Strana 7042 Sbírka zákonů č. 505 / 2006 Částka 164 Příloha Č. 2 k vyhlášce č. 505/2006 Sb. Obsah standardů kvality sociálních služeb 1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně definováno a zveřejněno poslání, cíle a zásady poskytované sociální služby a okruh osob, kterým je určena, ano a to v souladu se zákonem stanovenými základními zásadami poskytování sociálních služeb, druhem sociální služby a individuálně určenými potřebami osob, kterým je sociální služba poskytována; b) Poskytovatel vytváří podmínky, aby osoby, kterým poskytuje ano sociální službu, mohly uplatňovat vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální situace; c) Poskytovatel má písemně zpracovány pracovní postupy zaručující ano řádný průběh poskytování sociální služby a podle nich postupuje; d) Poskytovatel vytváří a uplatňuje vnitřní pravidla pro ochranu osob ne před předsudky a negativním hodnocením, ke kterému by mohlo dojít v důsledku poskytování sociální služby. 2. Ochrana práv osob Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro ano předcházení situacím, v nichž by v souvislosti s poskytováním sociální služby mohlo dojít k porušení základních lidských práva svobod osob, a pro postup, pokud k porušení těchto práv osob dojde; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, ve kterých ano vymezuje situace, kdy by mohlo dojít ke střetu jeho zájmů se zájmy osob, kterým poskytuje sociální službu, včetně pravidel pro řešení těchto situací; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání ne darů; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. Částka 164 Sbírka zákonů č. 505 I 2006 Strana 7043 3. Jednání se zájemcem o sociální službu Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, podle kterých ano informuje zájemce o sociální službu srozumitelným způsobem o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; b) Poskytovatel projednává se zájemcem o sociální službu jeho ano požadavky, očekávání a osobní cíle, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem bylo možné realizovat prostřednictvím sociální služby; c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro postup při ne odmítnutí zájemce o sociální službu z důvodů stanovených zákonem; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. 4. Smlouva o poskytování sociální služby Kritérium . Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro uzavírání ano smlouvy o poskytování sociální služby s ohledem na druh poskytované sociální služby a okruh osob, kterým je určena; podle ˙˙brdrw10 ˙˙rbrdrvtěchto pravidel poskytovatel postupuje; b) Poskytovatel při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby ne postupuje tak, aby osoba rozuměla obsahu a účelu smlouvy; c) Poskytovatel sjednává s osobou rozsah a průběh poskytování ne sociální služby s ohledem na osobní cíl závislý na možnostech, schopnostech a přání osoby; 5. Individuální plánování průběhu sociální služby Kritéri um Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla podle druhu a ano poslání sociální služby, kterými se řídí plánování a způsob přehodnocování procesu poskytování služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; b) Poskytovatel plánuje společně s osobou průběh poskytování ano sociální služby s ohledem na osobní cíle a možnosti osoby; c) Poskytovatel společně s osobou průběžně hodnotí, zda jsou ano Strana 7044 Sbírka zákonů č. 505 / 2006 Částka 164 naplňovány její osobní cíle; d) Poskytovatel má pro postup podle písmene b) a c) pro každou ano osobu určeného zaměstnance; e) Poskytovatel vytváří a uplatňuje systém získávání a předávání ne potřebných informací mezi zaměstnanci o průběhu poskytování sociální služby jednotlivým osobám; Plnění kritérií uvedených v písmenech d) a e) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. 6. Dokumentace o poskytování sociální služby Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro ano zpracování, vedení a evidenci dokumentace o osobách, kterým je sociální služba poskytována, včetně pravidel pro nahlížení do dokumentace; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; b ) Poskytovatel vede anonymní evidenci jednotlivých osob ne v případech, kdy to vyžaduje charakter sociální služby nebo na žádost osoby; c) Poskytovatel má stanovenu dobu pro uchování dokumentace o ne osobě po ukončení poskytování sociální služby. 7. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro podávání ano a vyřizování stížností osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby, a to ve formě srozumitelné osobám; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; b) Poskytovatel informuje osoby o možnosti podat stížnost, jakou ano formou stížnost podat, na koho je možno se obracet, kdo bude stížnost vyřizovat a jakým způsobem a o možnosti zvolit si zástupce pro podání a vyřizování stížnosti; s těmito postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni zaměstnanci poskytovatele; c) Poskytovatel stížnosti eviduje a vyřizuje je písemně v přiměřené ne lhůtě; ne d) Poskytovatel informuje osoby o možnosti obrátit se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti na nadřízený orgán poskytovatele nebo na instituci sledující dodržování lidských práv s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti. Částka 164 Sbírka zákonů č. 505 / 2006 Strana 7045 8. Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje Kritérium Zásadní a) Poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří ano příležitosti, aby osoba mohla takové služby využívat; b) Poskytovatel spolupracuje s právnickými a fyzickými osobami, ne které osoba označí, v zájmu dosahování jejích osobních cílů; c) Poskytovatel zprostředkovává osobě služby jiných fyzických a ne právnických osob podle jejích individuálně určených potřeb; d) Poskytovatel podporuje osoby v kontaktech a vztazích s přirozeným ne sociálním prostředím. 9. Personální a organizační zajištění sociální služby Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně stanovenu strukturu a počet pracovních ano míst, pracovní profily, kvalifikační požadavky a osobnostní předpoklady zaměstnanců; organizační struktura a počty zaměstnanců jsou přiměřené druhu poskytované sociální služby, její kapacitě a počtu a potřebám osob, kterým je poskytována; b) Poskytovatel má písemně zpracovánu vnitřní organizační strukturu, ne ve které jsou stanovena oprávnění a povinnosti jednotlivých zaměstnanců; c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání ne a zaškolování nových zaměstnanců a fyzických osob, které nejsou v pracovně právním vztahu s poskytovatelem; d) Poskytovatel, pro kterého vykonávají činnost fyzické osoby, které ne nejsou s poskytovatelem v pracovně právním vztahu, má písemně zpracována vnitřní pravidla pro působení těchto osob při poskytování sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. Plnění kritérií uvedených v písmenech a) až d) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. 10. Profesní rozvoj zaměstnanců Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně zpracován postup pro pravidelné ne hodnocení zaměstnanců, který obsahuje zejména stanovení, vývoj a naplňování osobních profesních cílů a potřeby další odborné kvalifikace; b) Poskytovatel má písemně zpracován program dalšího vzdělávání ne Strana 7046 Sbírka zákonů č. 505 / 2006 Částka 164 zaměstnanců; c) Poskytovatel má písemně zpracován systém výměny informací mezi ne zaměstnanci o poskytované sociální službě; d) Poskytovatel má písemně zpracován systém finančního a morálního ne oceňování zaměstnanců; e) Poskytovatel zajišťuje pro zaměstnance podporu nezávislého ne kvalifikovaného odborníka. Plnění kritérií uvedených v písmenech c) a d) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance; kritéria uvedená v písmenech a) a b) se na tohoto poskytovatele vztahují přiměřeně. 11. Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby Kritérium Zásadní Poskytovatel určuje místo a dobu poskytování sociální služby podle ne druhu sociální služby, okruhu osob, kterým je poskytována, a podle jejich potřeb. 12. Informovanost o poskytované sociální službě Kritérium Zásadní Poskytovatel má zpracován soubor informací o poskytované sociální ne službě, a to ve formě srozumitelné okruhu osob, kterým je služba určena. 13. Prostředí a podmínky Kritérium Zásadní a) Poskytovatel zajišťuje materiální, technické a hygienické podmínky ne přiměřené druhu poskytované sociální služby a její kapacitě, okruhu osob a individuálně určeným potřebám osob; b) Poskytovatel poskytuje pobytové nebo ambulantní sociální služby ne v takovém prostředí, které je důstojné a odpovídá okruhu osob a jejich individuálně určeným potřebám. Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se nehodnotí u poskytovatele, který neposkytuje sociální služby v zařízení sociálních služeb. Částka 164 Sbírka zákonů č. 505 I 2006 Strana 7047 14. Nouzové a havarijní situace Kritérium Zásadní a) Poskytovatel má písemně definovány nouzové a havarijní situace, ne které mohou nastat v souvislosti s poskytováním sociální služby, a postup při jejich řešení; b) Poskytovatel prokazatelně seznámí zaměstnance a osoby, kterým ne poskytuje sociální službu, s postupem při nouzových a havarijních situacích a vytváří podmínky, aby zaměstnanci a osoby byli schopni stanovené postupy použít; c) Poskytovatel vede dokumentaci o průběhu a řešení nouzových a ne havarijních situací. Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. 15. Zvyšování kvality sociální služby Kritérium Zásadní a) Poskytovatel průběžně kontroluje ˙˙in0 a ˙˙c hodnotí, zda je způsob ne poskytovaní sociální služby v souladu s definovaným posláním, cíly a zásadami sociální služby a osobními cíly jednotlivých osob; b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zjišťování ne spokojenosti osob se způsobem poskytování sociální služby; c) Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované sociální služby ne také zaměstnance a další zainteresované fyzické a právnické osoby; d) Poskytovatel využívá stížností na kvalitu nebo způsob poskytování ne sociální služby jako podnět pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby.