Rasismus  Antisemitismus
180px-Judenstern_JMW shromážděbí 2


Cíl a program kurzu
•Cíl:
•Seznámit účastníky kurzu se základními pojmy, východisky a souvislostmi, historií i aktuálními
projevy rasismu a jeho specifické formy antisemitismu ve světě i na našem území.
•Zdůraznit multifaktoriálnost tématu a nezbytnost mezioborového přístupu (přírodní vědy,
psychologie, sociologie, historie, politologie, teologie a religionistika)
•Ukázat aktuálnost z hlediska sociálního a politického vývoje v Evropě a v České republice.
•

Témata:
•
1.Základní pojmy, biologická, psychologická, sociální, politická a náboženská východiska. Formy a
projevy. Rasová diskriminace a lidská práva.
2.Historické etapy – (první kontakty Evropanů s jinými civilizacemi, zámořské objevy, koloniální
expanze, průmyslová revoluce, osvícenství, Evropa národních států – nacionalismus jako produkt
modernity, 19. a počátek 20. st., 2.sv.válka, rozpad koloniální soustavy, bipolární svět, hnutí za
lidská práva, konec 20.st., současnost)
3.USA  - rasismus, rasová diskriminace a segregace,  počátky, boj o nezávislost, vznik USA, Jižní a
Severní státy. Občanská  válka, zrušení otroctví, segregace, násilí, Ku-Klux-Klan, boj za občanská
práva černého obyvatelstva, černošská revoluce, Martin Luther King, Malcolm X, „černí  panteři“,
současnost, Barack Obama.
4.Osídlení Austrálie a Oceanie, diskriminace původního obyvatelstva

•5. Antisemitismus jako specifická forma rasismu
•Historie izraelského národa, Judaismus a jeho
•   specifika, Židé v Římské říši, křesťanství a Židé, diaspora, diskriminace a pronásledování ve
•   středověku, v 16. a 17.století, Osvícenství,
•    průmyslová revoluce, národní státy Dreyfusova aféra, Hilsneriada, pogromy
•Sionismus, Theodor Herzl Konspirační teorie-
•  „Protokoly sionských mudrců“ Významní Židé
•Německý nacionalismus a antisemitismus východiska a počátky Hitlerův „Mein Kampf“, Norimberské
zákony, koncentrační tábory, holocaust
•
•

•Situace po 2.sv.válce - Vznik státu  Izrael, izraelsko-palestinský konflikt
•Vnitropolitická a zahraničně politická situace Izraele
•Komunismus a antisemitismus (+ antisionistická doktrína sovětského bloku)
•Izrael a katolická církev, „Teologie po Osvětimi“
•Popírání holocaustu a novodobý antisemitismus
•
• 6. Romové ve světě a v ČR
•       Historie a současnost, tradiční kultura romských osad na Slovensku, specifika současné
romské populace v ČR,
•Mechanismy sociálního vylučování v ČR a možnosti jeho řešení, formy a projevy diskriminace,
•Spor etnokulturního a sociálního přístupu k řešení problému.

•
•
•

svet_mapa malá
Svět 2000 Politická mapa


Střet civilizací?
civilizace 1990


Asie mapa
        Asie
politická mapa

Střední východ
  Střední
  východ

[USEMAP]



Izrael 2



Člověk a společnost
•4 dimenze člověka:
•Biologická
•Psychologická
•Sociální
•Spirituální
•
•3 složky (stránky) společenské reality:
•Technicko- ekonomická
•Politicko-sociální
•Morálně-kulturní

Co je rasismus?
•Soubor představ a koncepcí založených na předpokladu fyzické a duševní nerovnosti,
nerovnoprávnosti různých ras a etnik.
•
•Souhrn negativních až nepřátelských pocitů a postojů jedinců jedné etnické skupiny (národa) vůči
jiné(mu) a výsledných činů z nich vycházejících.

