K novověké filosofii
17.–19. století
Zuzana Svobodová

Blaise Pascal (1623–1662)
•nechodil do školy, učí jej jeho otec (matka brzy zemřela)
•geniální matematik, obhajuje ideál „jasného a zřetelného“ poznání
•ale racionální a matematické myšlení neodpovídá na nejpodstatnější otázky člověka
•„srdce má své důvody, o kterých rozum neví“
•„Víra je toto: cítit Boha srdcem, nikoliv rozumem.“
•později v klášteře Port-Royal – středisko jansenismu, morálně přísné katolictví (x jesuitské
kazuistice)
ØMyšlenky (Pensées) „Veškerá důstojnost člověka spočívá v myšlení.“ Člověk je myslící třtinou.
„Poslední krok rozumu je uznání, že existuje nekonečno věcí, které ho překračují.“ Myšlenka se musí
ztratit v údivu. Být člověkem znamená „být v rozporu“.
Ø
•„Bůh Abrahamův, Bůh Izákův, Bůh Jakobův, nikoli filosofů a učenců“,
•„Oheň, jistota, jistota, cítění, radost, mír“, „zapomenutí světa a všech věcí kromě Boha“,
„dokonalé vnitřní odříkání“
•
•„Všechny věci vzešly z ničeho a jsou vyzdviženy až k nekonečnému.“
•„Všechno neštěstí ve světě pochází z toho, že nedokážeme být v klidu ve svém pokoji.“

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Blaise_Pascal.jpeg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Arts_et_Metiers_Pascaline_dsc03869.jpg
Blaise Pascal
stroj schopný sčítat a odčítat, P. sestrojil ve 22 (19) letech, na pomoc otci – výběrčímu daní
(uvnitř propojená ozubená kolečka)

Baruch Spinoza (1632–1677)
ØEtika vyložená způsobem užívaným v geometrii
•úsilí o matematickou jednoznačnost ve filosofii (etice, ...)
•Deus sive natura – ztotožňuje Boha a přírodu, Bůh skrytou příčinou věcí
•„svoboda je poznaná nutnost“
•vliv na filosofy-básníky:
•J. G. Herder, J. W. Goethe,
A.Shopenhauer, F. Nietzsche,
B.H. Bergson, A. Einstein
•
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Spinoza.jpg

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646–1716)
•monády – činné síly ve věcech, každá odlišná, individuální (každá zrcadlením univerza), mají
představy a proměny, pohyb vychází zevnitř, „nemají okna“ – neovlivňují se
•„Celá příroda je plná života“
•„předzjednaná harmonie“ – uložena v monádách
•zlo vyplývá z konečnosti (nedokonalosti) člověka a světa
•„nejlepší ze všech světů“
•(Voltaire polemizuje)
•→ vliv na německou dialektickou
•filosofii
•→ idea o holotropním vesmíru
•(celostní, živý ve všech jeho částech)
•
•zkonstruoval mechanickou kalkulačku,
•která byla schopna násobit a dělit
•až šesticiferná čísla
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Gottfried_Wilhelm_von_Leibniz.jpg

Anglický empirismus
•John Locke (1632-1704) – učitel, rádce, lékař
ØEsej o lidském rozumu – „nic není v intelektu, co by dříve  nebylo ve smyslech“, tabula rasa –
zapisuje se zkušenost prostřednictvím smyslů (sensualismus)
•George Berkeley (1684-1753)
–esse est percipi (bytí je vnímání) → subjektivní idealismus
•
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/BishBerk.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/John_Locke.jpg

Anglický empirismus
•David Hume (1711-1776)
•zkušenost jsou naše duševní stavy – smyslové dojmy: „imprese“ x představy (ideje)
•Of the Standard of Taste (1758): nová estetika, pojmy vkus, zdravý rozum; city vždy pravdivé
(citové soudy), kritérium vkusu vždy subjektivní, spontánní, intuitivní, proměnlivé – hranice:
estetický zdravý rozum
•(většinově uznávaná kritéria)
•
•poznávací skepticismus
•→ I. Kant, K. R. Popper
•
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/David_Hume.jpg

Francouzské osvícenství
•Charles-Louis Montesquieu (1689-1755)
ØDuch zákonů
•– historie a forma státu (práva),
•kritika absolutního státu,
•teorie dělby moci
ØPerské listy
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Montesquieu_1.png

Francouzské osvícenství
François Marie Arouet
Voltaire (1694-1778)
•v mládí 2x v Bastile, zastánce teze o nezbytnosti osvíceného despotismu, panovníci ať se řídí
filosofickým racionalismem.
•dějiny tkví v proměnách ducha a kultury
•deismus (Bůh stvořitel, dále nezasahuje)
•myšlenky tolerance, sociální a politický ráz francouzského osvícenství
•1755 zemětřesení v Lisabonu, 30.000 mrtvých →
ØPoème sur Désastre de Lisabonne
ØCandide (1759) – tragikomický „filosofický román“; „Je třeba obdělávat svou vlastní zahrádku.“
Svět je svou podstatou problematický, není nejlepší, ale lze zlepšit/zhoršit → konstruktivní úsilí,
finalistický optimismus (v té době také: humanistický optimismus – Robinson Crusoe)
ØPanna Orleánská
ØFilosofické listy

Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
•city, člověk, příroda
•pokrok civilizace příčinou úpadku lidskosti
•za obnovení přírody v člověku
•za rovnost všech
•znejisťuje osvícenství, podněcuje romantismus – hnutí velkých citů
ØRozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi
ØEmil aneb O výchově
ØO společenské smlouvě
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg

Immanuel Kant (1724–1804)
•přírodovědec (Kant-Laplaceova teorie vzniku vesmíru), fyzik, antropolog, logik, metafyzik, ...
•Královec /Königsberg, pietistická rodina; poslední slova: „Je to dobré.“
•učitelem v šlechtické rodině: „Považoval za velké umění zabývat se účelně dětmi a naladit se na
způsob jejich myšlení, ale prohlašoval také, že by si nikdy nemohl toto umění osvojit.“
•po 9ti letech: učitelská činnost na univerzitě: filosofie, matematika, fyzika, geografie,
přirozené právo, mechanika, mineralogie. 15 let soukromým docentem.
•Lze nalézt důvěryhodné základy lidského ducha?
•Zkoumání předpokladů rozumu – „kantův kopernikovský obrat“: poznání vykládáno z člověka (dosud z
předmětu)
•otázky po nepodmíněném v člověku, podmíněném ve světě a nepodmíněném jako takovém; „nezbytné
úkoly“ metafyzického myšlení: Bůh, svoboda, nesmrtelnost
•

I.K. 4. dítě, 8 sourozenců, jen 4 se dožili dospělého věku
Kantova učitelská činnost na univerzitě: 20 hodin týdně: „Co se mne týče, sedím denně před
kovadlinou přednáškového pultu a ve stejném taktu mávám kladivem navzájem se podobajících
přednášek.“

Immanuel Kant (1724–1804)
ØKritika čistého rozumu – „stojíme před novým zrozením metafyziky“ – obrana metafyzického poznání
lidského ducha
•(ale) skutečnost se neodráží bezprostředně v lidském duchu, skutečnost ne nejeví ve svém bytí
přímo, sama o sobě (uchopujeme věci jako jevy, ne věci o sobě)
•(nýbrž) v člověku/poznávajícím subjektu: předpoklady zkušenostního poznání (apriori – předem dané
struktury: nazírací forma času a prostoru, základní myšlenkové kategorie: možnost, nutnost,
příčina,...; svět pro nás; aposteriori)

