Základní metody sociální práce Individuální (případová) sociální práce Východiska, hodnoty Cíle případová práce - soustředěná pozornost člověku, který potřebuje sociální službu, proces kde se setkává klient a sociální pracovník aby spolu řešili určitý úkol hodnota jedince je nadřazena všemu ostatnímu (je postavena výše než zájmy institucí nebo jiné hmotné hodnoty) každý člověk si zaslouží péči, úctu, důstojnost a příležitost vyjadřovat svoji individualitu člověk má schopnost řídit svoje kroky , je schopen se rozhodovat, má potenciál určovat svoje cíle a také jich dosahovat individualita klienta - soc. pracovník musí vnímat a přijímat jedinečnost klienta musí umět také individualitu klienta ukázňovat nebo utlumovat, aby bylo možné postupovat k cíli individualita soc. pracovníka - soc. pracovník přináší do vztahu pracovníka a klienta svoji individualitu cíl případové práce je změnit situaci klienta úkol sociálního pracovníka je podpořit a zvýraznit pozitivní a síly a schopnosti klienta, nabízet nové úhly pohledu a způsoby řešení situace, kterou klient vnímá jako problémovou, neřešitelnou, pomáhat klientovi orientovat se Proces a) orientace a vzájemné poznávání b) šetření (mapování, diagnostika) c) stanovení cílů d) plánování e) intervence (realizace plánů) f) ukončení a vyhodnocení (jiné způsoby členění procesu případové práce : · příprava, otevření, dojednávání, průběh. ukončení · první kontakt a zjištění klíčových informací, sociální intervence, ukončení a vyhodnocení) · sociální studie, vyšetření,intervence, ukončení ) ad a) orientace a vzájemné poznávání · motivace klienta ke kontaktu s institucí, službou · první kontakt · budování vztahu ad b) šetření (mapování) · probíhá paralelně s budováním vztahu · zaměřuje se na shromažďování, třídění a rozbor informací · fáze : - vyjasňování co klient potřebuje, co žádá, co si přeje - vyjasňování jaké má klient schopnosti a omezení k samostatnému naplnění přání - vyjasňování jaké jsou možností podpory, zdroje pomoci oblasti: osobní doklady bydlení¨ práce rodina volný čas zdraví sociální vztahy atd. (např. osobní péče, škola školní prospěch,…..) zdroje: klient rodina a další blízké osoby jiné služby spolupracovníci v rámci služby prostředky : rozhovor dotazníky modelové situace produkty aktivit klienta (kresba, modelování, deník,) pozorování zprávy a poznatky z jiných institucí (pozn. k získávání informací : informace z „třetí ruky“ - vždy svolení klienta, klient má právo vidět veškeré písemné záznamy) Výsledek soc. diagnozy (mapování)musí být pravdivý, měl by být objektivní, je třeba odlišovat fakta a úsudky !! ad c) stanovení cílů · směřují k tomu, co chce klient dosáhnout · směřují ke změně nebo udržení žádané situace · jsou formulovány pozitivně · jsou konkrétní, ověřitelné ad d) plánování · postupné kroky k dosažení cílů · jasné , srozumitelné, dosažitelné · konkrétní a ověřitelné termíny (tzn. co, kdo udělá, kde, do kdy, za jakých podmínek , jakým způsobem) ad e) intervence (realizace plánů) podporovat motivaci klienta, všímat si motivačních projevů, oceňovat pozitivní změny podporovat vztah respektovat tempo klienta ad e) ukončení a vyhodnocování průběžné vyhodnocování se děje po celou dobu spolupráce ukončení spolupráce podle podmínek stanovených ve smlouvě o spolupráci závěrečné vyhodnocení na hodnocení se vždy účastní klient případová práce v přirozeném prostředí klienta je možná ve všech etapách spolupráce s klientem ochrana soukromí „sociální kontrola“ specifičtí klienti manipulativní klient agresivní klient dětský klient klienti se závislostmi specifické metody případové práce krizová intervence poradenství Profesionální vztah · Profesionální vztah je vše co uspořádává a rámuje setkání dvou lidí, jeden je pomáhající pracovník, druhý je příjemce pomoci. Rámec Prostředí Čas Způsob, kterým se dosáhne výsledku ( typ služby, např. poradenství. Obsah (důvod, proč se klient na službu obrací, kontrakt – definice problému, cíl, …) Vztahové prvky: spolupráce a podmínky spolupráce, přijetí klienta (s respektem, takový jaký je) a způsob chování Mlčenlivost Důvěra Klientova zakázka Pracovníkova osobnost, příslušnost k teorii (Diagnostik, expert, mediátor, facilitátor, poradce, kouč,…) Etická dilemata v profesionálním vztahu Otázky pomoci a kontroly „překračování „ hranic profesionálního vztahu Motivace klienta Pomoc a kontrola Podpora silných stránek klienta Vztah, přijetí klienta