Některé pojmy
•RASA – lidské plemeno - antropologický pojem europoidní (kavkazoidní -bílá), mongoloidní (žlutá),
negroidní (černá)
•
•
•
•
•
•NÁROD – historicky vzniklá pospolitost lidí
•    společné území, jazyk, tradice, historie
•ETNIKUM – skupina lidí vyznačující se společným rasovým a národnostním původem, kulturou,
náboženstvím
•NACIONALISMUS – postoje a aktivity, jejichž cílem je prosazení zájmů vlastního národa
•ŠOVINISMUS – slepá víra v nadřazenost vlastního národa , pohlaví, skupiny.
liidské rasy

Rasismus
•   Biologický rasismus vychází z teorií i praktické biologické odlišnosti (nerovnosti) lidských
skupin
•   Kulturní rasismus vychází z odlišného způsobu života a sociálních norem – kultury
•    Nejde jen o názory a postoje. ale o jejich ideologické (mocenské) zneužití v praktickém
uspořádání a životě společnosti
•                  2 základní faktory rasismu:
•                       ODLIŠNOST a MOC

Rasismus formy a projevy
•
•Diskriminace
•Rasové a etnické konflikty, rasové násilí
•
•Projevuje se napříč zeměmi a civilizacemi
•Příklady:
•Japonsko – diskriminace Korejců
•Čína – Tibet, Ujgurská oblast
•Rwanda – Tutsiové (pastevci) – Huttuové (zemědělci)
•Arabové - Kurdové ‏
•Rusové – neruské národy

Rasismus v západní civilizaci
•Bělošská nadřazenost
•Antisemitismus
•
•Bělošská nadřazenost:
•Vůči Indiánům
•Vůči černým obyvatelům Afriky a jejich potomkům (USA, Jihoafrická republika)‏
•Vůči obyvatelům dalších kolonizovaných zemí   (Indie, Arabské země, Austrálie)‏
•Vůči Romům

Rasismus a lidská práva
•Lidská práva
•                       Občanská
•                    Politická
•                    Sociální
•
•
•    Lidská práva a povinnosti
•    Svoboda a možnost zneužití

Rasismus – kořeny,příčiny
•Sociálně psychologický základ
•Xenofobie
•Sociální skupiny a jejich hierarchie
•Skupinová hloupost
•Fanatismus
•Biologické odlišnosti - pigmentace, vzhled            biologické teorie (genetika)
•Psychologické odlišnosti - temperament, inteligence(?)
•Sociální a kulturní odlišnosti – sociální normy, historie, tradice, náboženství…..
•Politické důvody - ovládnutí, boj o moc
•Ekonomické využívání
•

Náboženské argumenty
•   Ve starověku a zejména ve středověku mělo náboženství významnou  kulturní a politickou roli.
Bylo jevem, který nejvíce sjednocoval (a odlišoval) skupiny lidí – kmeny, národy
•
•    Vedle nesporně pozitivní role rozvíjející lidství, morálku a transcendenci člověka se ale
náboženství často stává ideologií zaměřenou proti „těm druhým“ a také jedním z argumentů rasismu,
etnických střetů
•
•    Náboženská nesnášenlivost a konflikty doprovázejí celou historii lidstva
•

Judaismus
•
•  Izrael se považoval za „vyvolený národ“,
• usiloval o  získání území
•„Zaslíbenou zemi“
•
•  "Vypravili se do boje proti Midjánu, jak přikázal Hospodin Mojžíšovi, a pobili všechny muže…
Všechna jejich města, ve kterých sídlili i všechna jejich hradiště vypálili… Nyní zabijte z dětí
všechna mužského pohlaví i každou ženu, která poznala muže a obcovala s ním." (Nu 31, 7-17)
•
•  "Tak praví Hospodin zástupů… Nyní jdi a pobij Amaleka, jako klaté zničte vše, co mu patří.
Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence, býka i ovci, velblouda i osla." (1S
15, 2-3)
Hospodin

Křesťanství
•                                       Vůči Židům
•                              Odmítání Ježíše Krista
•                                 podíl na jeho smrti
•
•
•  „Vím, že jste potomci Abrahamovi; ale chcete mě zabít, neboť pro mé slovo není u vás místa. Já
mluvím o tom, co jsem viděl u Otce; a vy děláte, co jste slyšeli od vašeho otce.“ Odpověděli mu:
„Náš otec je Abraham.“
•    Ježíš jim řekl: „Kdybyste byli děti Abrahamovy, jednali byste jako on. Váš otec je ďábel a vy
chcete dělat, co on žádá. On byl vrah  od počátku a nestál v pravdě,..“ (Jan 8,37-47)‏
•„..Krev jeho na nás a na naše děti..“ (Mt 27,25)‏
Ježíš učí v chrámě Ježíš na kříži

