Já Můj vztah ke vzpomínání (rád/nerad, motivace pro výběr semináře, klienta) Já a vlastní vzpomínky (vzpomínám rád/nerad, zachycuji si vlastní vzpomínky, zajímá se někdo o mé vzpomínky, …) Příprava na reminiscenci – práce s vlastní osobou - Centrace – vyčištění mysli od rušivých témat, soustředění, vyladění na klienta Po reminiscenci – je něco, co mě zasáhlo, co se mě osobně dotklo? Co s tím? Vzpomínající Proč jsem si vybral zrovna tohoto člověka? Je to náhodné nebo to má nějaký účel (racionální/iracionální)? Typ: 1. Vypravěč 2. Orientován na přítomnost a budoucnost, vzpomínání ho nebaví 3. Vzpomínání je bolestné (chce/nechce vzpomínat) Co vím z jeho minulosti – životní a historická osa Jaké jsou jeho specifické potřeby? Na co si dát při vzpomínání pozor, co lze naopak využít? Jaký pro něj může mít vzpomínání význam (interakční, hodnotový, integrativní, mezigenerační) Vztah U neznámého seniora – proces navázání vztahu Blízká osoba – dosavadní vztahy, rodinný kontext ; Je to lehčí, těžší? Je zde nějaké rizikové a třeba pro mne bolestné téma? Mění se můj vztah k seniorovi na základě toho, co se od něj dozvídám? Co ostatní členové rodiny – má to na ně nějaký vliv? Má reminiscence přesah i do dalších vztahů? Já jako zradlo - klient v nás vnímá sebe (zájem/nezájem, nuda, emoce, blízkost, …) Proces vzpomínání vyladění Obtížná místa (ticho, opakování, ….) Problémy v komunikaci , bariéry (poruchy zraku, sluchu, paměti, stud, strach z neúspěchu) „úspěšná“ místa v hovoru – které téma zaujalo, co vyvolalo seniorův zájem, co fungovalo? Emocionální položení do zážitku (stimuly, techniky – zavřít oči, imaginace, …) Techniky komunikace (aktivní naslouchání – držet oční kontakt, doptávat se, dávat zpětnou vazbu, …) Obsah Témata Jsou pro mě samotného některá témata těžká? Obávám se jich? Oblíbená témata Ke kterému tématu se vzpomínající vrací, ke které etapě? Databáze stimulů Oslavy, slavení - příležitost ke vzpomínání