Immanuel Kant (1724–1804)
•Člověk je ze své podstaty puzen pronikat otázkami nad sebe a nad konečný svět: Vedle zkušenostního
poznání také transcendentální dialektika: Idea duše a svobody vůle, Idea světa, Idea Boha. Čl je
občanem dvou světů – pokus prolomit konečnost a dospět k absolutnímu.
•„Že se duch člověka někdy zcela vzdá metafyzických zkoumání, lze právě tak málo očekávat, jako že
my, abychom nevdechovali neustále znečištěný vzduch, zastavíme raději zcela dýchání.“
ØKritika praktického rozumu – právě v oblasti praktického se může najít to bezpodmínečné;
předpoklady etiky, svoboda mravního citu – kategorický imperativ – brání člověku, aby jednal podle
zvůle a nálady; ukazuje se, když chce člověk vážně vědět, jak má jednat: „tak a ne jinak musíš
jednat“: nepodmíněnost: mít povinnost.
ØKritika soudnosti

Immanuel Kant (1724–1804)
•píše německy a latinsky
•neprojektuje nový světový dům, ale vyžaduje od čl sebepoznání
•Existuje filosofie školská a filosofie podle pojetí světového (in sensu cosmico) – to je věda o
posledních účelech lidského rozumu, věda o nejvyšší maximě používání našeho rozumu. Její obor
působnosti vyznačují otázky:
•
1.Co mohu vědět? → metafyzika
2.Co mám činit? → morálka, etika
3.V co smím doufat? → náboženství
4.Co je člověk? → antropologie (na ní lze převést ostatní ot.: Co je to za bytost, která může
vědět, má činit, smí doufat?)
5.
•(Heidegger: V Kantových otázkách jde o lidskou konečnost – první 3 otázky odhalují omezenost
člověka, 4. je přímo otázkou po konečnosti v člověku, otázka po bytnosti pobytu, nikoli
antropologie, ale fundamentální ontologie – jako základ metafyziky.)
•

Immanuel Kant (1724–1804)
•kategorický imperativ:
•Jednej podle zásady, o které bys chtěl, aby se stala obecným zákonem.
•Jednej tak, aby lidství v tobě i v jiném člověku ti bylo účelem, nikoli prostředkem.
•
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Immanuel_Kant_%28portrait%29.jpg

Obrázek “http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Kant%27s_tombstone_Kaliningrad.jpeg”
nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.
Dvě věci naplňují mysl vždy novým a rostoucím obdivem a úctou,
čím častěji se jimi zabývá:
hvězdné nebe nade mnou
a mravní zákon ve mně.

Pamětní deska na ruské univerzitě v Královci.

Němečtí romantikové
•Friedrich Schiller (1759-1805) – Kantův žák, velmi K. obdivuje
•Johann Wolfgang Goethe (1749-1832) – navazuje na renesanční hermetismus
•Johann Gottfried Herder (1744-1803) – básník, filosofické zkoumání dějin a jazyka. Odmítá Kanta:
říše nekonečných výmyslů, zkáza mladých myslí, zpustošení duší.
•Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) – myslíme tak, jací jsme; aktivní idealistický postoj:
vytváříme svět v ideji, svět je sebeuskutečňováním Já, společenství svobodných bytostí, „říše
duchů“. Naše svoboda má kořeny ve svědomí. Přítomnost: věk dovršeného egoismu: „Já musí být
zničeno.“
•Obdiv ke Kantovi: „On vůbec netápal, nýbrž viděl. Ve světle jsou ovšem věci jiné než v temnotě
tápání.“
•„Na učence z povolání se nehodím...chci jednat, mám velké žhavé projekty... Mou hrdostí je, abych
zaplatil činy své místo v lidstvu, abych ze své existence vyvodil věčné důsledky pro lidstvo a pro
celý duchovní svět.“ → manifesty, pamflety,...
•„Jak slunce jasná zpráva... Pokus donutit čtenáře k pochopení.“
•Když se „člověk vzdá pro vyšší svobodu své vlastní svobody a samostatnosti a ztratí ji, bude se
podílet na jediném, pravém božském bytí.“
•„Žít v Bohu znamená být v něm svobodný.“