Vůči černým obyvatelům Afriky:
•    Synové Noeho, kteří vyšli z archy, byli Šém, Chám a Jefet; Chám je otec Kenaanův. Tito tři
jsou synové Noeho; podle nich se rozdělila celá země. I začal Noe obdělávat půdu a vysadil vinici.
Napil se pak vína, opil se a odkryl uprostřed svého stanu. Chám, otec Kenaanův, spatřil svého otce
obnaženého a pověděl to venku oběma svým bratřím. Ale Šém a Jefet vzali plášť, vložili si jej na
ramena a jdouce pozpátku přikryli nahotu svého otce. Tvář měli odvrácenou, takže nahotu svého otce
nespatřili. Když Noe procitl z opojení a zvěděl, co mu provedl jeho nejmladší syn, řekl:
•   „Proklet buď Kenaan, ať je nejbídnějším otrokem svých bratří!"
•   Dále řekl:
•   „Požehnán buď Hospodin, Bůh Šémův. Ať je Kenaan jejich otrokem! Kéž Bůh Jefetovi dopřeje bydlet
ve stanech Šémových.
•    Ať je Kenaan jejich otrokem!„ (Gen 9,18-27)

Vůči Indiánům:
Bartolomé de las Casas
•   Teologická diskuse o tom,  zda indiáni mají duši a mohou být spaseni (1550):
•   „indiáni jsou nerozumné bytosti a mohou být pro Španěly užiteční a přístupni křesťanství pouze
násilným donucením (zotročením)..“
•    „jsou to barbarské a nelidské národy, štítící se veškerého civilizovaného života a ctností“
•
•(Chuan Ginés de Sepulvéda španělský biskup, teolog)‏
O zemí indijských pustošení a vylidňování zpráva nejstručnější  (1552)‏
„..Zanechávám Ježíše Krista, našeho pána, v Indios, zešlehaného, zbičovaného, ztlučeného a
křižovaného ne jednou, ale tisíckrát. Tak se chovají Španělé, kteří pošlapávají a ničí ony národy…“

Vůči Arabům (muslimům):
•                                                    Křížové výpravy
•                                               11. – 13. století
•
•
•
•
•
•
•
•
•Reconquista 11. – 13. století
• (znovudobytí Pyrenejského
•poloostrova)
•
•
•    V 15. a 16. století ve Španělsku vznikla a uplatňovala se proti Židům a Arabům (Maurům)
doktrína
•   limpieza de sangre (čistoty krve)
•
Křižácké výpravy 2 Křižácké výpravy - Cařihrad Křižové výpravy mapa Recoquista mapa

Historie a vývoj rasismu
•Středověk a 16. st. - počátky                                          Křížové výpravy, zámořské
objevy – první kontakty
•17.. 18.,19. st.- rozvoj                                                koloniální expanze,
průmyslová revoluce, osvícenství, politické revoluce, vznik národních států
•20.století – vyvrcholení                              holocaust, rasové nepokoje v USA,
    Jihoafrická republika - apartheid
•Konec 20.st., současnost                 multikulturalismus , extremismus
•

Osobnosti
•
•                            Voltaire (1694-1778)
•
•
•    Domníval se , že černoši, Indiáni a další etnika. patří do zvláštního druhu, pocházejí z
jiných předků a druhově nemají nic společného s bělochy, o čemž svědčí nejen jejich vzhled, ale
především úroveň civilizačního rozvoje a inteligence.
•   „I když je snad jejich schopnost chápání téhož druhu jako naše, je rozhodně nižší. Nejsou
schopni myšlenky aplikovat, a dokonce ani spojovat, a zdá se, že nemohou mít prospěch z filozofie.“
voltaire

Osobnosti
•
•                               Georges Louis Leclerc de Buffon
•                                 (1707-1788)
•
•
•                                Přední francouzský přírodovědec, autor monumentální Histoire
Naturelle (Přírodní historie), která vyšla v letech 1749—1804
•    Byl přesvědčen, že „skutečnou a přirozenou" barvou lidského druhu je barva bílé rasy a všechny
ostatní jsou její obměny, vzniklé vlivem klimatu. Tak např. příčinou černé barvy pokožky černochů
je teplota panující v Africe. Kdyby byli černoši přesazeni do jiných klimatických podmínek, mohli
by „zesvětleť“.
•    Odlišnost barvy kůže neznamenala podle Buffona nadřazenost některých ras a podřadnost jiných,
ani neospravedlňovala otroctví.
Buffon

