K novověké filosofii 16.–17. století Zuzana Svobodová Francis Bacon (1561–1626) •základ poznání ve zkušenosti (empirie, praxe) •„Vědění je moc“ / scientia est potentia, věda→technika →průmyslový rozvoj. Posláním vědy je rozšiřovat panství čl nad přírodou. Ø„Nová Atlantida“ – aluze na Platóna, ideální společnost řízená učenci Ø„Novum Organon / Nové organon“ – aluze na Aristotela, o předpokladech poznání – indukce, zkušenost •Idoly – překážky – předsudky •(chyby v myšlení): ØIdoly jeskyně ØIdoly kmene ØIdoly tržiště ØIdoly divadla http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Francis_Bacon.jpg metoda indukce •od dílčích poznatků k závěru, analýza více případů, z toho zobecnění – obecně platný závěr –problém: nikdy není možné prozkoumat všechny případy (1 může zpochybnit dříve platný závěr) → indukce má jen určitou pravdivostní hodnotu, jde o pravděpodobnost –forma poznání a posteriori – po zkušenosti, je na ní závislá (x a priori / předem – nezávislá na zkušenosti, typické pro matematiku, dedukci) – ØNové organon F. Bacona (1620): nikoli k pravděpodobnosti, ale k vědecké pravdě je možné dospět porovnáváním tří tabulek: –tabulka případů, v nichž k jevu došlo; –tabulka případů, v nichž k jevu nedošlo; –tabulka stupňů, kdy se jev uskutečnil jen částečně. • •(kritika: K. Popper, B. Russel – př. induktivista při volném pádu z mrakodrapu až do prvního patra: „všechno je v pořádku“) Thomas Hobbes (1583–1645) •teorie společenské smlouvy (stát výsledkem „kolektivní smlouvy“ – kompromis mezi sobectvím a násilím) •mechanistický materialismus •neomezená moc státu ØLeviathan neboli O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského •„Leviatan“ → absolutismus •mysl jako výpočetní systém, stroj, který schopen pracovat se slovy prostřednictvím aritmetických operací (matematika s čísly, mysl s pojmy): •zvíře + intelekt = člověk •člověk - intelekt = zvíře •považován za předchůdce kybernetické vědy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Thomas_Hobbes_%28portrait%29.jpg Od renesance k racionalismu •renesance: přírodně-estetická harmonie •novověk: racionálně-logická zákonitost •téma: člověk – rozum – dějiny •redukcionismus – materialistický monismus (vše je hmota a její pohyb, mechanika, přírodovědné zjednodušování člověka i světa) •„Věk náboženství a filosofie ustoupil století vědy!“ (d´Alembert, 1717-1783´, Úvod do:) ØEncyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel / d´Alembert, Denis Diderot (List o slepcích k ponaučení vidoucích), Voltaire http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Jean_d%27Alembert.jpeg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Louis-Michel_van_Loo_001.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Voltaire.jpg René Descartes (Cartesius, 1596–1650) •neduživý, vychován jezuity, „vojenský turista“, „vzešlo mi světlo zázračného pochopení“ → pouť do Lorety, uchýlí se do Holandska, později u švédské královny. ØRozprava o metodě •snaha přenést exaktní matematickou metodu do filosofie ØMeditace o první filosofii – obraz světa •Co když nás Bůh klame? Dubito / cogito, ergo sum – základ v „já“ •subjekt-objektové vnímání světa •dualismus ducha a těla – omezené substance •neomezená substance: Bůh, čirá pravda http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Frans_Hals_-_Portret_van_Ren%C3%A9_Descartes.jpg