1. Historický vývoj psychologie. Základní psychologické školy a směry. · Počátky vědecké psychologie. · Čím se psychologie zabývá? · Behaviorismus (základní představielé např. Watson, Skinner, Thorndike, hlavní myšlenky behaviorismu). · Psychoanalýza a směry či školy z ní vycházející (hlavní myšlenky, někteří představitelé…Freud, Freudová, Adler, Jung……) · Humanistický směr v psychologii (hlavní myšlenky, někteří představitelé…např. Maslow, Rogers, Frankl) 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. · Základní obory (např. obecná, vývojová psychologie….co řeší?) · Aplikované obory · Psychologie x biologie x filozofie · Základní metody, jak psycholog získává informace-klinické metody (rozhovor, pozorování, analýza spontánních produktů-obrázky, deníky), testové metody (dotazníky, testy…napoř. Test pozornosti, inteligence, projektové testy..) 3. Úvod do vývojové psychologie, význam vývojové psychologie. · Čím se zabývá vývojová psychologie? Co je to ontogeneze lidské psychiky? · Jaká témata vývojová psychologie řeší? · Co je v současné době aktuální téma vývojové psychologie? · Příklady významných experimentů, resp. teorií, které náleží do oblasti vývojové psychologie) 4. Osm věků člověka-periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. · Teorie E. Eriksona-vývojové úkoly jednotlivých etap. · POUZE PRO STUDENTY ETF-Vývojové teorie stadiální-teorie životní trajektorie (stručně vysvětlit rozdíl, uvést představitele). 5.Období prenatální a perinatální. · Co víme o prožívání dítěte v prenatálním období? Jaké máme pro to důkazy? · Psychologie porodu. Význam rané vazby matky a dítěte. Porodnice přátelská dětem. Rooming-in. Nedonošené děti-psychologická péče o rodiče těchto dětí. 6. Období novorozenecké, kojenecké. · Co víme o komunikaci novorozence? Rodičovské chování k novorozencům, vývoj novorozence a kojence (0-12 měsíců, včetně porozumění aplikace jednotlivých teorií na toto bodobí-např. Piagetova teorie, Freudova teorie psychosexuálního vývoje atd.) · Dopad emoční deprivace na kojence. Význam pevné vazby s matkou (primární pečující osobou). 7. Období batolecí, předškolní. · Vývoj emoční, sociální, rozumový. · Aplikace jednotlivých teorií na toto obodbí (Piaget, Freud, Mahlerová, Ainsworthová, Kohlberg, Erikson…) 8. Období školní, puberta, adolescence. · Vývoj emoční, sociální, rozumový. · Aplikace jednotlivých teorií na toto obodbí (Piaget, Freud, Erikson, Kohlberg…) 9. Období dospělosti a stáří. · Základní vývojové úkoly a krize spojené s těmito etapami.Krize středního věku, syndrom prázdného hnízda, strategie vyrovnávání se se stářím, přijetí konce života. 10. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Ego-obranné mechanismy (Anna Freud). 11.Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. · Období senzomotorické,předoperační, konkrétních operací, formálních operací. Schopnost konzervace. Praktický význam této teorie pro porozumění myšlení u dětí. 12. Morální vývoj člověka. Duchovní vývoj. · Kohlbergova teorie-stadium předkonvenční, konvenční, postkonvenční. Heinzovo dilema (muž, který nemohl koupit léka pro manželku…) · Duchovní vývoj u dětí a dospívajících. Význam porozumění duchovnímu vývoji u dětí např. pro náboženskou výchovu u dětí a mládeže. 13. Vývoj vědomí já. Identita v životním běhu · (jak si začínáme uvědomovat sami sebe? Teorie Margarety Mahlerové, zejména období separace-individuace. Co je to období vzdoru? Jak se promítá uvědomování si sebe ve vývoji řeči u malého dítěte? · (zejm. vývoj identity v adolescenci, celoživotní vývoj identity (kdo jsem, kam směřuji, kde mám kořeny, moje hodnoty, závazky……) 14. Pojem osobnosti v psychologii. Základní teorie osobnosti a typologie osobnosti. · Co je to psychologie osobnosti. Pojetí osobnosti člověka v různých psychologických školách. Praktické využití v psychologii (popis osobnosti klienta, rozlišení normy a patologie v osobnosti…) · Typové teorie (např. členění dle temperamentu na sangvinik, cholerik……) · Teorie Big Five. Eysenckova teorie. POUZE POR STUDENTY ETF UK-CLONINGEROVA TEORIE TEMPERAMENTU A CHARAKTERU 15. Motivace v našem životě. · Význam potřeb. Dělení potřeb dle A. Maslowa. · Hodnoty v životě člověka. Různorodost hodnot. Vytváření hodnotového žebříčku v dospívání. Kdy se mohou v životě člověka výrazně změnit hodnoty? · Jak si vytváříme cíle. · Pojem vůle a seberegulace. K čemu slouží?