Kompozice Kompozice odborného textu Standardní model nÚvod - motivace, cíl práce, postup práce nOrganické části práce §představení problému •Jak se problém jeví na základě literatury a dokumentů. •Srovnání názorů různých autorů. •Otázky, které z těchto zjištění plynou pro vlastní výzkum. §představení vlastního výzkumu •Jak jsem problém zkoumal/a? Představení metody, osob, podmínek výzkumu. •Co bylo zjištěno? Představení výsledků. §diskuse •Co tato zjištění znamenají? Srovnání vlastních zjištění s tvrzením odborníků. §Závěr - co bylo zjištěno •Uvedení konkrétních zjištění a zhodnocení jejich významu. • n n § n n Úvod n nMotivace §důvody pro výběr tématu §osobní vztah autora k tématu § aktuálnost problematiky nCíl práce §přesná formulace cíle §další otázky, které jsou s cílem spojeny nPostup §nástin členění práce §představení metod práce: od jakých autorů čerpám, jaký výzkum použiji n – n – n Organické části práce * Tato část práce organicky spojuje –názory odborníků a odpovídající výzkum. –Část teoretická –Část praktická – * Provádí se zde výběr z poznatků k dané výzkumné otázce a tento výběr se zpracovává do vlastního uceleného textu. – nStudent prokazuje schopnost * Systematicky pracovat s prameny * Srovnat navzájem různé přístupy * Srozumitelně problematiku vyložit * Správně užívat odbornou terminologii * Samostatně problematiku promýšlet – Vlastní výzkum nMusí být organickou součástí práce n nPředstavení výzkumu, prezentace výsledků a jejich hodnocení je třeba realizovat minimálně v rámci jedné samostatné kapitoly, která obsahuje: * Důvody zvoleného výzkumu * Charakteristiku respondentů a prostředí * Průběh výzkumu * Podrobný slovní rozbor dílčích výsledků jednotlivých otázek (nelze nahradit jen čísly a grafem). * Uvedené grafy musí být srozumitelně komentovány n Diskuse nInterpretace výsledků výzkumu. n –Co vypovídají výsledky o respondentech výzkumu? –Jak odpovídají výsledky na výzkumnou otázku? –Co zjištěné výsledky znamenají v praxi? – – Srovnání zjištění z vlastního výzkumu s tvrzením odborníků. n Závěr nPředstavení nejdůležitějších zjištění. n nJak zněl cíl práce a co jsme zjistili. • nJaké závěry z našich zjištění jsou jisté, jaké platí jen za určitých podmínek. •Co ze zjištěných závěrů plyne pro praxi. – nNaznačit možnosti a podněty pro další výzkum. • Antitéma. Citace nSlouží k přejímání poznatků a názorů jiných autorů. n nU každé citace musí být odkaz na zdroj. –Přímé i nepřímé citování jiných autorů bez náležitého označení –a uvedení jejich jména a zdroje je považováno –za morálně nepřípustný podvod znemožňující přijetí celé práce. n nForma podrobného údaje o zdroji se nazývá bibliografická citace. nJe přesně dána mezinárodně přijatou normou. nNormu naleznete na portálu: citace.com n n Citace –Přímé citace – uvádíme v uvozovkách –Nepřímé citace, parafráze – bez uvozovek – nMetody: nHarvardský systém – za citaci se vloží údaje o zdroji do závorky (jméno autora a rok vydání); nSystém číselných odkazů – za citaci se vloží horní index (nebo číslo v závorce), které odkazuje na zdroj uvedený v poznámce pod čarou na místě, kdy se uvedený zdroj citoval poprvé; nSystém průběžných poznámek – za citaci se vloží horní index (nebo číslo v závorce), kterým odkazujeme na citované zdroje v pořadí, v jakém se objeví v textu. Každá citace obdrží své číslo. nMetoda průběžných poznámek je na Jaboku přednostně doporučena. Citace nNa intrapersonální úrovni se komunikační výzkum soustřeďuje na zpracování informace. Například Holá2 tvrdí, že komunikaci lze charakterizovat jako proces sdílení určitých informací. Řečené však ještě neznamená slyšené.3 Informace lze sdílet verbálně, ale též cestou neverbálních prostředků. 4 n________________________________________________________ n2 HOLÁ, Jana. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1250-0. S. 22 n3 McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002 ISBN 80-7178-714-0. S 154 n4HOLÁ, Jana, ref. 2, s.25 n Autorské interakční strategie nIntenzitu kontaktu se čtenářem lez odstupňovat. n n a) autorský plurál (1.os.mn.