Cílové skupiny muzikoterapie Hudba pro celistvý rozvoj ¬ ¬Tvoření hudby slouží k celistvému rozvoji člověka, protože zaměstnává zároveň levou i pravou mozkovou hemisféru. ¬Každý, kdo se věnuje hudbě, rozvíjí se a aktivuje se celistvě – po stránce rozumové i emoční. ¬ ¬Levá hemisféra – kognitivní centra ¬Kognitivní aspekt hudby zahrnuje rytmiku, strukturu skladeb, čtení notace. ¬ ¬Pravá hemisféra – emoční centra ¬Emoční aspekt hudby zahrnuje dynamiku, melodiku, výraz atd. Muzikoterapeut ¬ ¬Práce vedoucího MT skupiny předpokládá: ¬Práci v týmu s ostatními odborníky (pedagogy). ¬Znalost aktuálního stavu klientů, přístup k informacím o nich. ¬Individuální přístup ke klientům, lekce jsou reakcí na jejich potřeby. ¬Úctu k osobnosti klienta (dítěte) a schopnost empatie. ¬ ¬Aktivita terapeuta nesmí převažovat nad aktivitou klientů (dětí). ¬V aktivitě a sebevyjádření je třeba podporovat všechny klienty (děti), nejen nadané a aktivní. ¬ ¬ Při lekcích využíváme ¬ ¬Hudební nástroje i výrobu vlastních nástrojů. ¬Hru na tělo – tleskání, dupání, plácání, luskání. ¬Slova písní, recitace, rytmizace. ¬Melodizace rozhovorů, pokynů a informací. ¬Pohyb a tanec ¬Vizuální stimulace – obrazů, grafických a pohybových znázornění. ¬Prostředky dramatizace – masky, převleky, šátky aj. ¬Hry ¬Rozhovor ¬ ¬ MT lekce pro děti ¬Vycházíme ze zásad obecné pedagogiky ¬ * Program musí mít jasný záměr a cíl – co chceme učit, rozvíjet. * * Ve středu programu je zážitek prostřednictvím smyslů, pohybu a hry. ¬ * Formou muzikoterapeutické hry rozvíjíme představivost a fantazii. ¬ * Respektujeme omezenou schopnost soustředění ¬ – program různorodý a pestrý. * * Respektujeme osobnost a jedinečnost dítěte. Průběh lekce ¬Výchozím bodem je vybraná lidová píseň ¬Prostřednictvím rozhovoru přiblížíme téma písně, probudíme představivost, evokujeme zkušenost. ¬Téma písně volíme jako námět pro rozehřívací pohybové činnosti. ¬ ¬Prostřednictvím rytmizace slov písně rozvíjíme rozumové schopnosti, paměť, přesnost, souhru, soustředění. ¬Prostřednictvím melodie a hudebního charakteru písně vedeme děti k prožitku emocí, které píseň přináší (radost, smutek, stesk, zlost, strach). ¬ ¬Téma písně zpracujeme prostřednictvím muzikoterapeutické hry spojené s improvizací či jednoduchou dramatizací. ¬Průběh a pocity spojené s hrou reflektujeme – verbálně či výtvarně. ¬ ¬ ¬ ¬ Hry s písničkou ¬Lidové písničky ¬ ¬nabízejí řadu témat –vztahy mezi rodiči a dětmi, mezi zamilovanými, chudí a bohatí, vypočítavé a upřímné vztahy, věrnost a zrada, pilnost a lenost, vztah k přírodě, ke zvířatům a rostlinám, vztah k práci, k zemi, k rodišti, vztah k Bohu. ¬ ¬napomáhají k přijetí náročných životních situací a k vnímavosti okolí –nedorozumění, křivda, zrada, rozchod, smutek, bolest, smrt. ¬ ¬poskytují příležitost k vzájemné interakci –k rozhovoru, hře, spolupráci ¬ ¬stávají se námětem k další činnosti rozvíjející fantazii a kreativitu –dramatizaci, tanci, spolupráci při výtvarné činnosti ¬ ¬stávají se podnětem pro improvizaci –dává směr improvizačnímu procesu ¬ Postup při práci s písničkou ¬Postup při práci s lidovou písní podle Šimanovského: ¬ ¬1. Stručně zachytit dějovou situaci danou textem –situaci dětem charakterizovat a přiblížit. ¬ ¬2. Téma zobecnit a spojit se skutečnými zážitky dětí –ty se mohou stát námětem ke sdílení vlastních zkušeností – rozhovory přispívají k rozvíjení sociálních dovedností dětí – ¬3. Navázat hrou, která koresponduje s obsahem písně – námětem pro dramatickou improvizaci však může být jen melodie, jednotlivé postavy nebo klíčová slova a vše, co navozuje představu dalšího děje - lze domýšlet konec, vytvářet jiný, nebo odhadovat, co mohlo situaci předcházet.. –V průběhu celého procesu píseň různým způsobem zpíváme a opakujeme. Přehled tvořivých prvků pro MT dětí ¬Rozlišování zvuků kolem sebe a jejich napodobování ¬Seznámení s různými vlastnostmi zvuků a jejich napodobování ¬Napodobování zvuků hudebních nástrojů ¬Hra na ozvěnu ¬Hra na vyšší a nižší tón ¬Změny dynamiky ve zpěvu písně ¬Znázornění hudebních kontrastů pohybem, kresbou ¬Poznávání spolužáků podle zpěvu. ¬Napodobování melodií a rytmů zazpívaných (zahraných) učitelem ¬Vytváření melodických a rytmických obměn ¬Rytmická deklamace slov a slovních skupin, spojení rytmické deklamace s hrou na tělo ¬Melodizace slov a slovních skupin, spojení melodie s rytmizací ( i dvojhlasně) ¬Vymýšlení slov k danému rytmu, vymýšlení textu k melodii ¬Vytváření doprovodu jednoduchých rytmických doprovodů k písním ¬Pohybové vyjádření výškového průběhu melodie písně ¬Rytmický dialog, melodický dialog Cíle MT lekcí ¬ ¬Nové prožitky a poznání, rozvoj fantazie. ¬Pomoci vyjádřit pocit, dosáhnout změny nálady. ¬Rozvoj motorických a pohybových schopností. ¬Podpora vývoje řeči a komunikačních schopností. ¬Podpora sociálních vazeb a vztahů. ¬Podpora při osvojování vědomostí a správných návyků. ¬Rozvoj paměti. ¬Rozvoj schopnosti naslouchat a soustředit se. ¬Rozvoj hudebnosti a hudební gramotnosti. ¬Vytvoření vhodného prostředí, pomoci k navození atmosféry bezpečí a důvěry. ¬Vytvoření bezpečného rámce pro prožívání bolestivých emocí –důležité pro práci s týranými dětmi, sexuálně zneužívanými dětmi, dětmi po suicidiálním pokusu. ¬ ¬ ¬ MT ve speciální pedagogice ¬V logopedii pomáhá –pravidelné dýchání při zpěvu, –rytmická stránka písní –radost ze zpěvu – ¬V psychopedii se vyrovnáváme s poruchou rozumových funkcí –je postižena schopnost koncentrace, afekty v jednání převládají –pomáhají lákavé hudební nástroje, lákavé vyluzování zvuků –ve spojení hudby s pohybem se rozvíjejí motorické schopnosti –hudba pomáhá navazovat vztahy –přináší prožitky radosti a uspokojení - důležité pro emocionální výchovu ¬ ¬V somatopedii se vyrovnáváme s poruchami hybnosti –umožňuje mnohem účinnější rehabilitaci. –skupinová práce s těmito dětmi napomáhá jejich socializaci – umožňuje zdravější sebehodnocení a vztahy k okolí. ¬ Lidé s fyzickým handicapem ¬Hudba a s ní spojené zážitky, schopnosti a dovednosti poskytují kompenzaci handicapu. ¬ ¬Pohybový handicap –Spolupráce fyzioterapeuta s muzikoterapeutem: – FZ určí, jaký pohyb je třeba si osvojit - MT k tomu navrhne hudbu. –Používají se upravené, modifikované hudební nástroje. –K vytváření tónů na nástroje se užívají všechny svalové součásti rukou. Např. trsátkem lze hrát na kytaru pohybem celé paže anebo jen malým trsátkem. – ¬Nevidomí –Vyjadřování skrze hudbu dodává sebejistotu, která umožňuje i více jistoty v pohybu. –V současnosti je možné převést do Brailova písma jakýkoliv notový zápis. Většina nevidomých se však učí opakováním. – ¬Neslyšící –Většina neslyšících má zbytky sluchu a rádi tedy hudbu poslouchají, přinejmenším cítí vibrace (kytary, bubnů apod.). –MT může podpořit tzv. orální program, kdy je zakázána znaková řeč. –Neslyšící se učí používat svůj hlas, vydávat zvuky a kultivovat je, jde o tzv. hudebně-řečovou terapii. Lidé s mentální retardací ¬ ¬ Při práci s lidmi s mentální retardací využíváme schopnosti hudby vtáhnout člověka do procesu učení. Pozornost zvyšuje zábavnost zvuku, úderu, tónu. ¬ ¬Muzikoterapeutické lekce nabízejí: ¬Možnosti rozvíjet schopnost porozumění, komunikační a jazykové dovednosti. Terapeut vytváří písně na slova a instrukce, kterým chce, aby klienti porozuměli. ¬Prostřednictvím rytmu podpořit početní trivium – kolikrát udeřím na buben? Učení napodobováním. ¬Učení barev a tvarů může být podpořeno hudbou, prostřednictvím jednoduchých bicích nástrojů a jejich zvuků (různobarevné bubínky, rumbakoule, dřívka atd.) ¬Motorika a manipulace s předměty se rozvíjí díky motivaci ovládnout nástroj, udeřit, rozezvučet. Pokud se klient naučí držet kytaru, naučí se držet i příbor. ¬Společná hra, dělení se o nástroje, jejich výměna přináší i sociální dovednosti a posiluje volní vlastnosti a disciplinu. ¬To vše přináší radost, nadšení, zaujetí. ¬ Senioři ¬Tvořivé naplnění volného času ¬Aktivizace hudbou. –V mozkových centrech se probudí asociace s hudbou spojené – hudba spojená s rodiči, s dobou mládí, z období první lásky, hudba spojená s náboženskými prožitky apod. Tyto asociace spojené s hudbou v sobě máme uloženy natolik silně, že mohou překonat i vlivy nemocí ¬Komunikace hudbou –– příležitost k setkávání, možnost vyjádření při snížené schopnosti vyjadřování ¬Vhodné metody: – poslech s imaginací – improvizace ¬ Lidé s demencí ¬Příznaky nemoci (v počátcích) ¬potíže s vyjadřováním, hledání slov ¬zhoršení paměti ¬zhoršení orientace v čase a prostoru ¬špatná adaptace na nové situace ¬ztráta iniciativy a motivace ¬potíže s rozhodováním ¬depresivní nálada či agresivní chování ¬ ¬Cílem MT je: ¬aktivizovat klienta ¬umožnit setkání s ostatními ¬docílit změny nálady (radostný prožitek) ¬poskytnout přiměřené zaměstnání a zábavu ¬ ¬ Lidé s demencí ¬MT může být praktikována za těchto podmínek: ¬připravovaná lekce musí být jednoduše strukturovaná, postavená na jedné hlavní činnosti (poslech, hra na nástroj, zpěv, tanec na hudbu) ¬pokyny a zadávané úkoly musí být předneseny jasnou a srozumitelnou formou ¬je třeba zároveň počítat s krátkodobou pamětí klientů – pokyny je třeba znovu opakovat ¬je také třeba počítat s tím, že většina klientů nebude schopna spojit dvě činnosti dohromady (zpěv s bubnováním apod.) ¬délka lekce by neměla přesáhnout 15 – 20 minut ¬frekvence a čas lekce by měl být pravidelný, aby zapadal do rituálu dne ¬skupina pro MT by neměla přesáhnout 5 osob, aby se muzikoterapeut mohl každému dostatečně věnovat ¬přizpůsobit výběr témat a hudby zálibám klientů (dechovka, lidové písně) ¬brát zřetel na individualitu každého klienta, na druh postižení (sluch, koordinace pohybů apod.), na stadium jeho nemoci i aktuální náladu ¬pokud je to možné, zapojit do lekcí i ošetřující personál ¬prostředí MT lekce má umožňovat nerušenou práci v bezpečném, důvěrném prostoru ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ Lidé trpící onemocněním ¬Hudba pomáhá: ¬ –při ohroženém sebepojetí –umožňuje mimoslovní sebevyjádření –zpracování traumatických stavů a emocí –paliativní účinky hudby –aktivizace –pomoc při hledání smyslu – ¬ Vězni a lidé při léčbě závislosti ¬ ¬Cíle MT –Změnit charakter strohého a stresujícího prostředí –Umožnit zpracování vlastních emocí –Respekt k projevům a emocím druhých –Posílit pozitivní změny v chování –Prolomit pocit izolace –Nácvik přiměřené komunikace –Pomoc v socializaci a začlenění do společnosti ¬