      Osobnosti
•Joseph Arthur de Gobineau
•               (1816-1882)‏
•Francouzský spisovatel a diplomat
•Esej o nerovnosti lidských ras (1853-5)
•     Pojem rasy je klíčem k pochopení celých                  dějin lidské civilizace. Jsou tři
rasové typy:                  bílý, žlutý a černý. Nejvyšší formou bílé                      rasy
je rasa „árijská" (Gobineau použil tento termín jako první), převyšující ostatní inteligencí,
energií, odvahou, smyslem pro čest a organizačními schopnostmi.
•     Dochází k neustálé degeneraci árijské rasy v důsledku nadměrného míšení s rasově cizími
prvky. Nejčistší a nejdokonalejší árijské rysy si uchovala pouze francouzská a německá aristokracie
teutonského původu, relativně uzavřená a nepodléhající míšení ras.
Gobineau Gobineau - kniha

Osobnosti
•
•
•                                      Richard Wagner (1813-1883)‏
•
•    Německý hudební skladatel. Přítel Gobineauův -  rozvíjel jeho myšlenky.
•    Teutonské rysy se uchovaly nejen u aristokracie, ale v celém německém národě.
•    Wagner byl prvním německým myslitelem, který povýšil rasovou koncepci na úroveň náboženství.
•    Němci představují nejdokonalejší rasu a jejich rasové rysy se bezprostředně projevují v
německém jazyce a hudbě, také nejdokonalejších na světě.
[USEMAP]

Osobnosti
•                                     Houston Stewart Chamberlain
•                                               (1855-1927)
•
•                      Syn britského admirála – myslitel a spisovatel. Pojal nenávist vůči Anglii,
zřekl se britského občanství, v 90. letech teoreticky zdůvodnil německý nacionalistický rasismus.
Základy jeho koncepce obsahuje jeho práce   The Foundations of the Nineteenth
Century,               (Základy 19. století), (1899 v Německu.)
• „teutonská rasa" dokázala uchovat křesťanské ideály po rozpadu Římské říše a Germáni nejvíc
přispěli k vytvoření civilizace
•  Byl nejen rasistou, hlasatelem německého nacionalismu, ale také jedním z prvních tvůrců
novodobého antisemitismu
180px-Hschamberlain1886wien

Osobnosti
•                                               Jack London
•                                                 (1876-1916 )
•
•
•    Americký spisovatel - jeho knihy vycházely ve vysokých nákladech a staly se hlavním pramenem
šíření lidového sociálního darwinismu a rasismu. Hrdinové jeho knih jsou téměř výlučně Anglosasové
kontrastující s „hloupými“ černochy,  „brutálními" Italy, „neschopnými a nevzdělanými" Slovany nebo
„zbabělými" Židy.
•   Žádný americký spisovatel neučinil víc pro popularizaci rasových teorií a glorifikaci Anglosasů
než Jack London.
images

Osobnosti
•    Rudyard Kipling
•      (1865-1936)‏
•   Britský spisovatel, nositel Nobelovy ceny
•    V básni „Břemeno bílého muže", kterou
•    napsal v roce 1899 v souvislosti se
•    španělsko-americkou válkou, aby povzbudil vítězné Američany ke zřízení koloniální nadvlády nad
Filipínami.
•     Spojuje darwinovský důraz na konkurenceschopnost bělochů s myšlenkou paternalistické mise,
jejímž cílem má být pozvednout či zdokonalit domorodce, kteří se dostali pod evropskou či americkou
nadvládu.
•    „Nadřazená bílá rasa má povinnost převzít zodpovědnost za nově podmaněné, vzpurné národy,
napůl ďábelské, napůl dětské“.
•
Kipling

Biologický rasismus
„Rasová hygiena“
•
•Existuje biologická odlišnost, specifičnost jednotlivých lidí, skupin,  individuální a skupinové
vlastnosti a charakteristiky.
•Snaha o co nejlepší vlastnosti, schopnosti je pochopitelná
•V antickém Řecku – kalokagatha - ideál tělesných a duševních vlastností  člověka
•Středověk – osud (zdraví, štěstí, bohatství) je v Božích rukou, lidské utrpení je Boží trest
•Novověk – zámořské objevy, Osvícenství                       – změna pohledu - otázka rovnosti
lidí

•Změnu přinesl rozvoj biologie a medicíny – zejména genetiky
•Jean Baptiste Lamarck  (1744-1829)
•Charles Darwin  (1809-1882) O původu druhů - boj o přežití
•Sociální darwinismus – boj o přežití se vztahuje i na společnost
•Existuje přirozená nerovnost podmíněná geneticky
•Cesare Lombroso(1853 – 1909) italský vězeňský lékař předpokládal existenci tzv. ,,rozených
zločinců" (v roce 1876 napsal dílo Zločinný člověk).                                     Zkoumal
vztah mezi  fyzickými znaky „stigmaty“                    ( tvar lebky,abnormální chrup, asymetrie
tváře, nadbytečné prsty, neobvyklé tvary uší a nosu apod.) a chováním
•Zdůrazňovaly se rozdíly mezi jednotlivými etniky, ale také  mezi muži a ženami.

