bamboo Muzikoterapie bamboo Definice MT Muzikoterapie je cíleně řízený proces interakce a intervence, –který využívá zvuku a hudby –v rámci terapeutického nebo výchovného vztahu –a vede k obnovení, zachování, rozvoji a udržení –mentálního, fyzického a emocionálního zdraví člověka. Řecky therapeia znamená léčit, ošetřovat, starat se – léčebná MT (v týmu) vzdělávat a cvičit – edukační MT –Muzikoterapie pomáhá lidem se zdravotními nebo edukačními problémy. –Oba cíle jsou v muzikoterapii propojeny. – – Pokud je muzikoterapeutický proces součástí pedagogického a speciálně-pedagogického působení, hovoříme o edukační muzikoterapii. Léčebná muzikoterapie by měla být vždy součástí komplexní péče o klienta. V týmu by měl být lékař či psychiatr, psycholog případně speciální pedagog a primární terapeut. Jen tak se vytvářejí optimální podmínky pro uzdravení. bamboo Muzikoterapie a hudební pedagogika Obě disciplíny se částečně prolínají. Základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou: Cíle hudební pedagogiky jsou hudební povahy, cíle MT nehudební. V hudební pedagogice je důležitý především výsledek, v MT i proces. V hudební pedagogice se pracuje podle předem dané struktury, v MT je prostor pro individuálně vytvořenou strukturu. V hudební pedagogice jde především o estetické kvality hudby, v MT jde především o terapeutické kvality. Vztah učitel – žák je direktivnější povahy než terapeut – klient, také úroveň důvěrnosti je ve vztahu terapeut – klient převážně vyšší. bamboo Charakteristické znaky MT Obraz003 Využívá všeobecné zkušenosti člověka se zvuky a hudbou Staví na komunikačních, strukturálních, emocionálních a estetických kvalitách hudby Odehrává se ve vzahu bamboo Cíle MT MT je systematický, cílený proces Cíle MT jsou nehudební –léčba, učení, –rozvoj sociálních dovedností –rozvoj komunikace –schopnost sebevyjádření, –podpora motivace, –zvládání bolesti a stresu –osobnostní a spirituální rozvoj Muzikoterapie 026 bamboo Využití MT Preventivně –pro vyladění psychiky v zátěžových situacích (přetížení, deprivace) –pro osobnostní rozvoj – jako vhodné zaměstnání a zábavu (hyperaktivní děti, senioři, nemocní) –jako stimulátor duševních i fyzických výkonů – Sam a Hugo2 bamboo Využití MT Diagnosticky –při prvních setkáních s klienty (otevírá, vyvolává bezděčné reakce) –Ukazuje na aktuální vyladění člověka i na uzlové problémy –Svědčí o rolích, vztahových tendencích a napětí ve skupině bamboo Využití MT Terapeuticky –v psychiatrii při léčbě schizofrenie, fobií i psychóz, při autismu – –v pediatrii při odstraňování neuróz – vývojové opožděnosti a mentální retardace – u dětí spastických – –ve speciální pedagogice – při vadách řeči, dyslexii a dysgrafii – při zvládání školního kurikula – k reedukaci narušených funkcí (soustředění, paměti) – k nácviku komunikačních a sociálních dovedností – k relaxaci a zvládání zátěže – – – bamboo Využití MT Terapeuticky –při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu –při nápravě mladistvých delikventů – –při demenci, Azheimerově a Parkinsonově chorobě – – v chirurgii, traumatologii, porodnictví, neonatologii, fyzioterapii, pneumologii, onkologii. – – v ošetřovatelské, paliativní a hospicové péči – – – – – – bamboo Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslech Variace Procedury Techniky Modely Obraz006 bamboo Formy MT Individuální MT –užívá se především v počátcích – – intenzivnější, specifičtější, osobnější, důvěrnější – Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT – rozvíjí a aktivizuje mezilidskou komunikaci a vztahy – dává pocit sounáležitosti s druhými – umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a měnit ji – umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. – Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 16. bamboo MT skupina Kopie Muzikoterapie 010 Předpoklady Pravidla Průběh bamboo Předpoklady práce ve skupině §vytvářet bezpečné prostředí, §atmosféru důvěry – §přizvat své vnitřní dítě, hrát si, §dovolit si být svobodný, otevřený – §zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, §mít odvahu je vyslovovat bamboo Pravidla práce ve skupině každý hraje, zpívá, mluví a projevuje se podle svého prožívání respektuje projev a prožívání druhých osobní projev každého se nehodnotí nic není dobré nebo špatné v centru je aktuální prožitek je věnována maximální pozornost projevu jednotlivce je zakázána parakomunikace, nikdo neruší druhé odcházením před skupinou vypneme telefony vše, co se stane nebo řekne, zůstává ve skupině bamboo Průběh práce ve skupině Model procedury Navázání kontaktu. Rozehřívací fáze – jednoduchá hra s rytmem, melodií, písní. Rozhovor k tématu – jaká bude hlavní činnost, co, proč a jak budeme dělat. Hlavní činnost – rozvíjení hlavního tématu. Reflexe – každý může v souvislosti s právě ukončenou činností vyjádřit libovolné pocity, dojmy, myšlenky. bamboo Prostředky MT technik Hra na tělo –Tleskání –Pleskání rukama o jiné části těla –Dupání –Luskání –Zvuky prstů na napnuté líce –Zvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd. bamboo Prostředky MT technik Hlas –Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce –Kreativní zpěv – vokalizace, tónování, mantry, alikvótní zpěv –Píseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel, kontaktní písně. bamboo Prostředky MT technik Hudební nástroje –Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara –Orffův instrumentář –Etnické nástroje –Nástroje vlastní výroby –Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů