kamenné zídky pøírodního charekteru, Dánsko Záhon zhotovený z døevìných trámù Døevìné fošny se používají èasto na záhony pro zahradní terapii v USA Vyvýšený záhon z betonových prefabrikátù,Brno Další dva pøíklady použití betonových prefabrikátù. USA 101 102 1009998 95 96 97 9493 92 Základní výška záhonu je 80 cm. Pro vozíèkáøe se výška mùže pohybovat v rozmezí 45 cm do 90 cm. Pokud chceme vytvoøit výklenek pro nohy, poèítáme s podjezdovou výškou 70 cm pro nohy. Výklenek by mìl být hluboký 45 - 50 cm. Šíøku záhonu odvozujeme od dosahové vzdálenosti vozíèkáøe. Pøi záhonu s výklenkem mùžeme poèítat šíøku jednostranného záhonu max. 70 cm, bez vytvoøení výklenku je maximální šíøka 50 cm. U záhonu s pøístupem z obou stran se šíøka násobí dvìma. Délka záhonu není v podstatì nièím omezená. Odvíjí se od zpùsobu využívání. Pro zahradní terapii osob bez postižení zraku se doporuèují spíše menší záhony základního rozmìru 100 x 220 cm. vìtináèe a závìsné koše mùžeme použít pøedevším v rodinných zahradách èi malých objektech. Používáme radìji nádoby vìtšího obsahu kvùli rychlému vysychání malého množství zeminy.K Rostliny v nádobách mùžeme velmi dobøe uplatnit i ve speciálních zahradách pro slepé, kdy se jednotlivì umístìné rostliny lépe poznávají hmatem. Také zde mùžeme umístit rostliny, na které bychom chtìli zvláš upozornit. Nádoby se dobøe uplatòují i zahradní terapii, a to pøedevším u tìžce tìlesnì postižených èi u dìtí. Závìsné koše jsou vhodné pro vozíèkáøeKombinace vyvýšených záhonù a velkých nádob v botanické zahradì v Chicagu, USA 9.3. Zahrady v nádobách 47 105 106 104 103 2 m. 1 m. 0,7 m. Rez vyvýšeným záhonem s kamennou zídkou, dle Demjén, 1989, str. 132 Døevìný vyvýšený záhon box pro pìstování zeleniny, dle brožury Accessible raised beds, str. 2 ro tìlesnì postižené jsou doporuèovány i tzv. vertikální zahrady, tedy popínavé rostliny umístìné na konstrukci. Tím se obohacujePsortiment použitých druhù rostlin,které jsou dostupné nevidomým. I pro vozíèkáøe je tento zpùsob vhodný díky bezproblémové dosahovosti vertikální konstrukce. Rostliny k tìmto konstrukcím je tøeba umis ovat do nádob, nebo je ohranièit obrubníkem, aby nedocházelo k jejich sešlapávání èi pøejíždìní vozíkem. Zajímavé je i kombinování vyvýšených záhonù a vertikálních konstrukcí. Tato kombinace je vhodná pøi zahradní terapii a pro soukromé zahrady vozíèkáøù. Je vhodné umístit vertikální konstrukci tak, aby ji vozíèkáø mohl pøípadnì podjet (viz obr. vpravo dole). Vertikálním záhonem však nemusí být pouze pergola. Vertikální záhon mùže bý i speciální konstrukce vyplnìná zeminou, která je v ní fixována (èerná folie, geotextilie + pletivo nebo la ková møíž. Do stìny se proøíznou otvory, do nichž se zasadí rostliny. Tento zpùsob je vhodný pøedevším pro kvetoucí letnièky nebo kuchyñské bylinky, jahody a pod. Hodí se do soukromých zahrad a v kombinaci s automatickou závlahou je velmi vhodný i pro tìžce pohybovì postižené. 48 Kombinace vyvýšeného a vertikálního záhonu. Velmi vhodné pro pìstování zeleniny. Vertikální konstrukce ve slepecké zahradì, Chicago, USA 9.2. Vertikální zahrady 109 110 108 107 Vertikální záhony - boxy vyplnìné zeminou s bylinkami nebo letnièkami. ro soukromé zahrady se vyrábí množství sestavovatelných konstrukcí "bezbariérových" záhonù. Vìtšinou se jedná oTop bed pro umístìní rostlin, pod nìjž mùže vozíèkáø zajet koleny a tedy o záhon bez problémù peèovat, v kombnaciPs vertikální konstrukcí a úchyty pro umístìní závìsných nádob. Tento prvek lze použít i v interiéru, což je velkým pøínosem pro tìlesnì postižené, kteøí mají rádi pokojové kvìtiny a pro nìž je péèe o jednotlivì stojící rostliny ponìkud nároèná. Eden garden - rajská zahrada pro tìlesnì postižené. Pod tímto názvem se v USA vyrábí hotové døevìné konstrukce pro pìstování rostlin tìlesnì postiženými. Zajímavé je použití této sestavy pøedevším v interiéru. Pouze pro zajímavost 49 114113 111 112 Pod takto zhotovený vertikální záhon mùže vozíèkáø vjet a sklízet rostliny bez vìtších problémù. Tento typ je vhodný pro soukromé zahrady vozíèkáøù - zahrádkáøù. cholochace, tedy urèování polohy podle sluchu, je dùležitá pro orientaci pro nevidomé. Proto je vhodné umístit echolokaèní prvek do centra zahrady. Nejtypiètìjším echolokaèním prvkem je fontána. Zvuk støíkající vody je snadnoErozlišitelný a pøitom velmi pøíjemný. Tvarosloví echolokaèních fontán je témìø neomezené, mìla by se pouze dodržovat zásada pøimìøené velikosti prvku a síly zvuku. Echolokaèní fontány bývají tedy radìji menší, s jedním nebo více ne pøíliš silnými vodními støiky. Problém však nastává v zimním období, kdy fontána není funkèní, tedy neslouží ani k echolokaci. Druhou možností je použití rùzných zvonkù, plíškù a jejich soustav, které vydávají zvuk pøi vìtru. Nevýhodou tohoto prvku je však to, že není funkèní v bezvìtrném poèasí. Tyto "zvonky" mùžeme umís ovat napøíklad na existující stromy, nebo vytváøíme zvláštní konstrukce, èasto charakteru umìleckého díla, které má i další, pøidruženou funkci. Konstrukce tìchto prvkù by mìla v co nejvìtší míøe využívat vítr, mìla by být tedy schopna fungovat i v mírném vánku. Klasickým je použití reprodukovaného zvuku, které je však ve venkovním prostøedí technicky ponìkud složité a navíc, na rozdíl od fontán èi zvonkù, nijak nepøispívá k vyšší estetické úrovni zahrady. ákladní šíøka prostoru pro tìlesnì postiženou osobou je 120 cm. Pokud pøièteme ochranná pásma mìla by být šíøka komunikace pro jednosmìrný provoz cca 150 cm. Poèítáme-li s obousmìrným provozem, opravdu minimálníZšíøka komunikace je 250 cm. Povrch pøizpùsobíme intenzitì provozu. Poèítáme-li opravdu s intenzivním používáním vozíèkáøi volíme cesty zásadnì zpevnìné, tedy dláždìné, asfaltové nebo z litého betonu. Každá komunikace by mìla být èitelná zrakovì postiženými. Pokud tedy není pøítomna pøirozená vodící linie (napø. stìna domu) musíme vytvoøit linii umìlou. Za umìlou vodící linii nelze v žádném pøípadì považovat obrubník chodníku. Komunikace v areálech pro tìlesnì postižené by mìli být co nejkratší spojnicí, mìly by být snadno zapamatovatelné a logicky uspoøádané. Pro usnadnìní orientace nevidomých mùžeme použít støídání materiálù povrchù cesty v jednotlivých èástech. 9.4 Komunikace 9.5 Prvky pro echolokaci Pøíklad echolokaèní fontány. Je pøimšøené velikosti, jednoduchá a pøitom vysoce funkèní. 50 Zpívající stromy. Pøíklad echolokaèních prvkù zvonkù v Indii. Botanická zahrada Dílí. 116 117 115 9.6. Mobiliáø Vzhledem k osobám starším a tìžce chodícím je vhodné používat lavièky s opìrou zad i rukou (opìrky rukou usnadòují vstávání). Sedací výška by mìla být by mìla být 50 cm (vycházím z konstrukce židle pro osoby tìlesnì postižené) popø. 45 cm (zde jsou však již nutností opìry rukou usnadòující vstávání) Podjezdná výška stolu pro vozíèkáøe je 72 - 75 cm. Vzhledem k osobám s postižením zraku je vhodné umístit lavièky a odpadkové koše v jakýchsi nikách. Je tøeba myslet na vytvoøení umìlé vodící linie pøed výklenkem. Prostor výklenku s lavièkou musí být dostateènì velký, aby slepec