Kompozice Kompozice odborného textu Standardní model nÚvod - motivace, cíl práce, postup práce nOrganické části práce §představení problému •Jak se problém jeví na základě literatury a dokumentů. •Otázky, které z těchto zjištění plynou pro vlastní výzkum. §představení vlastního výzkumu •Jak jsem problém zkoumal/a? Představení metody, osob, podmínek výzkumu •Co bylo zjištěno? Představení výsledků. §diskuse •Co tato zjištění znamenají? Jak je možné si výsledky vysvětlit? Srovnání vlastních zjištění s tvrzením odborníků. §Závěr - v čem byl cíl dosažen, v čem ne •Shrnutí konkrétních zjištění a kritické zhodnocení vlastní práce • n n § n n Úvod n nMotivace §důvody pro výběr tématu §osobní vztah autora k tématu § aktuálnost problematiky nCíl práce §přesná formulace cíle §formulace hypotézy nPostup §Nástin členění práce §Představení metod práce: od jakých autorů čerpám, jaký výzkum použiji n – n – n Organické části práce * Tato část práce organicky spojuje –názory odborníků a odpovídající výzkum. –Část teoretická –Část praktická – * Provádí se zde výběr z poznatků k dané problematice –a tento výběr se zpracovává do vlastního uceleného textu. – nStudent prokazuje schopnost * Systematicky pracovat s prameny * Srovnat navzájem různé přístupy * Srozumitelně problematiku vyložit * Správně užívat odbornou terminologii * Samostatně problematiku promýšlet – Citace nSlouží k přejímání poznatků a názorů jiných autorů. n –Přímé citace – uvádíme v uvozovkách a s odkazem. –Nepřímé citace, parafráze, výčty, grafy – uvádíme odkaz. – nPod čarou uvedeme k citaci příjmení patřičného autora a pokud nečerpáme z více děl téhož autora, stačí uvést stranu, na které lze citaci, myšlenku či názor nalézt. nCitace číslujeme v textu průběžně Příklad přímé a nepřímé citace n Nyní si řekněme něco o spánku batolat a jejich problémech s usínáním. Jen málokteré dítě usíná bezprostředně po uložení do postýlky. Aby si zvyklo bez problémů a přirozeně usnout, je třeba vytvářet mu pro to dobré podmínky. n Dítě přichází do našeho polarizovaného světa, kde se rytmicky střídají výdech a nádech, den a noc, roční období a vše pozemské má zde svůj začátek a konec, právě proto je naším rodičovským úkolem uvést dítě do rytmů naší planety, mezi něž patří i jeden z nejzáhadnějších rytmů – spánek a bdění! 1) n K tomu, aby mohl rodič dobře spolupracovat s dítětem v návycích vedoucích k dobrému usínání, potřebuje znát několik důležitých faktů o vývoji dítěte v této oblasti. Britská psycholožka k tomuto problému uvádí: „Asi do šesti měsíců usne dítě, kdy potřebuje. Nic kromě hladu, nemoci nebo bolesti ho neudrží vzhůru. Když je uložíte v noci pohodlně do postýlky nebo k odpočinku během dne, můžete předpokládat, že usne, pokud to potřebuje. Mezi šestým a devátým měsícem se to změní. Dítě začne být schopné zůstat vzhůru nebo neusnout vzrušením, napětím nebo neochotou osvobodit se spánkem od světa nebo od vás.“ 2) n _________________________________________________________________________ 1)Srov. Steiner, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky s. 29 2)Leachová, Penelope. Dítě a já : od narození do pěti let s. 215 n n Vlastní výzkum nMusí být organickou součástí práce n nPředstavení výzkumu, prezentace výsledků a jejich hodnocení je třeba realizovat minimálně v rámci jedné samostatné kapitoly, která obsahuje: * Důvody zvoleného výzkumu * Metodiku výzkumu * Charakteristiku respondentů a prostředí * Průběh výzkumu * Podrobný slovní rozbor dílčích výsledků jednotlivých otázek (nelze nahradit jen čísly a grafem). * Uvedené grafy musí být srozumitelně komentovány n Závěr nPopis nejdůležitějších zjištění a jejich interpretace. n nJak zněl cíl práce a která zjištění jsou jeho naplněním. •V čem nebyl cíl dosažen a proč. V čem ne. • nJaké závěry jsou jisté, jaké platí jen za určitých podmínek. •Co ze zjištěných závěrů plyne pro praxi. •Jaká řešení problému lze nabídnout. – nNaznačit možnosti a podněty pro další výzkum. • Antitéma. Autorské interakční strategie nIntenzitu kontaktu se čtenářem lez odstupňovat. n n a) autorský plurál (1.os.mn.