MT praxe Úrovně MT praxe nPomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti n nRozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických postupů n nIntenzivní – má významnou roli v terapeutickém plánu klienta n nPrimární – má nepostradatelnou úlohu v naplnění hlavních terapuetických potřeb klienta Oblasti praxe nDidaktická oblast – školy, speciální školy, dětské domovy, domovy pro seniory, kojenecké ústavy, diagnostické ústavy, léčebné komunity n nPomoc nk získání vědomostí a dovedností npro funkční a nezávislý způsob života npro sociální adaptaci nk naplnění potřeb klienta npro terapii n nMožné přístupy: MT ve spec.ped., MT hudebními aktivitami, nModely „Volná improvizace“, „Orffova MT“ atd. Oblasti praxe nMedicínská oblast – kliniky, nemocnice, rehabilitační centra, hospice n nCílem je nzlepšit, obnovit či udržet zdraví novlivnit somatická onemocnění n nMožné přístupy: hudba jako prostředek ke zvládání bolesti a úzkosti, rehabilitační MT, paliativní MT atd. n Oblasti praxe nLéčebná oblast – specializovaná centra a soukromé praxe n n Jde o využití vlastností zvuku, vibrací a hudby s cílem nObnovení harmonie uvnitř jednotlivce nebo mezi jednotlivcem a okolím n nMožné přístupy: vibroakustická terapie, mantrické meditace, léčba gongy, řízená imaginace a hudba, kreativní MT n n Oblasti praxe nPsychoterapeutická oblast – poradenská centra, psychiatrické léčebny, soukromé terapeutické praxe n n Cíle: nZměny v oblasti emocí nSchopnost seberealizace nZměny v oblasti vztahů, spirituality atd. n nMožné přístupy: podpůrná hudební psychoterapie, transformativní hudební psychoterapie Oblasti praxe nVolnočasová oblast – střediska sociální péče, ústavy, domovy, komunity n nCíle: n aktivizace jedinců n podpora zdraví a sebevědomí n naplnění volného času n zvýšení kvality života n nMožné přístupy: volnočasová MT, hudba v herní terapii n Oblasti praxe nEkologická oblast – komunity, pracoviště, různé skupiny a jejich prostředí n nCíle: nPodpora zdraví nRozvoj komunikace nPodpora vztahu člověka k prostředí n nMožné přístupy: tradiční či aktuální ozdravné rituály, komunitní MT zaměřená na vztahy sociokulturních skupin Vznik specifických potřeb nMT reaguje podle specifických potřeb. n nAbnormalita – odchylka od běžného stavu nDeficit – ztráta celistvosti nOmezení – snížení běžné výkonnosti a sociální interakce nPostižení – trvalé působení vady nebo omezení nNemoc – porucha rovnováhy organismu s prostředím nOhrožení – některé okolnosti mohou způsobit deficit či nemoc nSyndrom – zdravotní problém definovaný určitými symptomy nTrauma – poškození vzniklé vlivem vnější události nZnevýhodnění – ztížené podmínky života a možnosti zvládat požadavky okolí n n Zaměření na potřeby klienta n nKomunikace n techniky naslouchání, vyjadřování, motivace ke komunikaci, motoriky mluvidel, neverbální komunikace n nKognitivní funkce/školní dovednosti n techniky pro orientaci v čase a prostoru, poznávání blízkých osob, zvládání školního kurikula, koncentraci pozornosti Zaměření na potřeby klienta n nSenzomotorické funkce n techniky na procvičení zraku, sluchu, hmatu, hrubé a jemné motoriky, sebevyjádření pohybem n nEmoce n techniky na vyjadřování pocitů, konfliktů, odreagování, podporu sebevědomí, kreativity, vyrovnání se ztrátou Zaměření na potřeby klienta n nSociální dovednosti n techniky na uvědomování si okolí, navázání a ukončení vztahu, přivítání a rozloučení, pocit sounáležitosti, sebereflexe a náhled, respekt k druhým, kontrola agresivního a impulsivního chování, budování důvěry ve skupině, budování týmu n nChování n techniky na odstraňování nežádoucího chování a rozvíjení žádoucího, následování pokynů, schopnost nápodoby, přizpůsobení Zaměření na potřeby klienta n nRelaxace a antistresové dovednosti n techniky zvládání stresu, pomáhající k akceptaci omezení či postižení, obnově vnitřní rovnováhy, zdrojů pro motivaci n nSpiritualita n techniky pro osobnostní růst, autenticitu, meditaci, aktualizaci smyslu života Zaměření na potřeby klienta n nJiné cíle n techniky nna snížení bolesti nk nácviku soběstačnosti při denních činnostech npomáhající ovlivňování fyziologických funkcí nsloužící reminiscenci životních zkušeností nnapomáhající k smysluplnému naplnění volného času n n n n Průběh a struktura MT setkání n nPravidelná frekvence nNávaznost nDélka individuální MT 20-60 min nDélka skupinové MT 45-90 min n Průběh a struktura MT setkání nTradiční struktura nNavázání kontaktu nVerbální komunikace, vstupní rituály, reflexe aktuálního stavu nWarming-up nHlavní náplň nRelaxace nReflexe nSdílení prožitého, závěrečný rituál Průběh a struktura MT setkání nZákladní teze nTerapeutická setkání ohraničujeme a strukturujeme rituály - konstituují