nevìdomky neohrožoval nohy sedících slepeckou holí. Mezi umìlou vodící linií a nohami sedících by mìlo být ochranné pásmo min. 10 cm. Ve výklenku je tøeba poèítat i na místo pro vozík vedle lavièky. Další možností je umísti lavièku na vyvýšeninu, jakýsi soklík, který pro nevidomého vytvoøí vodící linii. U tohoto zpùsobu se však hned vynoøí dva problémy. Za prvé se neúmìrnì zvedne výška sedací plochy (je tedy nutné snížit konstrukci lavièky), za druhé je tøeba, aby soklík nevyèníval pøed lavièku, která by se stala tìžce pøístupnou pro starší a tìžce chodící osoby. Nehledì na to, že nohy sedících osob zùstávají pøekážkou pro nevidomé, a naopak jsou ohrožovány pøípadným pohybem slepecké hole. Speciální úpravu lavièky potøebují pouze vozíèkáøi. Tato lavièka je bez podpìrek rukou a vedle ní musí být dostateèné místo pro umístìní vozíku. Tento typ lavièek bychom mìli umis ovat pøedevším do speciálních zahrad èi ke høištím a v areálech pro TP. Vozíèkáø, aè se to laicky nezdá, si sezením na lavièce také odpoèine od sezení ponìkud jiného typu - na vozíku. Vozíèkáøùm mùžeme umožnit i sezení na trávníku, a to tak, že vytvoøíme jakési novodobé drnové lavièky, terasu s trávníkem pøizpùsobíme tak, aby se na ni vozíèkáø mohl posadit. 51 121 120 119 118 Lavièky umístìné ve víklencích tak, aby nebyly nebezpeèné pro nevidomé. Pøedstava o bezbariérové lavièce Parametry lavièky pro vozíèkáøe Moderní drnové lavièky. Umožòují každému, tedy i vozíèkáøi, vyzkoušet si pocit sezení na trávníku. Budapeš 52 Pítka, picí fontánky a rùzná podobná zaøízení by mìla být k dispozici také vozíèkáøi. Proto by mìla být umístìna v jejich dosahu, tedy cca 75 cm nad zemí. Musíme poèítat i s prostorem pro najetí vozíku. Lepší je možnost najetí z boku, tedy podél pítka, kdy mùžeme pítko vozíkem èásteènì podjet. Zde potøebujeme vzdálenost pramene od konstrukce pouze 50 cm. Možnost najetí ze pøedu není tolik pohodlná pro vozíèkáøe, navíc zde potøebujeme vzdálenost 70 cm. Pøi dostateèném prostoru je vhodné vytvoøit soustavu pítek, nižší pro dìti a vozíèkáøe a vyšší (cca 100 cm) pro stojící dospìlé. Ovládání pítka by mìlo být èitelné i pro osoby se zrakovým postižením. 9.7. Pítka Lavièky pro areály domovù dùchodcù, èi pro místa, kde poèítáme s pohybem lidí tìžce chodících by mìly být vyšší, sedadlo by mìlo být rovnobìžnì se zemí, a to kvùli usnadnìní vstávání. Lavièky by mìly mít v každém pøípadì opìrky rukou Odpadkové koše by mìly být umístìny ve výklencích. Pokud to není možné, je tøeba na nì v dlažbì upozornit. U odpadkových košù, které nejsou až k zemi, musíme vytvoøit na zemi jejich obrys vyvýšeným soklíkem. Pøi umis ování odpadkových košù musíme brát na vìdomí i dosahovou vzdálenost vozíèkáøe. Koše by tedy mìly být vzdáleny maximálnì 45 cm od okraje komunikace. 124 123 122 Pøíklad lavièky pro vozíèkáøe v kombinaci s vyvýšenými záhony s aromatickými rostlinami. Vozíèkáø a správnì pøizpùsobené pítko. Jiný typ pítka pøizpùsobený pro používání vozíèkáøi. Na obrázku je patrná nejen správná výška, ale i dostateèný prostor pro nohy vozíèkáøe. 