Bezdomovectví Více než 125 000 rodin v Anglii je bez domova. Jsou zřejmé dvě hlavní příčiny bezdomovectví. Počet volných komunálních domů se snížil a sociální příspěvky lidem mezi 16 a 18 lety byly zčásti zrušeny. Mnoho lidí v Londýně spí na ulicích a mnoho rodin žije v B & B hotelech. Odborníci říkají, že se lidé octnou na ulici z mnoha důvodů. Je mnoho alkoholiků, kteří ztratili svoje zaměstnání a svůj domov kvůli pití. Mnoho dalších má problémy s drogami. Značné množství je mentálně nemocných, kteří nemají nikoho, kdo by se o ně postaral. Každou zimu zemřou na ulicích stovky lidí na podchlazení. Všechna velká města mají vytápěné útulky, kde bezdomovci mohou strávit noc. 1. 2. se narodili: Clark Gable (1901-1960), amcr. herce: Hugo von Hofmannsíhal (1874-1929), rak. básník a spisovatel; Johannes Rehmke (1848-1930), Dita. filozof; Marie Majerová (1882-1967), čes. spisovatelka Svátek: Hynek Používání členu v zeměpisných názvech Člen určitý nepoužíváme se jmény kontinentů (Africa, South America), zemí (Texas), států (France), regionů (Bohemia), ostrovů (Corsica), měst (Prague), hor (Mount Everest), jezer (Lake Ontario). Výjimku tvoří jména států, která obsahují podstatné jméno ve svém názvu (the United States of America - the USA). Člen určitý používáme se jmény oceánů (the Atlantic Ocean), moří (the Black Sea), řek (the Nile) a kanálů (the Suez Canal) a s množným číslem jmen zemí (the Netherlands), souostroví (the Canary Islands) a pohoří (the Rocky Mountains). Používání členu se jmény a názvy Člen určitý nepoužíváme se jmény většiny ulic (Fleet Street), náměstí (Picadilly Circus), mostů (Waterloo Bridge) a parků (Hyde Park). U jmen, která jsou složena ze dvou slov, z nichž první je jméno vlastní, také nepoužíváme člen určitý (Oxford University, Kennedy Airport, Victoria Station, Buckingham Palace apod). Člen určitý zpravidla používáme v názvech hotelů a restaurací (the Station Hotel), divadel a kin (the Broadway Cinema), muzeí a galerií (the British Museum), budov (the State Building) a novin (the Washington Post). Názvy, které obsahují of, obvykle mají člen určitý (the Bank of England). Jména obchodních společností jsou obvykle bez členu (Fiat). I Put the where necessary 1. Have you ever been to.....British Museum? 2. Tom is a student at.....Cambridge University. 3. When you go to New York you can see.....Statue of Liberty. 4......Nile is the longest river in Africa. 5......Australia is the smallest continent in the world. 6. Next week I am going to.....Alps. 7.1 would like to go to.....Mediterranean next year. 8. He lived in.....North America for many years. 9. They live near.....Lake Superior. 10. People like going to.....Canary Islands. 11. The train arrives at.....Victoria Station. 12. My favourite newspaper is.....Washington Post. 2. 2. se narodili: James Joyce (J882-I941), ir. spisovatel; Alfred Brehm (1829-18S4). n5m. zoolog, cestovatel a spisovatel; Pavol Országh Hviezdoslav (1849-1921), sl. básník, dramatik a překladatel; Ladislav Mrkvička (1939), Ses, herec; Petr Chudožilov (1943), čes. publicista Svátek; Nela Doplňte the, kde je to nutné 1. Have you ever been to the British Museum? 2. Tom is a student at - Cambridge University. 3. When you go to New York you can see the Statue of Liberty. 4. The Nile is the longest river in Africa. 5. - Australia is the smallest continent in the world. 6. Next week I am going to the Alps. 7.1 would like to go to the Mediterranean next year. 8. He lived in - North America for many years. 9. They live near - Lake Superior. 10. People like going to the Canary Islands. 11. The train arrives at - Victoria Station. 12. My favourite newspaper is the Washington Post. Vocabulary statue Mediterranean lake [ststj'u:] [medita'reinjsn] [leik] socha Středomoří jezero 3. 