REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Ruce CÍLE SEMINÁŘE 1.Získat teoretické znalosti o významu vzpomínek pro seniory 2. 2.Získat teoretické znalosti o reminiscenční terapii a jejích metodách 3. 3.Nacvičit praktické dovednosti relevantní pro úspěšnou realizaci reminiscenčních aktivit 4. 4.Prakticky realizovat konkrétní reminiscenční aktivitu 5. 5.Vykonanou aktivitu teoreticky zpracovat, zhodnotit a prezentovat v rámci semináře REMINISCENCE •TERMINOLOGIE: •reminiscenční terapie, reminiscenční aktivity, reminiscence • •Soubor interaktivních, tvořivých a výrazových aktivit, jejichž společným jmenovatelem je zájem o minulé životní zkušenosti lidí, kteří se jich účastní. • •Proces, ve kterém je podporováno vzpomínání na minulé události za účelem zlepšení kvality života seniorů. • Naomi Feil VZPOMÍNKY •Oživující minulé zážitky •Nejsou přesným zachycením reality •Jsou přetvářeny vlivem zapomínání •Pojí se s citovým (emočním) doprovodem v okamžiku prožitku i vybavení •Tvoří životní příběh každého z nás • • „Minulost je také ještě druh bytí – snad nejjistější“ • Viktor Emil Frankl • •http://www.youtube.com/watch?v=JmIBBzcC894 • STÁŘÍ - atributy • • very-old-man536x775 STÁŘÍ - atributy • •Závěrečná etapa života – •8. věk člověka (Erikson) • •Moudrost • •Ztráty (blízcí lidé, fyzické a smyslové schopnosti) • •Transcendentno • •??? ..... • very-old-man536x775 VZPOMÍNÁNÍ VE STÁŘÍ •Integrace, tj. přijetí pozitivních i negativních událostí •Vzpomínky tvoří „životní příběh“, který může být konstruován, utvářen a přetvářen •Validační hodnota vzpomínek – posilování aktuální hodnoty seniora skrze životní příběh •Společenská dimenze vzpomínání •Mezigenerační předávání zkušeností • • INTEGRACE ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ • •Erik Erikson: •OSM VĚKŮ ČLOVĚKA • •Integrace • x •Zoufalství, •že už nic nejde vrátit zpět • •à MOUDROST (získaná ctnost) Erikson INTEGRACE ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ •ROBERT N. BUTLER • •Autor pojmu „ageismus“ •senioři vnímáni okolím jako „jiní lidé“, ale oni jsou pořád titíž jako byli dříve • •Metoda „Life review“ •Vzpomínání jako terapeutický nástroj, strukturovaná aktivita •Proces životního bilancování v pozdních stadiích života •Vzpomínání známkou pracovitosti, kontinuity •Cílem – hledání smyslu života, smíření, odpuštění křivd • Butler VALIDACE – Naomi FEIL • •Potvrzování hodnoty člověka •Akceptace prožívání seniora (zvláště u seniorů s demencí) •Východisko: i senioři s demencí potřebují integrovat události života, rozdílný je jen způsob jejich vyjádření (vzpomínky spojeny s emocemi, vyjádření skrze emoce) •Metody: vyladění, kontakt, orientace ve světě seniora (ne v realitě), zracadlení, respekt Feil •http://www.youtube.com/watch?v=SB2tYYYlwMc • •http://www.youtube.com/watch?v=cJpB_AEZf6U&feature=related • •http://www.youtube.com/watch?v=FtBAQIyi4O8&feature=related • •http://www.youtube.com/watch?v=_NFCdVhO02w • •http://www.youtube.com/watch?v=K0O_OtbphuA&feature=related • METODY REMINISCENCE •„vzpomínání jako aktivita“ • •Individuální reminiscence (rozhovor, naslouchání, prohlížení fotografií, tvorba knihy života, kreativní tvorba) • •Skupinová reminiscence (vzpomínání ve skupině na dané téma, divadlo, výlety) INDIVIDUÁLNÍ REMINISCENCE •Vychází vždy z potřeb klienta • àJAKÉ JSOU POTŘEBY KLIENTA? •(potřeba vztahu, blízkosti ; předávání informací ; stimulace vzpomínek ; potřeba někoho, kdo naslouchá) PŘÍPRAVA NA REMINISCENCI •Být otevřený potřebám klienta – naslouchání, empatie •Faktografická příprava (životní osa, historické události, místo, kde klient žil) •Vhodné prostředí, situace •Informovaný souhlas ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH –ČASOVÁ OSA •Zaznamenané důležité historické události • –ŽIVOTNÍ OSA •Zaznamenané důležité osobní události – –à Tvorba časové a životní osy klienta je užitečnou pomůckou před vlastní reminiscenční aktivitou časová osa DOKUMENTACE K ZÁPOČTU •Stručné informace o vzpomínajícím (kdo, proč, potřeby, cíle) •Časová a životní osa klienta •Zprávy z jednotlivých reminiscencí •Výstup (kniha života, kreativní aktivita, životní příběh sepsaný studentem, databáze stimulantů) •Závěrečná souhrnná zpráva