Morální vývoj Teorie Lawrence Kohlberga Piaget a Kohlberg lKognitivní vývoj ovlivňuje i sociální chápání světa lPiaget-formuloval 4 stadia chápání pravidel u dětí l1. stadium-dítě si tvoří a dodržuje vlastní pravidla hry nezávislé na druhých l2. stadium-morální realismus (okolo 5. roku)-pravidla jsou daná autoritou, neměnná, absolutní morální imperativ Piaget a Kohlberg l3. stadium-7.-12. let-společné dohody mohou být měněny, když s tím ostatní souhlasí. Důležitý začíná být i úmysl osoby. Trest je lidský čin, ne božská odplata. l4. stadium-12. let a více-ideologické chápání pravidel Lawrence Kohlberg lNavázal na Piageta lMorální dilemata ve formě povídek. lViz např. Heinzovo dilema. l l SD533587 Lawrence Kohlberg-stadia morálního vývoje lPŘEDKONVENČNÍ MORÁLKA (cca do 10 let) l (1. orientace na trest, 2. orientace na odměnu-tzv naivně egoistická orientace) lJE TO ŠPATNÉ CHOVÁNÍ, PROTOŽE ZA TO BUDU POTRESTÁN. lJE TO ŠPATNÉ CHOVÁNÍ, POKUD JSEŠ PŘISTIŽEN (NAIVNĚ EGOISTICKÁ ORIENTACE, VIZ ŘIDIČI V ČR). l l Lawrence Kohlberg-stadia morálního vývoje lKONVENČÍ MORÁLKA (od cca 10-11 roku typické,souvisí s rozvojem abstraktního myšlení) l (3. orientace na to být hodným dítětem, l 4. orientace na autoritu, dodržování společenského pořádku) lHODNÝ CHLAPEČEK, VZORNÁ HOLČIČKA. lZlaté pravidlo-čiň druhým to, co chceš aby dělali tobě. Důležitý společenský souhlas. l4. stadium-pochopení konceptu povinnost, právo. lJE TO ŠPATNÉ, PROTOŽE JE TO ILEGÁLNÍ. lDodržuje zákony a pravidla, aby se vyhnul odsouzení ze strany autorit a vlastních pocitů viny, že nedodržuje pravidla. l l Lawrence Kohlberg-stadia morálního vývoje lPOSTKONVENČNÍ MORÁLKA l (5. orientace na společenskou smlouvu, l 6. orientace na univerzální etické principy) lStadium 5. PRÁVO NENÍ NEMĚNNÉ, DŮLEŽITÉ JSOU PRINCIPY VEŘEJNÉHO PROSPĚCHU. lDEMOKRACIE VYCHÁZÍ Z TOHOTO STUPNĚ MORÁLNÍHO VÝVOJE. lNejvíce dospělých se nachází ve stupni 4. l l Lawrence Kohlberg-stadia morálního vývoje lCca 10% populace v 6. stadiu-orientace na univerzální etické principy. lNyní prokázáno, že situačně využíváme různé úrovně. lTeorie je zaměřena na muže-maskulinní způsob uvažování na základě práva a spravedlnosti, ženy spíše uvažují na principu péče a starosti o druhé-Gilliganová Carol (1982).