Historie, strategie, dialog a sdílení • • •Bereme-li náboženství jako uzavřené, samostatné subjekty, jde o vztahy mezi nimi, o vztahy interreligiózní (mezináboženské). • •Bereme-li to tak, že existuje obecně lidská náboženskost proměnlivá v různých sociálních a kulturních kontextech, jde o vztahy uvnitř velkého celku náboženství, vztahy jsou intrareligózní (vnitronáboženské). • •V Číně a Japonsku koexistují původní domácí náboženství (v Číně taoismus, v Japonsku šintó) s buddhismem a prolínají se •Obrázek: japonská stúpa s motivy šintó a buddhismu •Za panovníka Ašóky (vládl 304 – 232 před n.l.) žily v míru vedle sebe v Indii hinduismus a buddhismus. Ašóka vybíral z obou hlavně morální témata a nechal tyto myšlenky vyrýt do železných dodnes zachovaných sloupů. •Buddhistický tradiční text Milindapaňha (Otázky Milindovy) vyjadřuje setkání buddhismu a řecké kultury ve 2. stol. př. n. l. Panovník řeckých obcí na území dnešního Afghánistánu) Menander I. klade otázky mnichu Nágasenovi •Klasické vyobrazení sedícího Buddhy se zřaseným oděvem je výsledkem vlivu řeckého antického výtvarného umění na indickou kulturu. Předtím se buddhismus vyjadřoval abstraktními vyobrazeními. •V Cordóbském chalífátu (929 – 1031) i později žili na Pyrenejském poloostrově pod vládou muslimských Maurů v míru a spolupráci Židé, křesťané a muslimové a vytvořili vyspělou kulturu, vzor pro tehdejší Evropu. • • •Exklusivismus – my jediní máme pravdu, máme celou pravdu, my jediní směřujeme k duchovnímu cíli (spáse, vysvobození, probuzení, požehnání budoucího věku, ráji) • • • •Inklusivismus – dílčí pravdy jiných náboženství se vejdou do celé pravdy našeho náboženství; příslušníci jiných náboženství směřují k témuž duchovnímu cíli jako my. • • •Pluralismus – každé náboženství má svou pravdu, všechna náboženství vedou ke stejnému cíli, nebo každé ke svému cíli a ty jsou stejně hodnotné. •Dialog v širokém smyslu: jakýkoli rozhovor, např. debata, konverzace bez zvláštního cíle s libovůlí v tématech nebo disputace či polemika, kde se střetávají protikladné myšlenky, teze a její popření a jde o obhájení teze či její porážku; diskuse, která má pevné téma, nesměřuje k vítězství a porážce, má rozebrat téma z různých hledisek. •Dialog v užším smyslu – společné hledání pravdy v rozhovoru směřující ke shodě • •Podmínky dialogu: • - uznání rovnosti zúčastněných stran • - ochota ke změně • - nadřazení pravdy loajalitě • •Náboženský synkretismus – spojenectví náboženských směrů proti domnělému nebo skutečnému společnému protivníkovi, „svatá aliance“ • •Náboženský eklekticismus – libovolné míšení prvků různých náboženství bez vnitřní souvislosti • •Židovsko-křesťanský dialog •Abrahámovská ekuména •Světový étos •Parlament náboženství světa •Mezináboženský mnišský dialog •Společnost pro mezináboženský dialog •Nacistické pronásledování Židů vedlo již v létech II. světové války představitele křesťanů a Židů ve Velké Británii a v USA k hledání příčin a k rozhodnutí společně zabránit podobné tragédii. •V létě 1947 konference křesťanů a Židů ve švýcarském Seelisbergu, dohodnuto vytvořit společnou organizaci International Council of Christians and Jews •V současnosti spojuje 38 místních organizací z 32 zemí včetně české Společnosti křesťanů a Židů •Společnost křesťanů a Židů: • •… byla založena v naší zemi v roce 1991 s cílem podporovat dialog mezi křesťany a Židy, ale také zprostředkovat rozhovor mezi těmito dvěma náboženstvími a širokou veřejností. … se křesťané postupně přihlašovali ke své spoluodpovědnosti za holocaust, ale také na vývoj v naší zemi po pádu komunismu, který zde umožnil takový dialog rozvíjet. • •(//http: krestane-zide.info) •Křesťané ustoupili od přesvědčení, že Bůh odejmul Židům přísliby a požehnání a přenesl je na křesťany. • •Židé uznávají, že