Anatomie textu
Jednotlivé prvky odborného textu


Situace autora textu
lDisponuje určitým poznáním k tématu
lMá s ním nějaké zkušenosti - předporozumění
lStanovil si výzkumný cíl
lVyhledal k němu nějaké dokumenty
lUčinil si vlastní výzkumné šetření
lDozvěděl se zajímavé informace
l
lA nyní musí vše převést do lineárního textu, který bude
lsledovat jeden cíl
lsouvislý a soudržný
lsrozumitelný
lodpovídající žánru
l
l
lK tomu potřebuje znát a rozvíjet jednotlivé prvky,
lkteré utvářejí anatomii textu.
l
Poznání
Informace
Rozhovory
Pozorování
Dotazniky
Zkušenosti

Modré vrcholky
Přehled
prvků odborného textu
lAntitéma
lTvrzení
lArgument
lRéma
lCíl
lTéma
l
l

Cíl
lText potřebuje centrální bod, ohnisko, kolem něhož se vše "točí".
lTím ohniskem je přesně formulovaný cíl práce.
l Je to základní konkrétně formulovaný záměr, s kterým potom promýšlíme, kombinujeme a upravujeme
všechny ostatní prvky.
lCíl určuje obsah všech části textu a je v nich výslovně uváděn.
l
l
l
lCíl
lmusíme před začátkem práce konkrétně stanovit
lv průběhu si jej  jasně uvědomovat
lvšechny části práce k němu výslovně vztahovat
l
lJakkoliv složité členění má text, sleduje vždy jen jeden cíl.
l

Téma a réma
lKe stanovenému cíli postupujeme
lrozvíjením dvou základních prvků v textu
ltéma-réma.
l    Téma je tím, z čeho vycházíme.
l    Východisko pro stanovení cíle, pro hledání pramenů.
l
l    Réma je nový prvek.
l    Nová informace a nové zjištění, ke kterému na základě stanoveného cíle a s ním souvisejících
otázek a hypotéz docházíme.
lRéma je jádrem sdělení.
l
l
l
l

Model textu
l
lTéma a réma je uvnitř textu různě zpracováváno
la lze identifikovat jeho jednotlivé části.
l
lTéma a réma bývá v textu zpracováváno postupně.
lNapříklad:
l
lT1  Formulace cíle – co chci v rámci daného tématu zkoumat
lR1 Formulace otázek a hypotéz (jaká možnost řešení se nabízí)
l
lT2 Co už se o tématu vzhledem k cíli ví  (z literatury a dokumentů)
lT3 Jak budeme k cíli postupovat (popis vlastního přístupu, výzkumu, pozorování)
l
lR2 Výsledky výzkumu
lR3 Formulace závěrů
l
lAntitéma
lAT  Zde autor předkládá problémy, které jsou vzhledem k probíranému tématu vhodné k dalšímu
zpracování.
l
l

Tvrzení a argumenty
lRůzná tvrzení je třeba v textu dokazovat – formulovat argumenty,
labychom nějakou skutečnost potvrdili jako správnou, nebo vyvrátili jako chybnou.
l
lVnější argumenty
l                               -  publikovaný úsudek odborníka
l                               -  zákon
l                                - tvrzení kompetentních osob
l                                - historická fakta
lVnitřní argumenty
l                                  - definování dané věci
l                                  - přímé souvislosti
l
lVnější argumentace induktivní (zdůvodňujeme)
l      Paní XY je závislá na alkoholu, protože to potvrdil odborný test, kterému se podrobila
v protialkoholní poradně PL Bohnice v březnu t.r.
lVnitřní argumentace deduktivní (uzuzujeme)
l      Paní XY nemůže ráno začít s jakoukoliv činností, aniž by si dala svou skleničku vodky, stavy
opilosti jí znemožňují získat práci a udržet si, aby získala svou denní dávku alkoholu, manipuluje
s lidmi ve svém okolí a ztrácí důvěru nejbližších lidí. Z těchto skutečností lze usuzovat, že je
již na alkoholu zcela závislá.

Tvrzení a argumenty
l
lArgument
l          musí pocházet z věrohodného zdroje.
l    Věrohodné argumenty jsou vystavěny:
lna základě citací z literatury s uvedením bibliografie.
lna základě výzkumného šetření s konkrétními výsledky
lna základě systematického pozorování
lna základě statistik podle obecně přijímaných metod v daném oboru
l
lTvrzení:
l          musí být přesně formulována
l          musí být vymezena jejich platnost
l

Nevhodná argumentace
lZákladní chyba
l      Dochází k ní tehdy, když při svém dokazování vycházíme z nesprávného tvrzení, z informace,
která je jednostranná, zkreslená nebo neúplná.
l
lMimoběžné zacílení
l      V argumentaci mířit jen k tomu, co chceme dokázat, co je naším cílem.
l     (Nehovoříme o historii šikany ve světových organizacích, když je cílem zkoumat možné příčiny
šikany.)
l
lGeneralizace
l      Malý počet jevů neumožňuje správné zobecnění. Pokud někde něco platí, nemůžeme z toho
vyvodit, že to platí všude. Výpovědi je tedy třeba upřesňovat, odstupňovávat, podmiňovat.
l
lNevhodná analogie
l     Shodují-li se nějaké jevy v jistých znacích, neznamená to, že se shodují v ostatních. To je
třeba při užívání příkladů a analogii odlišovat.
l
lEmocionální argumentace
l      Vychází z autorových pocitů, z vlastního přesvědčení. Tento způsob argumentace narušuje
věrohodnost práce. (Vegetariánství je jediný přijatelný způsob života, při kterém nejsou tak krutě
zabíjena nevinná zvířata.)

Antitéma
lNazýváme tak část v závěru práce, ve které sdělujeme:
lJaké další výzkumné cíle by bylo žádoucí v souvislosti s daným tématem ještě zkoumat
lJakých dalších témat se daný odborný text dotýká.