•
•Ve Spojených státech se zejména v první polovině 20.století prováděly genealogické studie, které
se snažily dokázat, že inteligence a schopnost chovat se určitým způsobem je dědičně zakódována a
že ji lze dovodit z rozboru osudů předků.Tyto teorie měly často rasistický podtext, nebo byly
rasisticky interpretovány.
•
•Tělesná , duševní  postižení, těžká onemocnění ale i sociální handicapy (bída) jsou věcí
jednotlivců ale jsou i zátěží společnosti a přenášejí se na další generace.
•
•Biologie dostává politický charakter.
•    Rozvíjející se kapitalismus potřebuje zdravé, silné a schopné jedince.
•    Soupeří mezi sebou i jednotlivé státy – národy
•   (USA – liberalismus, Německo – pozdější nástup kapitalismu, snaha vyrovnat se rozvinutým
státům)

Na rozvoji rasových teorií i praxe se podíleli lékaři
•   Během jistého období minulého století, jež nazývám Nocí, byla lékařská věda praktikována na
určitých místech ne za účelem léčby, nýbrž se záměrem ublížit. Nikoli proto, aby se bojovalo se
smrtí, nýbrž aby jí bylo poslouženo…. Co je přimělo, aby zapomněli na Hippokratovu přísahu či aby
ji v sobě potlačili? Co umlčelo jejich svědomí? Kam se poděl jejich smysl pro lidskost?
•
(Elie Wiesel )
•    V 19. století umístil jistý dr. Thomas Hamilton, pocházející z Georgie, do pece otroka, aby
zkoumal účinky, jaké má na člověka sluneční úžeh. Doktor Walter Jones z Virginie zase společně s
několika kolegy polévali nemocné otroky vařící vodou, protože chtěli zjistit, jak léčit tyfus. Dr.
Crawford Long z Georgie předvedl, jaké účinky má řádná anestézie, tím, že amputoval dva prsty
černošskému chlapci - poprvé s použitím éteru a podruhé bez něj.
•  stalinismu. Komunističtí lékaři zrazovali své bližní právě tak. Psychiatři kolaborovali s tajnou
policií a mučili vězně.

•
•   Hippokratova přísaha
•    „Přísahám při Apollónovi Léčiteli a Asklépiovi a Hygieii a Panaceii a při všech bozích a
bohyních, jež beru za svědky, že budu plnit podle svých schopností a podle svého úsudku tuto
přísahu a smlouvu:
•     Budu považovat toho, který mě naučil tomuto umění, za rovnocenného svým rodičům a budu žít
svůj život v partnerství s ním; bude-li mít potřebu peněz, rozdělím se s ním o svůj díl; budu se
dívat na jeho potomky tak jako na své
•     Budu aplikovat dietetická opatření pro dobro nemocných podle svých schopností a podle svého
úsudku; budu je chránit před poškozením a před křivdou.
•     Nepodám nikomu smrtící látku, i kdyby ji ode mne žádal, a ani nikomu tuto možnost nenavrhnu.
Podobně nepodám ženě abortivní prostředek. V čistotě a v posvátnosti budu střežit svůj život a své
umění.
•     Nepoužiji nože, dokonce ani ne u lidí trpících kameny, ale ustoupím ve prospěch těch, kteří
se zabývají touto prací.
•     Navštívím-li kterýkoliv dům, přijdu pro blaho nemocného a budu prost jakékoliv záměrné
nepravosti, veškeré zlomyslnosti a obzvláště sexuálních vztahů ať se ženami nebo s muži, ať se
svobodnými nebo s otroky.
•     Cokoliv uvidím nebo uslyším v průběhu léčení, nebo dokonce mimo léčení v pohledu na život
lidí, na to, co se v žádném případě nesmí šířit mimo dům, vše si nechám pro sebe; vždyť bych se
musel tydět o tom mluvit.
•     Jestliže splním tuto přísahu a neporuším ji, mohu mít zaručeno, že se budu radovat ze života
a z umění a že budu ctěn a proslulý mezi všemi lidmi na všechny časy, které přijdou; jestliže ji
však poruším a budu přísahat falešně, ať je opak toho všeho mým údělem."