735 mm 300 - 500 mm 9.7. Informaèní systém Informaèní systém by mìl být dosažitelný všem. Výška spodní linie informaèních panelù by mìla být 100 cm, kvùli vozíèkáøùm, dìtem a osobám s nižším vzrùstem. Horizont osoby sedící na vozíku je 117 - 126 cm, s ohledem na horizont a zorné pole by nemìla být horní hrana výše než 160 cm, popø. 180 cm (napø. nadpis). Nejen pro osoby zrakovì postižené je zajímavý hmatovì èitelný plán mìsta, parku èi model zajímavého objektu, historické katedrály a pod. Model si rády prohlédnou i dìti, pro nìž je opravdu nejvìtším lákadlem. Nesmíme zapomenout i na vozíèkáøe, tedy podjezdnou výšku vozíku 72 - 75 cm. Takzvané mluvící mapy jsou velmi vhodné pro zrakovì postižené, kterým snadno podají informaci o mìstì. Je však potøeba, aby i ovládání bylo hmatovì èitelné. Pro osoby s postižením sluchu by mìly být ve mìstì body s umístìním indukèní cívky. U vchodu do parku by mìl být umístìn plán èitelný i hmatem. Nezbytné je to u speciálních zahrad. Záhony speciálních èi botanických zahrad je vhodné vybavit též jmenovkami rostlin v Latince a brailovì písmu. Informaèní tabule pro dìti na vozíku. Ústav Na Kociánce, Brno. Pøíklady jmenovek rostlin ve slepeckém písmu, USA 53 Mapa Brna, snížená výška panelu. Plastický model - mapa vesnice s popisem v brailovì písmu, Skanzen u Szentendre, Maïarsko 128 129 127 126 125 9.9. Bezbariérová dìtská høištì "...real play happens in the minds of children. There is more than just physical development and activity in a playground, there are also social, intellectual, emotional and ethical experiences taking place. For children, their perception of the play space is the combination of the real space in which children exist, and the imaginary world that they create while interacting with peers and siblings..." (Opravdová hra se odehrává v myslích dìtí Je to víc, než rozvoj pohybových schopností a aktivita na høišti, ale také sociální, intelektuální, emocionální a etická zkušenost. Pro dìti, jejichž vjem herního prostoru je kombinací reálného prostoru v nìmž dítì existuje, a imaginárního svìta, který si tvoøí tím, co vidí a prožijí.) Tony Malkusak každém areálu, kde se pohybují dìti by nemìlo chybìt dìtské høištì. Ve svìtì se již pøistupuje k tvorbì všech høiš tak, aby bylyVpøístupné i dìtem postiženým, ve specializovaných ústavech a stacionáøích jsou bezbariérové herní prvky samozøejmostí. Tvorbì bezbariérových dìtských høiš se vìnuje celosvìtovì množství firem. Nejrozšíøenìjší je tvorba bezbariérových høiš samozøejmì v USA, ale i v Èeské republice se objevují první vlaštovky. První vìc, kterou si musíme uvìdomit, je to, že i dìti s postižením pohybového ústrojí nemusí být vždy upoutány na invalidní vozík. Èasto mohou používat rùzná chodítka,nebo jsou schopné kratší vzdálenosti pøejít pouze za opory rukou, tedy s berlemi. Pokud jim tedy vytvoøíme vodné trasy s oporou rukou, mohou se pohybovat témìø jako zdravé dìti. Dìti mohou použít i chodítka a podobné pomùcky I takto velké vodní høíštì je bezbariérové 54 131 130 Je také tøeba vìdìt, že existují i vozíky, pro které není problém povrch vodního høištì, i takový typ tedy mohou postižené dìti využít. Na zaèátku sestavy by mìla být jakási lavièka, na nìž mùže dítì z vozíku pøesednout a odtud se již pohybovat s oporou rukou. Bezbariérová dìtská høištì však nemusí být urèena pouze dìtem. I dospìlí si rádi hrají a procvièí své tìlo. U nároènìjších sestav prvkù dìtského høištì mohou mít velký problém dìti zrakovì postižené, pro ty je vhodnìjší Dìti se mohouou držet zábradlí a tak nacvièovat chùzi ve ztížených podmínkách a pøitom si hrát. Pøedstava zahradních architektù o bezbariérovém høišti pro dospìlé . Pøevzato ze studie Accessible landscapes Høištì pro všechny dìti ve skuteènosti, Mississauga, Ontario 55 Høištì pro zrakovì postižené 134 133 132 navštìvovat spíše samostatné atrakce. Postižení zraku, stejnì tak i postižení sluchu mùže být spojeno s postižením rovnovážných orgánù, tedy pro tyto dìti není