Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK Definice zahradní terapie •Multidisciplinární obor •Odborná léčebná metoda •Záměrné, cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě k naplnění specifických potřeb účastníků •Důraz na podporu zdraví a pohody, sociálních, kognitivních, fyzických a psychických funkcí Východiska ZT •Vztahy člověk a přírodní prostředí, člověk a krajina (zdroj pro uspokojení potřeb, bezpečný úkryt) •Účinky krajiny a rostlin na tělo a duši (šamané, lidoví léčitelé, mytologie, umění, moderní vědecké poznatky) • Historie ZT •První písemný záznam – starověký Egypt •Písemný záznam o využití v rámci léčebné pedagogiky – Dr. Benjamin Rush, 1798 , pozitivní účinky polních prací na lidi s MP •Philadelphie 1817, první soukromé psychiatrické zařízení v USA, součástí park a zahrada •Milwaukee Downer College 1942, obor pracovní terapie , součástí kurz zahradnictví, počátek profesionalizace ZT Profesní sdružení ZT •American Horticultural Therapy Association (AHTA) http://www.ahta.org •Canadian Horticultural Therapy Association (CHTA) http://www.chta.ca •Thrive – using gardening to change lifes http://www.thrive.org.uk •Gesellschaft für Gartenbau und Therapie http://www.gartenbau-und-therapie.org • ZT v praxi •Formy ZT : •aktivní ( přímá aktivní účast , přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek potřebám a možnostem klientů, důraz na bezpečnost) •pasivní (pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…) •individuální i skupinová • Oblasti působení ZT •1) fyziologická oblast ( zachování, rozvoj , zlepšení motoriky, koordinace rovnováhy, povzbuzení smyslového vnímání, ergoterapie) •2) kognitivní oblast (poznávání, čtení a psaní,vyjadřování, paměť, kreativita orientace v času a prostoru…) •3) psychická a emocionální oblast (schopnost kontaktu, radost, identita, sebehodnocení a hodnoceníé, sebeúcta, flexibilita, prožitky opatrujícího, tvůrce nebo dárce,….) •4) sociální oblast (prostředek a příležitost ke kontaktu a komunikaci, interakce a identifikace ve skupině, jednání vůči sobě a ostatním,….) •5) vlastní já a spirituálita (reflexe a sebereflexe, vnímání vlastního působení, smysluplné jednání, motivace, angažovanost, vlastní hranice) - důraz na kontext- • • Kurz ZT Jabok •Zásady a vybrané přístupy : ü mezioborovost ü praktická zkušenost, reflexe a sebereflexe ü zahrada jako místo pro duši ü zahrada jako místo pro setkávání ü zahrada jako místo pro zotavení • Úkoly pro účastníky •Aktivní účast na setkáních a exkurzích •Samostatná práce: ü konkrétní námět, praktická pomůcka nebo postup • pro ZT s vybranou cílovou skupinou a vybraným • prostředím ü informační materiál k tématu ZT ü foto dokumentace ü ü • • Inspirace k úkolům F:\2014 TULLN KITTENBERG\TULLN_KITTENBERG_2014_138.JPG F:\2014 TULLN KITTENBERG\TULLN_KITTENBERG_2014_135.JPG F:\2014 TULLN KITTENBERG\TULLN_KITTENBERG_2014_257.JPG