Summary = stručně, výstižně , objektivně a vlastními slovy formulovaný obsah daného textu Cíle summary: umožnit čtenáři utvořit si představu, o čem text pojednává, čím se zabývá. (pokud ho jistá tematická oblast zaujme či bude chtít znát konkrétní argumenty autora, může si přečíst originál) Proces vytváření I. seznámit se s textem – téma, grafická stránka (odstavce, grafy, obrázky, počet stran) II. přečíst a porozumět textu (vhodné začít úvodem a závěrem) – označit si hlavní myšlenky (argumenty) III. uvědomit si hlavní myšlenku, argument (what is the purpose of the text?) IV. znovu si pročíst hlavní myšlenky a uvědomit si odstavce, do kterých rozdělím summary V. napsat větu či dvě shrnující obsah hlavních myšlenkových úseků VI. napsat první verzi summary a zkontrolovat s originálem VII. dodat spojovací výrazy Grafická úprava * Záhlaví (jméno datum) * Nadpis (název článku, summary, zdroj) * Písmo (běžné, velikost 12, cca 2700 -3000 slov) * Odstavce (úvod, 3-5 odstavců stať, závěr) * Názvy knih – velkými písmeny+kurzívou, či uvozovky (viz příklad) Části summary Úvod Znovu o kapitole (knize) název, autor, rok What is the aim, purpose of the text How is the aim reached (parts of the chaprter) PŘÍKLAD The text called Abused Child: Treatment Issues is derived from the book called The Healing Power of Play: Working with Abused Children written by Eliana Gil, published in New York in 1991. The chapter aims to give therapist the general overview of the treatment of abused children and supply them with methods for practical use. First the history of maltreatment and attitudes to it are mentioned, next the factors which affect trauma are described and finally the practical methods how to recognize and approach an abused child are explained. Stať V 3 – 5 odstavcích popsat čemu se věnují jednotlivé části textu - tedy hlavní myšlenkové celky, (detaily si čtenář může přečíst v původním textu textu) Závěr Čím je text zakončený The chapter is concluded with arguments for contraception presented by the Catholics who believe that position of the Roman Catholic Church towards contraception should change and their reasons for this change are listed. Co dělat a nedělat * Necitovat víc jak jednou (pokud ano, uvést správný odkaz) * Propojit text spojovacími výrazy (first, secondly, finally, moreover, further, next, then, afterward, above all, last but not least, as well as, similarly, therefore, however, in other words, for instance, etc., eg.) * Vyvarovat se osobních zájmen (we, you, they) – nahradit zájmenem ONE , nebo raději trpný rod * Neužívat zkrácené tvary * Žádný plagiarismus (myšlenky formulovat vlastními slovy, možno užít terminologii textu) * Objektivní (žádné vaše postoje, I think, it is interesting, important) * Vhodná slovesa (žádně thinks, says, sees, writes, we can read, ETA.) Mention, note, introduce, focus on, argue, suggest, highlight, write, present, deal with, propose, is reffered to/as, divide, consists of, aims, introduce, contain, * Dodržet pořádek argumentů, myšlenek