Základní metody sociální práce Komunitní sociální práce Vyjasnění pojmů Co je to komunita ? Znaky komunity : hranice pilíře struktura Komunita je vymezena hranicemi, ty mohou být geografické, politické, ekonomické nebo sociální. Komunita je vystavěna na pilířích, které tvoří : sdílené hodnoty, společné kulturní dědictví, společné zájmy, společné problémy) Komunita má strukturu , tvoří ji formální a neformální organizace a sociální uskupení, skrze něž obyvatelé vykonávají určité funkce „Komunita je místo, kde člověk může získávat emocionální podporu, ocenění, a praktickou pomoc v každodenním životě „ (Hartl, Komunita občanská, komunita terapeutická (aby mohl získávat musí také dávat) Charakteristiky vyváženě žijící komunity (J.W. Gardner 1939) je různorodou jednotkou má společný základ sdílených hodnot vyznačuje se vzájemnou péčí, důvěrou a týmovou prací má rozvinutou efektivní vnitřní komunikaci usnadňuje lidem účast na veřejných věcech typy komunit : občanská komunita (společenství osob, které žijí ve společném prostoru) výcviková komunita ( společenství osob, které se zaměřuje na sebepoznání, získání dovedností,…) terapeutická komunita (specifická forma organizace léčby)spirituální komunita (společenství, které sdílí společné myšleny a ideje, mohou žít také ve společném prostoru) Cíle komunitní práce Vyvolat a podporovat změny v rámci místního společenství Aktivizovat lidi, umožnit jim, aby se sami postarali o řešení problému.y Znaky komunitní práce Používá se, pro řešení problémů a navození změny v místním společenství. Zapojuje do řešení problému všechny, kdo ho mohou ovlivnit, do rozhodování a do života komunity zapojuje občany, místní organizace a instituce Rozšiřuje možnosti lidí ovlivnit to se ději s nimi a kolem nich. Proces komunitní práce 1. zjišťování a analýza potřeb 2. plánování 3. realizace 4. vyhodnocení (evaluace) ad. 1. zjišťování a analýza potřeb SWOT analýza (přednosti, nedostatky, hrozby příležitosti) Zapojení expertů a obyvatel Výsledek : dobře popsat a pojmenovat problém Problém je specifický a konkrétní je vyřešitelný v kratším časovém horizontu lidé ho berou za svůj, jsou ochotní se angažovat při řešení existuje klíčová osoba, která má podstatný vliv na jeho řešení ad.2 plánování je třeba formulovat cíl prostředky, které povedou ke změně časovou, personální, finanční náročnost metody a způsoby jak zapojit „potřebné subjekty“ (občané, organizace, samospráva, podnikatelé,….) „jak najít a získat ty, kteří mají to, co my potřebujeme“ publicita ad. 3. realizace komunikace uvnitř realizačního týmu a komunikace se zúčastněnými subjekty zapojování veřejnosti význam vztahu veřejnosti k aktivitám získávání dárců ad 4. vyhodnocení (evaluace) Strategie a prostředky komunitní práce Příklady komunitních aktivit a projektů