pøíliš vhodné navštìvovat atrakce nároèné na udržení rovnováhy. I pro dìti s postižením sluchu je vhodnìjší jednodušší uspoøádání dìtského høištì. Atrakce pro postižené dìti mohou být rùzné. Nìkteré vycházejí z tradièních prvkù dìtského høištì, jako jsou houpaèky èi kolotoè. U houpaèek pro postižené dìti je dùležité upevnìní dítìte na sedaèce. Dìti mají mnohdy postižené svalstvo, houpaèky by tedy mìly být vybaveny pásy pro upoutání dítìte nebo alespoò ohrádka kolem sedaèky zabraòující vypadnutí dítìte. Mùžeme využít i houpaèky, na které dítì najede s celým vozíkem. I zde však musí být zaøízení zajiš ující vozík proti posunu. Podobné je to s využitím kolotoèe. Houpaèka pro vozíèkáøe i s vozíkem. Vzadu sklopná rampa umožòující najetí vozíku a v zaklopené poloze také sloužící jako jeho fixace Soustava houpaèek pro tìlesnì postižené Pøipevnìní dítìte na houpacím zvíøátku Trošku jiné tvarosloví houpaèky pro postižené. Houpaèky 56 136 137 138 135 U všech atrakcí je nutný dozor rodièù nebo vychovatelù èi uèitelù. Tím je tedy zajištìna pomoc dítìti pøi vstupu na houpaèku a pod. Nìkteré moderní herní prvky, jako napøíklad vodní hry,kreslící tabule, poèítadla, rùzné hry s posouváním prvkù po konstrukci, atd. jsou již konstruovány tak, že je mohou stejným zpùsobem používat zdravé i postižené dìti. Správná fixace postiženého dítìte na houpaèce Klasická houpaèka - váha upravená pro tìlesnì posti- žené Kolotoè pro vozíèkáøe "Kreslící stanice" ve formì sklenìné tabule s pøítomnými barvami, již poèítá i s dìtmi na vozíku. Postižená holèièka si hraje s volantem øídícího panelu. Telefon. I dìti na vozíku mohou využít systému trubic jako telefonu pøes høištì. 57 Moderní herní prvky 142 143 144 141 140 139 K procvièení a pohybové rehabilitaci mohou sloužit i soustavy prolézaèek, kde se slepé dìti mohou držet vodících tyèí - linií a podle nich se pohybovat, a dìti s postižením pohybového ústrojí, ale ještì schopné chùze s oporou, mohou tuto tyè používat právì jako oporu. Pro zrakovì postižené dìti mùžeme vytváøet i speciální atrakce založené na zvuku. Jedním z pøíkladù je zvonkohra v zahradì v Budapešti. Zajímavá je i myšlenka bludištì labyrintu, který je vyskládán z kamenù v ploše trávníku. Slepé dìti mohou bosky našlapovat po kamenech mezi trávou (ploché kameny jsou v rovinì terénu) a tak hledat cestu z labyrintu. Zvonkohra v Budapešti. Zrakovì postižené dìti bìhají podél barevných trubek s døevìným kolíkem a každá trubka vyluzuje jiný zvuk. Labyrint citu je atrakcí nejen pro zrakovì postižené dìti. Každý si mùže vyzkoušet, zda by našel cestu jen podle citu ve svých nohou Feeling wall Ostrov zvukù aneb zvonkohra dìtského høištì ponìkud vìtších rozmìrù. Mississauga, Ontario Soustavy Zvonkohry Bludištì 58 149 148 147 146 145 Možné je i využití tzv. Feeling path, tedy cesty, jejíž plocha je tvoøena z rùzných materiálù oblázky, borka, písek a pod. K procvièení hmatu mùžeme na høištì umístit i Feeling waals - zdi se zajímavým reliéfním povrchem, èi jiné plastiky v dosahu dìtí (i na vozíèku) U dìtí s postiženým pohybovým ústrojím hraje velmi dùležitou roli rehabilitace. Mnohdy lze vhodnou rehabilitací postižení tak minimalizovat, že již v podstatì není zøetelné. Pokud bude rehabilitace vnímána spíše jako hra, navíc ve venkovním prostøedí, bude i více úèinná (psychický stav je vždy velmi dùležitý pøi léèbì obrn apod.). Tématu rehabilitace se podrobnìji vìnuje diplomová práce Zdeòky Kuncové. Z této práce jsem tedy èerpala v následujících øádcích o možnostech venkovní tìlocvièny