•
•V Německu šlo původně o zdokonalení árijské rasy.
•1905 Spolek pro rasovou hygienu
•1927 Institut císaře Viléma pro antropologii, lidskou genetiku a eugeniku
•1934 Úřad pro rasovou politiku
•
•   Nikdo, kdo není duševně a tělesně zdravý a hodnotný, nebude mít právo předávat své utrpení dále
skrze své děti. (Adolf Hitler: Mein Kampf )
•
•                      2 cesty – sterilizace a euthanasie

•
•     Sterilizace
•
•    1933 -  Zákon o předcházení geneticky postiženým potomkům (Zákon o sterilizaci), podle kterého
mohl být člověk sterilizován, pokud genetický soud shledal, že trpí některou z celé řady
„genetických" nemocí, např. slaboduchostí, schizofrenií, manio-depresivním šílenstvím, genetickou
epilepsií, Huntingtonovou choreou, dědičnou slepotou či hluchotou nebo těžkým alkoholismem.
•    Počet sterilizovaných v nacistickém Německu se odhaduje na 400 000 lidí.
•
•    Sterilizace se prováděla i v jiných zemích. Odborné diskuse a úvahy se vedly již v 19.st. a
vyústily v přijímání zákonů
•1907 USA – stát Indiana
•1920-1929 dalších 21 amerických států (do roku 1939 v USA celkem sterilizaci podstoupilo asi
30 000lidí)
•1928 Švýcarský kanton Wandt
•1929 – 1938 Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Estonsko, Island

•
•
•   Euthanasie („Ukončení životů nehodných žití“)
•   Myšlenka euthanasie se objevuje již v 19.století jako právo zvolit si čas a způsob smrti a
právo ukončit vlastní život co nejméně bolestivým způsobem.
•    Euthanasie se používala v řadě zemí – ve Velké Britanii, v USA i jinde.
•    Ve 20.století začala být euthanasie doporučována i jako způsob jak společnost zbavit
„neužitečných hladových krků".

•V Německu se Idea systematického zabíjení nevyléčitelných pacientů rozšířila v době bídy a
strádání po konci 1. světové války.
•Němečtí rasoví hygienici  tvrdili, že náklady na „udržování defektních individuí při životě" během
války neúnosně stouply. Snažili se dokázat, že princip „přípustného zabití" by se měl vztahovat i
na osoby nevyléčitelně nemocné, osoby neschopné lidského citu - „lidský balast" a „prázdné lidské
skořápky",
•Právo na život je něco, co si lidé musí zasloužit a zdůvodnit,
•Ukončení takových životů je nejen přípustné, ale přímo humánní.
•Od roku 1939 byl na Hitlerův příkaz zahájen Program euthanasie

•
•   V letech 1939 – 1941 bylo usmrceno více než 70 000 dospělých a 5 000 dětí Usmrcení se provádělo
smrtícími injekcemi, tabletami,nebo plynem.
•
•   Úředníci provádějící program euthanasie spočítali, že „dezinfekce" (usmrcení) 70273 osob vedla
k úspoře následujícího množství jídla:
•    chléb        4781 339,72 kg       cukr                  185 952,86 kg
•    marmeláda    239 067,02 kg       mouka            156 952,86 kg
•    margarín    174 719,23 kg       maso a uzeniny   653 516,96 kg
•    sádlo              5 311,40 kg       brambory        19 754 325,27 kg
•    cikorka             79 671,38 kg       máslo                     50 458,49 kg
•    Další úspory představovaly volná nemocniční lůžka a náklady na pobyt v ústavech.
•
•   V roce 1942 byl program oficiálně zastaven, neoficiálně však pokračoval dál.
•   „Rasová hygiena“ se zaměřila především na likvidaci Židů a dalších „méněcenných etnik“.

•   Literatura:
•ČADEK, David: Národ, národnost, menšina, rasismus. Praha, Institut pro středoevropskou politiku
1996                   ISBN 80 85241-94-3
•FREDRICKSON, George M. Rasismus: stručná historie. Praha, BB/art, 2003. ISBN 80-7341-124-5.
•FRANKL, Michal. Emancipace od Židů : Český antisemitismus na konci 19. století. Praha, Paseka,
2007. ISBN 978-80-7185-882-9.
•OSIATIŃSKY, Wictor. Kořeny. Praha, Panorama 1988.
•PROCTOR, Robert, N,: Rasová hygiena, Praha, Academia, 2009, ISBN  978-50-200-1763-5