Obecná a vývojová psychologie Přednáška 12 Období dospívání (období pubescence a období adolescence) Základní charakteristiky dospívání nBiologické hledisko-první známky pohlavního zrání až dovršení pohlavní zralosti nPsychologické hledisko-psychické změny-emoční labilita, abstraktní způsob myšlení, nové pudové tendence nSociálně psychologické hledisko-nové sociální začlenění jedince nTělesné, psychické a sociální změny probíhají souběžně Základní charakteristiky dospívání nDiskrepance mezi změnami tělesnými, psychickými, sociálními=typický znak nDalší typický znak-velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi (např. vývoj sekundárních pohlavních znaků u dívek) nVěkové hranice-cca 11/12 let až 20-22 let Pubescence a adolescence-základní vymezení nPubescence-období dospívání od 11-15 let nZačíná prvními sekundárními pohlavními znaky, vlnkou v růstu, trvá do dosažení reprodukční schopnosti nAdolescence 15-20/22 let-dokončuje se tělesný růst a plná reprodukční schopnost nTerminologie mladiství, teenageři… Sekulární akcelerace nJedná se o urychlování růstu a fyzického vývoje v průběhu posledního století nU dětí se v průběhu posledních sto let urychlil fyzický vývoj dospívání (růst těla, menses atd….) nCo psychický vývoj? nZkracuje se doba dětství, ale oddaluje nástup plné dospělosti. Dospívání v různých kulturách nV primitivních kulturách samostatné období dospívání nebývá-důležitý je rituál přechodu z dětství do dospělosti. nV euroamerické kultuře dospívající mají čas na zvládnutí všech náročných společenských úkolů nDle Eriksona tzv. psychosociální moratorium. nLze dokumentovat i na legislativním vymezení tohoto vývojového období-15-18 let-mladiství-jiné tresty. Psychologické charakteristiky dospívání nEmoční labilita nNegativní emotivita n(vyplývá zejména z nejistoty postavení dospívajícího v současném světě) nVývoj schopností: nVývoj řeči, abstraktní myšlení, rozvoj speciálních dovedností a zájmů-sport, literatura, hudba….. nV období dospívání vrchol pružného, tvořivého myšlení Psychologické charakteristiky dospívání nRozumový (kognitivní) vývoj nPřed 11 rokem je dítě ve stadiu konkrétních operací (tj. logických operací, viz „náš“ Piaget). nPoté následuje stadium formálních operací-vyvozuje soudy o soudech, myslí se o myšlení. nPraktické dopady stadia formálních operací-dospívající dovede pracovat s abstraktními pojmy (chápe je, např. pravda, spravedlnost..), dovede hledat systematicky více řešení problému (skrze hypotézy), dovede řešit logické operace nezávisle na obsahu soudů-nutné pro matematické operace,fyziku…, dosívající dovede myslet o myšlení (reflexe vlastního myšlení). n Psychologické charakteristiky dospívání nEmoční vývoj a socializace nRodina nUvolnění od rodiny, emancipace- k tomu patří vymezení se proti rodičům a přijímání vzorů mimo rodinu. nVrstevnické vztahy nVývoj nNejprve vytváření skupinek přátel stejného pohlaví, více organizované, vyhraněné proti druhému pohlaví . nDále vytváření dvojic stejného pohlaví-důvěrné přátelství. nPřechodná fáze-pošťuchování mezi skupinkami jiného pohlaví. nKrátké známosti-většinou první, krátké, přechodné vztahy. nEtapa zamilovanosti-hluboký vztah. nVývoj sebepojetí nV ideálním případě dosažení stabilní identity. n Erik Homburger Erikson a osm věků člověka nErik Homburger Erikson – dánský a severoamerický psychog, psychoanalytik. nTeorie „Osm věků člověka“ (později přidal ještě deváté stadium). nProdloužení vývojového pohledu na celý život člověka (od kolébky do smrti). nNa každém stupni vývoje si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt (krizi). Výsledek této krize vede jak ke zdravým, tak nezdravým rysům v osobnosti. n Erik Homburger Erikson a osm věků člověka nErikson byl student a blízký spolupracovník Sigmunda Freuda v Rakousku. Spolupracoval též s jeho dcerou Annou Freudovou. Zpočátku považoval svoji teorii za přepracovanou verzi Freudovy teorie psychosexuálního vývoje. n Souhlasil s Freudem v tom, že lidé musí projít specifickými vývojovými stádii ve vývoji osobnosti. n Předpokládal, že Freud přecenil úlohu sexuálního vývoje ve vývoji osobnosti. nZahrnul do vývojové teorie celý běh života člověka . Erik H. Erikson - Osm věků člověka nErikson vycházel z předpokladu, že si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt-krizi v každém jednotlivém „věku“ (tj. vývojové etapě). nK prvním pěti vývojovým stadiím (shodná s Freudem-stadium orální, anální, falické, latentní a genitální) přidává další 3. Erik H. Erikson - Osm věků člověka n1. věk (u Freuda orální stadium) 0-1,5 roku nDůvěra x nejistota - dítě získává pocit základní důvěry, učí se věřit svému sociálnímu okolí (pečujícím osobám). nDůležitá je stálost péče a kvalita vztahu matky (pečující osoby). nÚspěšné překonání-důvěra ve druhé, chuť objevovat okolí. nNeúspěšné-nedostatečný pocit bezpečí. n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n2. věk (u Freuda anální stadium) 1,5 roku-3 roky nAutonomie x pocit studu a pochyby nÚspěšné zvládnutí tohoto období-pocit autonomie, víra ve své schopnosti. nNeúspěšné-stud, pochyby o sobě. n n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n3. věk (u Freuda falické stadium) 3-6/7 let nVlastní iniciativa x pocity viny (nad cíly) nPředškoláci se učí být iniciativní, zahajovat aktivity. nVinu mohou pociťovat nad vlastní nezávislou aktivitou. n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n4. věk (u Freuda období latence) -7let až pubescence cca 13/14 let nSnaživost x pocit méněcennosti nVýznam nástupu školní docházky. nÚspěšně zvládnuté období-pocit kompetence, schopnosti rozvíjet svoje dovednosti. nNeúspěšně zvládnuté období-pocit podřadnosti, méněcennosti-strach ze selhání, neuroticismus. n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n5. věk (u Freuda období genitální) - 15 let, tj. adolescence až raná dospělost nIdentita x zmatení rolí (nejistota o své roli (kdo jsem). nV adolescenci dochází k rozvoji vlastní identity-kdo jsem? nDle Eriksona je adolescence stadium mezi dětstvím a dospělostí, psychosociální moratorium n 28102013097 Erik H. Erikson - Osm věků člověka nStatus identity v 5. věku (rozpracováno Marciou) nDosáhnutá identita (achievement) - krize vyřešena-závazky vytvořeny-stabilní, zralá osobnost. Jednotlivec má svoje názory, zvyky, cíle (relativně stabilní). nPředčasně řešená identita (foreclosure) – krize nebyla prožita, alternativy nebyly zvažovány-závazky vytvořeny. nDifůzní identita (confusion or diffusion)-osobnost chaotická, nepředvídatelná, proměnlivá-jedinec neprošel krizí. nMoratorium-období probíhající krize, jedinec hledá alternativy a vytváří stabilní osobnost, zkouší „být dospělý“. n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n6. věk (tj. mladší dospělost) 20.-cca 35 let nIntimita x izolace nIntimita ve smyslu vztahu s druhým člověkem, splynutím s ním. nIzolace-sklon vyhýbat se vztahům. Erik H. Erikson - Osm věků člověka n7. věk (tj. střední dospělost) 35let cca 55 let nGenerativita x stagnace nGenerativita ve smyslu péče o potomstvo, ale i v širším přesahu-tvořivost, přínos pro druhé. nStagnace – malý nebo žádný zájem na tom přispět svému okolí, vytvářet pro ostatní . n Erik H. Erikson - Osm věků člověka n8. věk (pozdní dospělost a stáří) nIntegrita „já“ x zoufalství nIntegrita ve smyslu moudrosti a přijetí vlastního životního příběhu. nZoufalství-deprese nad uplynulým životem a úzkost ze smrti. Zdroje nLangmeier J., Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Grada. Praha. nHall, C., Lindzey G. ((1999): Psychológia osobnosti. Slovenské pedagogické nakladatelství. Bratislava. nHtp:/fac.hsu.edu/langlet/lectures/Erikson/erik_erikson.htm