a rehabilitace. V pøírodní tìlocviènì mùžeme provádìt ètyøi základní druhy cvièení, a to kondièní, speciální, cvièení v terénu a sportovní hry. Pro kondièní cvièení je nám základem vìtší zpevnìná plocha, velikostí pøimìøená pøedpokládanému poètu cvièících. Tato plocha mùže být buï vyasfaltovaná popø. vydláždìná, ale mùžeme použít i moderní povrchy z drcených plastù, na nichž se mohou pohybovat i vozíèkáøi a je dostateènì pevný, pøitom ne tak tvrdý. Cvièení speciální odvozujeme od konkrétního postižení dìtí. Vìtšinou se jedná o správný nácvik chùze s ortopedickými pomùckami, pøípadnì s protézou. Praktikuje se nácvik chùze na ètyøech na kolenou, se zdviženými koleny, chùze po kolenou ve vzpøímeném kleku, trakaø s odlehèením apod. K tomuto je také vhodné využít o nìco mìkèího tartanového povrchu. Feeling path pøizpùsobená pro zrakovì postižené i tìžce chodící dìti. Zábradlí usnadòuje orientaci a pøitom poskytuje oporu dìtem zvyklým na berle èi chodítko Ostrov hmatu, Mississauga, Ontario Bagr na pískovišti. velmi oblíbená atrakce zvláštì u chlapcù. Pøitom rozvíjí myšlení, soustøedìní i pohyby horních konèetin. Cvièení hmatu Rehabilitace Kondièní cvièení Speciální cvièení 59 152 151 150 Dùležitý je i nácvik chùze po èarách namalovaných na betonovou plochu rovná èárka, vlnovka, hvìzda a pod. Tento nácvik je pøínosný pøedevším pro celkovou koordinaci pohybu pøi chùzi. Dalším rehabilitaèním prvkem je i válení sudù, pro nì využijeme opìt tartarové plochy nebo plochy trávníku. V pøírodì mùžeme provádìt i tzv. polohování, tedy „pasivní vyrovnání konèetiny do správné polohy a udržení v této poloze pomocí rùzných dlah, zátìží, popruhù apod.“ (Kuncová, str. 23) Pro polohování využíváme tzv. polohovací lehátka, která mohou být umístìna v soláriu, nebo polohovacího stolu, polohovacího rámu, židle apod. Nácvik chùze v chodítku Polohovací køeslo, pøevzato od Ing. Kuncové Venkovní tìlocvièna, pøevzato od Ing. Kuncové Cvièení venku Nácvik chùze Válení sudù Polohování 60 Terénní vlny jsou multifunkèním prvkem na dìtském høišti. Jsou-li navíc opatøeny zábradlím, mohou sloužit i tìlesnì postiženým dìtem, a to nejen ke hrám, ale i k rehabilitaci. Park La Villet, Paøíž, Francie 157 156 155 153 154 Ke cvièení na terénu využíváme terénní vlny. Ty jsou umìle vytvoøené, pokryté novými materiály. Na terénních vlnách cvièíme napø. chùzi nebo válení sudù. U vln volíme rùzný sklon, podle nároènosti. Nemìli bychom pøíliš používat sklon vìtší než 45°. Šíøka pro válení sudù by mìla být min. 2m. U vln pro nácvik chùze je vhodné umístit zábradlí. K nácviku se též používá maketa schodù, naklonìná rovina èi maketa vchodu do dopravního prostøedku. Sportovní hry se vìtšinou odehrávají na høišti. Høištì se øídí stanovenými rozmìry pro jednotlivé hry. Vozíèkáøi bìžnì provozují házenou, volejbal, basketbal a podobné kolektivní sporty. Sportovní vedení je pro tìlesnì postižené velmi dùležité, sportù, které mohou dìlat je mnoho. Mùžeme do areálu umístit i støelnici pro luky, závodní dráhu èi slalomovou dráhu pro vozíèkáøe a pod. Plnì pøístupný prvek dìtského høištì, a to díky rampám a zábradlí. Terénní vlny Sportovní hry 61 Vyvýšené pískovištì umožòuje jednu z nejoblíbenìjších her i dìtem na vozíku Water play, vodní hrátky jsou oblíben u všech dìtí, bez ohledu na postižení. Voda pùsobí na všechny smysly a navíc se na høištì dostanou bez problémù i vozíèkáøi. 161 162 160 159 158 Sestava s rampami je vhodná i pro vozíèkáøe Správné pøizpùsobení nástupu na atrakci tìlesnì postiženému dítìti.