Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou) Životopis Alfreda Adlera —1870-1937, Vídeň, USA —Lékař —Prezident Vídeňské psychoanalytické společnosti —1911-myšlenkový rozchod s Freudem, nepřátelství, založení školy Individuální psychologie —Založil řadu poraden pro děti ve Vídni —Ideologickým zaměřením socialista uewb_01_img0012.jpg Individuální psychologie —Člověk není tolik determinován pudy, důležitá je jeho cílová orientace. —Člověk si vytváří fiktivní cíle (často nevědomě), ty ovlivňují jeho chování a prožívání. —Individuální psychologie připisuje VELKÝ význam působení sociálního prostředí!!!! —Stanovení životních cílů ovlivňují 2 motivy: —SPOLEČENSKÝ CIT (POCIT SOUNÁLEŽITOSTI) —TOUHA PO MOCI (nebo-li usilování o nadřazenost) — Pocit sounáležitosti —POCIT SOUNÁLEŽITOSTI —Projevuje se zájmem o určité společenství. —Projevuje se spoluprací s druhými. —Základní potřebou všech lidí je pocit, že někam patřím. —Vyvíjí se nejprve ve vztahu s matkou, pak s ostatními dětmi, vyzrává v dospělé spolupráci se členy širšího společenství. —Základním znakem dobře přizpůsobené osoby je sociální cit. d%C4%9Bti.jpg Touha po moci —TOUHA PO MOCI —Dle Adlera jde o snahu překonat pocit méněcennosti a stát se nadřazeným. —KOMPLEX MÉNĚCENNOSTI-zesílený pocit méněcennosti díky nepříznivým okolnostem (nemoc, rozmazlení…). —Pocit méněcennosti je úplně přirozený, na začátku života jsme malí a slabí. —Každý usiluje o překonání pocitů méněcennosti. —USILOVÁNÍ O NADŘAZENOST-je kladné tehdy, když je sociálně zaměřeno. Sebestředné, antisociální usilování o nadřazenost je zdroj deviací a charakterových selhání. —ROZMAZLENÉ DÍTĚ-neumí spolupracovat, chtějí mít splněny všechny požadavky. —Zanedbané dítě-nenaučily se spolupráci, vnímají společnost jako negativní. Nevěří ani samy sobě. — images.jpg Individuální životní styl —Pojem Individuální životní styl je u Adlera ústřední —Vytváří se při překonávání pocitů méněcennosti a při usilování o nadřazenost —Zahrnuje znaky, rysy a způsoby chování osoby, vyjadřující pokusy o kompenzaci pocitů méněcennosti. —Pozitivní, zdravý životní styl má za následek zdravé, tvůrčí já. Sourozenecké pořadí —Pozice v rodinné konstelaci podněcuje dle Adlera vytváření určitých osobnostních rysů. —PRVOROZENÉ DÍTĚ-musí ustoupit mladšímu sourozenci. Strážce pořádku-snaží se udržet, co mělo. —„Pokud se druhé dítě narodí příliš brzy po prvém, prvorozené dítě citově trpí…dítě se cvičí k osamělosti.“ — Bez názvu.bmp Sourozenecké pořadí —DRUHOROZENÉ ČI PROSTŘEDNÍ DÍTĚ —Starší sourozenec je podněcuje k úspěchu. —Nezakouší trauma odsunutí. —„Chová se jako při závodech. Jako by byl někdo o krok či dva před ním a ono muselo spěchat, aby ho předstihlo“. — image.jpg Sourozenecké pořadí —NEJMLADŠÍ DÍTĚ-bývá rozmazlováno nesnadno si vytváří sociální cit. —Vadí mu, že je pokládáno za toho nejmenšího, snadno se u něj vyostří touha po moci. —Uspokojí ho dosažení pouze toho nejlepšího, chce předběhnout všechny ostatní. 204465_900_600.jpg Sourozenecké pořadí —JEDINÁČEK-přesycen výchovnými požadavky svého okolí. —Rodiče vrhnou veškerý výchovný elán na jedináčka. —Ten lehce získá pocit, že je zvláštní, nesamostatnost. —Pozor-Adlerova koncepce sourozeneckého pořadí vznikala v době, kdy bylo běžné mít velký počet dětí-v současnosti aplikovatelná s opatrností!!! card3.jpg Literatura k tématu: —Adler, A (1994): Psychologie dětí. Práh. Praha —Drapela, V.J. (1997): Přehled teorií osobnosti. Portál. Praha. Kapitola 4. Individuální psychologie s. 41 —Plháková, A.(2007): Dějiny psychologie. Grada. Praha. Kapitola 10. 2. 1 Alfred Adler s. 190