jistotu, důvěryhodné prostředí, sjednocují. n nJako se střídá den a noc, je třeba v MT lekci střídat techniky aktivizační s technikami relaxačními. n nU malých dětí dáváme přednost technikám spojeným se zpěvem, postupně přidáváme nástroje nU seniorů používáme hudební nástroje opět méně a dáváme přednost hlasovému projevu a zpěvu. n n Struktura MT jednotky n nUstálená struktura podporuje orientaci, integritu n nPevnou a jasnou strukturu potřebují především nAutisté nMentálně retardovaní nPsychotici nDěti s ADHD Prostředky MT technik n nHra na tělo nTleskání nPleskání rukama o jiné části těla nDupání nLuskání nZvuky prstů na napnuté líce nZvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd. Prostředky MT technik n nHlas nŘeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce nKreativní zpěv – vokalizace, tónování, mantry, alikvótní zpěv nPíseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel, kontaktní písně Prostředky MT technik n nHudební nástroje nTradiční laděné nástroje – klavír, kytara nOrffův instrumentář nEtnické nástroje nNástroje vlastní výroby nKompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů Vybrané techniky pro skupiny nTematická improvizace nTechnika umožňuje v improvizaci tematizovat identitu skupiny, vztah jednotlivce ke skupině, vztah k sobě, aktuální životní sílu, vlastní identitu, blízkost s druhými i odstup. nJe možno tematizovat jednotlivé póly vztahového diagramu. n nAsociační improvizace nTechnika nabízí ztvárnění představ prostřednictvím zvuku. V asociační improvizaci pracuje skupina s jedním motivem společně, což přispívá k vzájemnému propojení v tvůrčím úsilí. Hra poskytuje příležitost učit se překonat zábrany a uskutečnit svou představu. n nSituační improvizace nTechnika vychází z konkrétního dění ve skupině a reaguje na něj. Poskytuje možnost reagovat na rozhovor, gesto, povzdech, na cokoli, co si zaslouží pozornost při dění ve skupině (potřeba podpory, reakce na selhání apod.). Vybrané techniky pro skupiny nIntermediální improvizace nTechnika umožňuje uchopení zážitků získaných během určitého úseku života, který je pro klienty významný. Pracuje nejen se zvukem, ale také s pohybem, malbou, fotografií, scénografií. Určitý zážitek je tak možno zpracovávat více výrazovými prostředky, což účinněji motivuje a zpracovává napětí. nRolová improvizace nTechnika nabízí zvukové ztvárnění určitých rolí, v nich pak účastníci uplatňují svá komunikační schémata. Díky hře v určité roli může být člověk konfrontován s některou stránkou vlastní osobnosti, kterou dostatečně nerozvíjí nebo neprožívá. (Role vedoucího, role průvodce, role matky či otce, role partnera atd.) nImprovizační dialog nImprovizační dialog napomáhá ke sdělování vlastních postojů a pocitů vůči druhému úsporným způsobem. Hudební komunikace může zasahovat hlouběji než verbální a může napomoci vyjadřovat své pocity vůči druhým přiměřeným způsobem. n Vybrané techniky pro skupiny nHluboká relaxace při hudbě nPostupné uvolnění všech částí těla, pozorování dechu, srdečního tepu, procházka vlastním tělem, nalezení vlastního středu, ukotvení, sebepřijetí. n n Imaginace při hudbě s projektivním úkolem nTechnika využívá naslouchání hudbě v relaxovaném stavu a umožňuje tak vnímání vlastní osoby a její situace v síti vztahů prostřednictví asociací a symbolů. Nabízí zlepšení porozumění interpersonální situaci a může zprostředkovat uzdravující zážitky. n nMeditace – umění naslouchání nJednoduché meditační techniky umožňují intenzivní setkání sama se sebou, včetně zážitku hlubokého ticha a míru. I když se nejedná o specificky MT techniku, je možno ji spojit právě s nasloucháním vnitřní hudbě a přicházejícím duchovním podnětům. n Vybrané techniky pro skupiny nLyrická analýza, tvorba vlastního blues nTechnika umožňuje identifikaci s písní nebo tvorbu vlastní písně, jejíž forma úspornými prostředky pojmenovává prožitek, vtěluje jej do hudebního materiálu a umožňuje tak jeho zpracování. n Přírodní (archetypální) rituál nPřináší zážitek uvolnění a propojení s biogenními základy osobnosti. Aktivizuje a uvolňuje tvůrčí síly člověka. Tematizuje iniciační události v životě člověka – narození, zasvěcení, smrt, boj atd. n Tématický rituál nUmožňuje zpracování tématu a jeho přivlastnění (např. ritualizované předávání a přijímání projevů lásky a péče). Technika konstituuje jistotu, vytváří prostředí bezpečí, spojení a sjednocení. Vybrané techniky pro skupiny n nMuzikoterapeutická hra n nPoskytuje prostor, v němž mohou klienti v hudební interakci nzdůraznit své charakterové rysy a uvědomit si sebe sama nhravým způsobem se dotknout konfliktů a přitom být v bezpečí npodle pravidel trénovat komunikaci s ostatními nměnit své stereotypní vzorce chování n