Němečtí romantikové
•
•Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775-1854) – také obdiv ke Kantovi: „obraz jeho ducha ve své
celé uzavřené jedinečnosti /bude/ zářit celou budoucností filosofického světa.“ Idea polarity
(dvoupolárnost: subjektivní, ideový svět – duch a dějiny; objektivní, hmotný svět) – ve světě nikdy
jen jedno, nebo jen druhé; v prazákladu absolutní jednota subjektu a objektu, ducha
(sebeuvědomování přírody) a přírody (něvědomé činnosti ducha). Filosofie identity, emotivní,
intuitivní panteismus. Zájem o mystiku, vliv na filosofii iracionalismu.
•„Dějiny jako celek jsou neustálým, ponenáhlu se odhalujícím zjevením absolutního... /jsou/ eposem
básněným v Božím duchu.“
•
•hlavní rysy romantismu: intuitivní myšlení, emocionalita, příroda

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Friedrich_schiller.jpg
Friedrich Schiller
ØListy o estetické výchově (Über die ästhetische Erziehung des Menschen)
ØListy o kráse
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg
Johann Wolfgang Goethe
ØSpřízněni volbou (←Stendhal – kap. v Červený a černý I/7)
ØUtrpení mladého Werthera
ØPrometheus
ØFaust
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Johann_Gottfried_Herder.jpg
J. G. Herder
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Johann_Gottlieb_Fichte.jpg
J. G. Fichte
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/FriedrichWilhelmSchelling.jpg
F. W. J. Schelling

Johann Wolfgang Goethe (1749-1832)
•„Spinozův dědic“ – odhodlán žít v míru s celým světem, ale osamělosti vystaven ve svém nitru: čl
je „první rozmluvou, kterou vede příroda s Bohem“, přesto slyší uchem Werthera: „hlas zcela do sebe
zapuzeného, sebe sama postrádajícího a nezadržitelně se propadajícího stvoření“.
•

Johann_Heinrich_Wilhelm_Tischbein_007



Georg Wilhelm Friedrich Hegel
(1770–1831)
•žák Schellingův, vrchol osvícenského myšlení
ØFenomenologie ducha – myšlenka (idea) principem
• světa. Svět je seberozvíjením absolutní ideje. Jednota protikladů – negace negace. Rozum vládne
dějinami.
•jednota bytí a myšlení, princip jednoty: „Vše, co jest rozumné, je skutečné, a co je skutečné,
jest rozumné.“
•Dialektika – vývoj protikladů: logika, filosofie přírody, filosofie ducha. Teze (bytí), antiteze
(nebytí), synteze (dění).
•Prostřednictvím aktivity člověka se projevuje rozvoj rozumu, ducha. Člověk aktivním tvůrcem dějin
(přetváření světa prací)
•Filosofie – nejvyšší projev absolutního ducha; idea myslící sebe samu.
•starohegelovci – interpretují světového ducha nábožensky
•mladohegelovci – interpretují světového ducha jako sociálně-materiální zákonitost dějin
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Hegel.jpg

Georg Wilhelm Friedrich Hegel
•nejradikálnější odklon od antropologického tázání – myšlenkový systém, který vedl k „vyvlastňování
konkrétní lidské osoby a konkrétního lidského společenství ve prospěch světového rozumu“. Abstrakce
•Čl – princip, v němž světový rozum dospívá ke svému dokonalému sebevědomí. Snaha o nový světový
dům pro člověka v čase, dějinách.
•„V každém člověku je světlo a život, je vlastnictvím světla; a není osvětlován světlem, jako temné
těleso, které jen trpí cizí zář, nýbrž rozhořívá se jeho vlastní zápalná látka, a je vlastním
plamenem.“ (z mládí)
•

citace: Buber, Problém člověka, s. 41.

Tři velké antropologické systémy
•Aristotelés: kosmologický (domov pro čl antického, svět věcí, čl věcí mezi věcmi)
•Tomáš Akv.: teologický (domov pro čl křesťanského středověku)
•Hegel: logologický (nikdy se nestal skutečným domovem pro moderního čl)