křesťané nesou víru v jediného Boha a jeho zákon mezi pohany. • • •Spolupráce tří na sebe navazujících a příbuzných náboženství •Islám tradičně považuje Židy za součást ummy (společenství všech muslimů) •Islám již v Koránu má společná témata s judaismem (stvoření, proroci) a s křesťanstvím (Ježíš je prorok, posel Boží, duch Boží, slovo Boží, mesiáš). •Abrahámovské fórum jako přidružená iniciativa ICCJ • •Jordánský korunní princ El Hassan bin Talal (potomek Muhammadovy rodiny), organizátor setkávání Židů, křesťanů a muslimů •Iniciativu založil švýcarský katolický teolog žijící v Německu Hans Küng •Bádání a osvěta ohledně mezináboženských vztahů •Hledání společných etických podnětů pro politiku a hospodářství •V Česku reprezentuje iniciativu Karel Floss (senátor za ČSSD 1996 – 1998) a Nadace Světový Étos – Centrum Prokopios •Překlady knih Hanse Künga a jeho spolupracovníků; studium tematiky světového étosu •100 let po prvním Parlamentu se sešel r. 1993 v Chicagu další parlament náboženství světa za účasti asi osmi tisíc osob a vydal dokument věnovaný globální etice na základě iniciativy Hanse Künga • •Od té doby je Parlament trvalou institucí, má stálý sekretariát, který pořádá setkání různého rozsahu v různých částech světa. • • •Parlament r. 1993 vyslovil čtyři rozhodnutí, a sice • • - závazek ke kultuře nenásilí a úctě k životu • - závazek ke kultuře solidarity a ke spravedlivému • ekonomickému řádu • - závazek ke kultuře tolerance a důvěry • - závazek ke kultuře rovných práv a partnerství • mužů a žen •Začátek: americký trapistický mnich Thomas Merton navazuje kontakt s mnichy hinduismu a buddhismu a na základě své zkušenosti vykládá spiritualitu těchto dvou mimokřesťanských náboženství. •Dochází k setkáním a studijním pobytům křesťanských mnichů v hinduistických ášramech a buddhistických klášterech a naopak •Mniši společně propracovávají spiritualitu pro současného člověka •Dne 18. února vzniklo občanské sdružení Společnost pro mezináboženský dialog. Svou činnost představuje takto: • •Činnost SMD probíhá zejména formou organizace společných aktivit jako jsou vzdělávací semináře, diskusní fóra, studijní skupiny, ale také společné výlety nebo prázdninové pobyty. SMD se také snaží o propagaci náboženské tolerance a respektu k jinakosti druhých lidí ve veřejné sekulární sféře, pro níž pořádá kulturní akce a veřejné přednášky či diskusní setkání. Více zde: http://interfaith.webnode.cz/o-nas/ • •Raimon Panikkar (1918 – 2010), potomek španělského katolíka a hinduistky z Indie. Proslavil se výrokem: Šel jsem jako křesťan, nalezl jsem sám sebe jako hinduista, vracím se jako buddhista, aniž bych přestal být křesťanem. •Bede Griffiths (1906 – 1993), anglický kamaldulský mnich, v Indii založil křesťanský ášram. Jeho slova: Byli jsme stvořeni , abychom měli rozdílné zkušenosti Jednoho. Každý z nás je odlišným zjevením Boha; Jediný je totálně zde ve vás a ve mně, ale jedinečným způsobem v každém z nás. •Matthew Fox (*1940), původně římskokatolický, později anglikánský kněz, nepokládá hranice křesťanských vyznání za významné, zapojuje do křesťanského života prvky jiných náboženství, mluví o hlubinném ekumenismu. • •Náboženství se realizuje v různých kontextech různě a rané civilizační poměry vedly k tomu, že se utvořila jednotlivá náboženství, uzavřela se, lhostejně existovala vedle sebe nebo byla v konfliktu • •S prehistorií ve starověku se v globální informační společnosti náboženství ocitla v těsné blízkosti a musí řešit vzájemné vztahy • •Iniciativní jednotlivci a skupiny zahájily dialog mezi náboženstvími. Jeho předpokladem je svoboda vyznání a náboženská tolerance • •Náboženství se mohou prostřednictvím dialogu sblížit (při zachování své odlišnosti) a může mezi nimi nastat sdílení a hlubinný ekumenismus