č.) Zde se pokusíme ukázat… n užívá se nejčastěji Věc objasníme na tomto příkladě… n n nb) plurál inkluzivní Pokusme se tedy skloubit… n obsahuje výzvu pro čtenáře Věnujme se nyní podrobněji… n n nc) 3. osoba plurálu Mnozí jsou již přesvědčeni o tom, že… n vhodné pro prezentování Odborníci dávají většinou přednost… n názoru nějaké skupiny osob n n Autorské interakční strategie nd) neosobní vyjadřování V této kapitole budou připomenuty… n autor nepíše, jak věc vidí on Z přehledu byly vypuštěny… n ale jak je věc viděna, Obvykle se má za to… n n ne) osobní vyjadřování (1.os.č.j.) V této práci chci sledovat tři roviny.. n užívá se v úvodu K zaujetí touto problematikou mě n přivedla praxe v dětském domově… n nVýklad nesmí být citově angažovaný – nesmí se užívat prostředků vyjadřujících citovou angažovanost autora – citově angažovaná vyjádření obsahující slova rozhořčení, zvolání, údivu – tři tečky - jako výraz váhání, nejistoty, obavy něco vyslovit – ironii - jako nástroj hodnocení jiných n n Soudržnost a spojitost textu nSoudržnost textu zajišťujeme odpovídajícím členěním: n nČástí práce – úvod, kapitoly organické části, závěr nKapitol a podkapitol – každá má své číslo a název nOdstavců – každý odstavec rozvíjí jednu myšlenku a každý nový odstavec je pro čtenáře signálem nového myšlenkového kroku. nVět – srozumitelnost vět zajišťuje správný slovosled a interpunkce. nČlenění textu plní svůj význam, npokud jsou jednotlivé části skutečně funkční. – n Soudržnost a spojitost textu nSpojitost textu zajišťujeme důsledným propojením njednotlivých částí s cílem práce. n n n n n n n n nStavíme lávky nNa začátku kapitoly říkáme, jakým způsobem to, co v ní budeme n probírat, souvisí s cílem práce. nNa konci kapitoly téma shrnujeme a uzavíráme, n případně odkazujeme k další kapitole. n n n n n n n n n n n 1 3 4 2 Soudržnost a spojitost textu n nNávaznost v úrovni kapitol: n nPříklady: n nAbychom se v práci mohli zabývat tím, zda děti tráví volný čas tak, aby jim napomáhal k zvládnutí vývojových úkolů, musíme nejprve zjistit, jaké možnosti trávení volného času se dětem tohoto věku nabízejí. O to bych se chtěla pokusit v této kapitole. n nV předchozí kapitole jsme uvedli, jaké možnosti trávení volného času se dětem nabízejí, nyní se tedy podrobněji podívejme na to, do jaké míry děti daného věku nabízené možnosti využívají. n nVzhledem k tomu, co jsme zjistili v předchozí kapitole, že totiž nabízených možností k organizovanému trávení volného času děti využívají velice málo, ptejme se nyní po příčinách tohoto nedobrého stavu. n Soudržnost a spojitost textu nNávaznost v úrovni odstavců: nSpojitost textu je založena také na tématické souvislosti odstavců. nKaždý další odstavec vyplývá z předchozího. n nPříliš krátké odstavce rozdrobují text a příliš zdůrazňují jednotlivé výpovědi. nPříliš dlouhé odstavce činí text málo přehledným, čtenář postrádá orientační body, které by umožňovaly sledovat rozvoj tématu. Soudržnost a spojitost textu nNávaznost v úrovni odstavců n nNový odstavec uvádíme větou, která navazuje na předchozí. n nVyjadřovat kritický postoj k předchozímu –To všechno ale dosud nedává odpověď na původní otázku… –Přesto však postoje řady jiných lidí tak jednoduché nejsou… nSignalizovat bližší vysvětlení –K tomuto teoretickému popisu si nyní uveďme konkrétní příklady… –Tyto obtíže mají často hlubší příčiny... nUvést závěry –Co jsme nyní uvedli, nás opravňuje k několika závěrům… –Všechno, co bylo v této kapitole řečeno, obrací naši pozornost dvěma směry… n n Postup vypracování nZačínáme těžištěm práce –V čem je odpověď na výzkumnou otázku problematická, co všechno je třeba při hledání odpovědi brát v úvahu, – jak by mohla znít odpověď na položenou otázku, jaké argumenty pro to hovoří. – nOd začátku vytváříme strukturovaný text –dělený na kapitoly a podkapitoly, názvy kapitol nPrůběžně číslujeme jednotlivé citace – stejně i poznámky a odkazy §Jednotlivé myšlenky formulujeme v kratších větách. §Úvod a závěr práce tvoříme nakonec. – n n n