BEHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace! ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA BEHAVIORISMU ¢Pozitivistická orientace ¢Metodologie-experiment, pozorování, introspekce odmítnuta jako nevědecká ¢Black box-lidská mysl je černí skříňka , k níž objektivními metodami vědeckého zkoumání nelze proniknout PŘEDCHŮDCI BEHAVIORISMU ¢IP Pavlov - reflexní teorie mentální aktivity ¢Objev klasického podmiňování ¢Zavedl pojmy-nepodmíněný podnět, nepodmíněný reflex (nenaučené), podmíněný podnět, podmíněný reflex ¢Youtube 3 minutový dokument http://www.youtube.com/watch?v=CpoLxEN54ho PŘEDCHŮDCI BEHAVIORISMU ¢Edward Lee Thorndike ¢Významně přispěl k rozvoji pedagogické psychologie ¢Položil základy behavioristických teorií učení ¢Puzzle Boxy ¢Instrumentální podmiňování nebo-li učení pokus-omyl (resp. pokus a náhodný úspěch) ¢Učení u zvířat probíhá dle Thorndika na základě 2 zákonů-efektu a cviku ¢Zákon efektu-akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní vyskytnou později s větší pravděpodobností, než akty chování, které k uspokojení nevedou ¢Zákon cviku-síla a trvání konekce mezi podnětovou situací a reakcí je přímo úměrná tomu, jak často tato reakce v dané situaci vznikne. ¢(Princip výcviku psů, sytém odměn ve škole atd.) ¢http://www.youtube.com/watch?v=Vk6H7Ukp6To RANÝ BEHAVIORISMUS ¢John Broadus Watson ¢1913 Manifest Psychologie z hlediska behavioristy ¢Nově vymezuje předmět studia psychologie: je jím studium chování, které je rozložitelné do reakcí, jež lze zkoumat v závislosti na působících podnětech. ¢Výchozím paradigmatem je S-R (stimulus reakce). ¢Lidská osobnost je vytvářena prostředím:,,Dejte mi tucet zdravých dětí…..“ (Watson in Plháková, 2006, str. 157), RANÝ BEHAVIORISMUS ¢Studie Malý Albert (spolu s Rosalií Raynerovou)-původní emocionální reakce se mohou prostřednictvím podmiňování rozšířit na jiné objekty. ¢http://www.youtube.com/watch?v=aG6A66iV5tk ¢1924-Mary Cover Jonesová-léčba fobie u malého chlapce NEOBEHAVIORISMUS ¢Burhus Frederick Skinner ¢Stále zastánce přístupu S-R ¢Skinnerův Box ¢Rozlišil 2 druhy chování-operanty (vysílané, spontánní) projevy a respondenty (vyvolané) projevy ¢Operantní učení-mění se pravděpodobnost výskytu operantů (aktů chování) na základě jejich důsledků ¢Druhy posílení – pozitivní (např. odměny) a negativní (např. tresty) ¢Jak ovlivňuje rozvržení doměn (pozitivního zpěvňování) učení? ¢Nepravidelné odměňování je mnohem účinnější než pravidelné!!! NEOBEHAVIORISMUS ¢Autor velmi známé novely Walden Two ¢Vize lidské komunity, kde chování členů je zpevňováno kladným posílením ¢„Skupinová péče je lepší než rodičovská péče….(Skinner in Plháková, 2006, s. 166) ¢Youtube-formování chování dítěte pomocí operantního podmiňování ¢http://www.youtube.com/watch?v=AK32448CgKE NEOBEHAVIORISMUS ¢Edward Chace Tolman ¢Lidské i zvířecí chování lze modifikovat na základě zkušeností, zpochybnil S-R paradigma. ¢Podle Tolmana není chování pouhou bezprostřední reakcí na podnět, ale je ovlivňováno řadou vnitřních proměnných-dědičností, dřívějším učením, momentálním fyziologickým stavem ¢R=f (S,O) ¢Kognitivní mapa-postupné osvojování poznatků o prostorovém uspořádání ¢http://www.youtube.com/watch?v=Ma8HCM3Z5Ic ¢Latentní učení-učení, které probíhá i bez posilování ¢Předchůdce kognitivistů DOPORUČENÁ LITERATURA K TÉMATU ¢Plháková, A. (2006): Dějiny psychologie. Grada. Praha. Kapitola 9. Behaviorismus s. 149-167 ¢Hunt, M. (2000):Dějiny psychologie. Portál. Praha. Kapitola 9. Behavioristé. s. 233-263