č.) Zde se pokusíme ukázat… n užívá se nejčastěji Věc objasníme na tomto příkladě… n n nb) plurál inkluzivní Pokusme se tedy skloubit… n obsahuje výzvu pro čtenáře Věnujme se nyní podrobněji… n n nc) 3. osoba plurálu Mnozí jsou již přesvědčeni o tom, že… n vhodné pro prezentování Odborníci dávají většinou přednost… n názoru nějaké skupiny osob n n Autorské interakční strategie nd) neosobní vyjadřování V této kapitole budou připomenuty… n autor nepíše, jak věc vidí on Z přehledu byly vypuštěny… n ale jak je věc viděna, Tomuto problému je věnována… n užívá se tam, kde autor uvádí Všeobecně se má za možné… n poznatky obecně přijaté v oboru Obvykle se má za to… n n ne) osobní vyjadřování (1.os.č.j.) V této práci chci sledovat tři roviny.. n užívá se v úvodu K zaujetí touto problematikou mě n přivedla praxe v dětském domově… n n nf) nepřímé oslovení Řada čtenářů tuší… n intenzivní navázání kontaktu Český čtenář si připomene… n Autorské interakční strategie nZpůsob výkladu nesmí být: n nalibistický – omlouvat se, obtěžovat svými osobními názory a vysvětleními n ncitově angažovaný – nesmí se užívat prostředků vyjadřujících citovou angažovanost autora – citoslovce - vyjadřující zvolání nebo údiv – tři tečky - jako výraz váhání, nejistoty, • neznalosti, obavy něco vyslovit – ironii - jako nástroj hodnocení jiných Soudržnost a spojitost textu nSoudržnost textu zajišťujeme odpovídajícím nčleněním textu. n n Členění tvoří rytmus výkladu v rámci: nČástí práce – úvod, organické části, závěr nKapitol a podkapitol – každá má své číslo a název nOdstavců – každý odstavec rozvíjí jednu myšlenku a každý nový odstavec je pro čtenáře signálem nového myšlenkového kroku. nVět – srozumitelnost vět zajišťuje správný slovosled a interpunkce. nČlenění textu plní svůj význam, npokud jsou jednotlivé části skutečně funkční. – n Soudržnost a spojitost textu nSpojitost textu zajišťujeme důsledným propojením njednotlivých částí s cílem práce. n n n n n n n n nStavíme lávky nNa konci každé kapitoly je třeba téma shrnout a uzavřít, npřípadně odkázat k další kapitole. nNa začátku každé kapitoly je třeba výslovně uvést, njakým způsobem to, co v ní budeme probírat, souvisí s cílem práce. n n n n n n n n n n n 1 3 4 2 Soudržnost a spojitost textu n nNávaznost v úrovni kapitol: n nPříklady: n nAbychom se v práci mohli zabývat tím, zda děti tráví volný čas tak, aby jim napomáhal k zvládnutí vývojových úkolů, musíme nejprve zjistit, jaké možnosti trávení volného času se dětem tohoto věku nabízejí. O to bych se chtěla pokusit v této kapitole. n nV předchozí kapitole jsme uvedli, jaké možnosti trávení volného času se dětem nabízejí, nyní se tedy podrobněji podívejme na to, do jaké míry děti daného věku nabízené možnosti využívají. n nVzhledem k tomu, co jsme zjistili v předchozí kapitole, že totiž nabízených možností k organizovanému trávení volného času děti využívají velice málo, ptejme se nyní po příčinách tohoto nedobrého stavu. n Soudržnost a spojitost textu nNávaznost v úrovni odstavců: nSpojitost textu je založena také na tématické souvislosti odstavců. nKaždý další odstavec vyplývá z předchozího. n nPříliš krátké odstavce rozdrobují text a příliš zdůrazňují jednotlivé výpovědi. nPříliš dlouhé odstavce činí text málo přehledným, čtenář postrádá orientační body, které by umožňovaly sledovat rozvoj tématu. Soudržnost a spojitost textu nNávaznost v úrovni odstavců n nNový odstavec uvádíme větou, která navazuje na předchozí. n nVyjadřovat kritický postoj k předchozímu –To všechno ale dosud nedává odpověď na původní otázku… –Přesto však postoje řady jiných lidí tak jednoduché nejsou… nSignalizovat bližší vysvětlení –K tomuto teoretickému popisu si nyní uveďme konkrétní příklady… –Tyto obtíže mají často hlubší příčiny... nUvést závěry –Co jsme nyní uvedli, nás opravňuje k několika závěrům… –Všechno, co bylo v této kapitole řečeno, obrací naši pozornost dvěma směry… n n Postup vypracování nZačínáme těžištěm práce –Jak se problém jeví? – výklad problematiky – nOd začátku vytváříme strukturovaný text –dělený na kapitoly a podkapitoly, názvy kapitol – nPrůběžně číslujeme jednotlivé citace – stejně i poznámky a odkazy – §Jednotlivé myšlenky formulujeme v kratších větách. n §Úvod a závěr práce tvoříme nakonec. – n n n