Mladší školní období Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Změny již nejsou tak převratné jako v předchozím věku •Vývoj pokračuje plynule ve všech složkách •Období střízlivého realizmu (plné zaměření na to, co je a jak to je). •Viz kresby, knihy (cestopisy, dobrodružství dětí, encyklopedie, realistické kresby). Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Zpočátku se jedná o realismus naivní (pan učitel říkal, že………nezpochybnitelná pravda), později o realismus kriticky realistický. •Období mladšího š. věku je dobré rozlišovat na období 6-8 let a 9-12 let, tato dvě období se dost liší. •6-8 let-ještě hravost, krátká pozornost, fantazie, chlapci i dívky spolu. •9-12 let-stabilita, větší vyhraněnost, zájmy od pohádek do životní reality, větší význam dětské skupiny!!!Normy skupiny nabývají na důležitosti.Vzdalování chlapců a dívek. Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Obecné charakteristiky. •Výrazné zlepšení hrubé a jemné motoriky (psaní, míčové hry, gymnastika…). •Smyslové vnímání-zejména sluchové a zrakové-pokroky. •Odpoutávání od přítomnosti, pohyb po časové ose s jistotou (kromě konečno-nekonečno, život –smrt) •Řeč-roste slovní zásoba (až do cca 15 let, 30 000 slov) Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Rozumový vývoj-teprve na počátku školního věku je dítě schopno logických operací (stadium konkrétních operací dle Piageta), tj. úsudků, které odpovídají zákonům logiky. Toto se týká pouze konkrétních věcí a vjemů, které si lze názorně představit. •Např. úloha pro 8-9 leté dítě (vyvození závěru ze dvou premis): •Všechny šelmy jedí maso. Vlk je šelma. Co z toho můžeš uhádnout o vlkovi? •Teprve 12 leté dítě vyřeší úlohu: Všechny Feso jsou Daro. Daro žijí ve vodě. Co můžeš uhádnout o Feso? • Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Schopnost vzít v úvahu více aspektů situace (viz pokus se sklenicí) tedy od cca 7 let, ale v sociálních situacích mnohem později (přechod od jednorozměrného myšlení k vícerozměrnému). •Vývoj inteligence •Inteligence různě definována, nejčastěji jako schopnost přizpůsobovat se novým (nenaučeným) situacím, na podkladě pochopení celkových vztahů. •Usuzujeme na ni z výsledků různě komplikovaných slovních a praktických úloh. Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Emoční vývoj a socializace-skupina •Už v předškolním období se některé děti profilují jako „vedoucí“. •Schopnost seberegulace značně narůstá (tj. sebeovládání) •Ve školním věku dítě pozná, že emoce lze skrývat, roste schopnost emočního porozumění. •Hodnoty a sociální kontroly (co je dovoleno, zakázáno) již u předškoláka, ale labilní. Mladší školní období (6-11, případně 12 let) •Morální vývoj- Piaget a později rozpracované Kohlbergem, •1/ stadium předkonvenční - u předškoláka a malého školáka (cca do 8 let)-určováno rodiči, resp. Učiteli, co je dobré a co ne. Mravní hodnocení je tedy plně závislé na autoritě dospělého. Pro dítě je důležité následné potrestání či odměnění chování. •2/ stadium konvenční - pro dítě je důležité plnění sociálního očekávání, mravní chování slouží zejména k udržení dobrých vztahů, případně u starších dětí k vyhnutí se pocitům viny. •3/ stadium postkonvenční - co je správné a co ne záleží na principech, které jedinec sám vědomě přijímá. •Pozor, vývoj morální probíhá u různých dětí dost odlišně, ne všichni dospělí se „dopracují“ do stadia postkonvenční úrovně.