2. se narodili: Simone Weilová (1909-1943), fr. filozofka; Gerlruda Steinova (1874-1946), amen spisovatelka; Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), něm. skladatel; Alvar Aalto (1898-1976), fin. architekt; Milan Lasica (1940), sl. herec a spisovatel Svátek: Blažej 4 When the wind is in the east, it is neither good for man nor beast Bydlení ve Spojeném království Lidé v Británii se stěhují několikrát za život. Typickým příkladem je, že mladý pár začíná v malém bytě nebo domě. Poté se přestěhují do většího domu, kde mají rodiny, a když jejich děti opustí jejich domovy, přestěhují se do menšího domu nebo přízemního domku. Obvykle se stěhují do domu jiných lidí, nebo do nového domu, který byl postavený v nové zástavbě. Rodiny z nižších příjmových skupin žijí obvykle v pronajatých bytech nebo domech, například obecních. Stěhování může být stresující zkušeností. Kupci a prodejci domu jsou často články řetězu. Pokud jeden obchod na poslední chvíli selže, celý řetěz se naruší a nikdo se nemůže přestěhovat. Přítomný čas průběhový Tento čas je tvořen patřičným tvarem slovesa to be v přítomném čase a významovým slovesem s koncovkou -ing . Otázku tvoříme inverzí a v záporu přidáváme záporku not ke slovesu to be: I am (I'm) working. Are you working? He is not (isn't) working. Před přidáním koncovky -ing dochází k pravopisným zmenám: krátké prízvučné sloveso končící souhláskou tuto souhlásku zdvojuje (run - running), odpadá němé "e" (take - taking), slovesa končící prízvučným -el, -er koncovou souhlásku zdvojují (travel - travelling). Označuje děj právě probíhající a vyjadřuje děj plánovaný do budoucnosti. 8 2 se narodili: Dmitrij I. Mendílejev (1834-1907), rus. chcm.k; Jute Verne (ÍS^-1905), fr. prozaik; Giuseppe UngareUi (1888-1970). il. básník; John Ruskin (1818-1900), angl. filozof, historik umíní a kritik; Mariin Mordechaj Buber (1878-1965), i2r. myslitel, filozof a pedagog Svátek; Milada Přítomný čas prostý Přítomný čas prostý má ve všech osobách stejný tvar (infinitiv bez to), pouze ve 3. osobě jednotného čísla přijímá koncovku -s, nebo po sykavkách -es. Před přidáním koncovky dochází k pravopisným výjimkám u sloves končících -y, pokud předchází souhláska (study - studies, ale play - plays). Otázka a zápor se tvoří s pomocným slovesem do: Does he play tennis? Do you play tennis? He does not (doesn't) play tennis. They do not (don't) play tennis. Tento čas se používá pro vyjádření děje pravidelně se opakujícího v přítomnosti. Put the verb into the correct form, present simple or continuous 1...................(he/listen) to the radio every day? No, just occasionally. 2. Her English is not bad, but it................. (improve) slowly. 3. Usually I...................(enjoy) parties but I...............(not/enjoy) this one. 4. Don't put the text book away. I...........(use) it. 5. He was introduced to me but I................. (not/remember) his name. 6. Normally I................(finish) work at 5.00, but this week I................(work) till 7.00. 9 2. se narodili: Jacques Monod (1910-1976). fr. biochemik. Neb. cena; i ik'i n (Wo (1885-1935) rak. skladatel; Václav Matej Kramenus 3£-lK ASTÍ vydav*!; Josef Jiří Ko.ár (1812-1896). fi* herec, dramatik a překladatel Svátek: Apolena 10 Doplňte sloveso ve správném tvaru, buď prostém, nebo průběhovém 1. Does he listen to the radio every day? No, just occasionally. 2. Her English is not bad, but it is improving slowly. 3. Usually I enjoy parties but I am not enjoying this one. 4. Don't put the text book away. I am using it. 5. He was introduced to me but I do not remember his name. 6. Normally I finish work at 5.00, but this week I am working till 7.00. Vocabulary occasionally improve enjoy introduce [a'keižanli] [im'pru:v] [in'džoi] [intra'djuts] příležitostně zlepšovat se užívat si představit 10. 2. se narodit,: Bertolt Brecht (1898-1956), tón, spisovatel«MU*. Boris Pasternak (1890-1960). rus. básník, Nob. cena; František Nepil (1929-1995), čes. prozaik Svátek: Mojmír Do you know who the author and also the interpreter of the song Father and Son is! a m i l|v d c s a u n t a a t o m o ■ T h E r u ■ u S h 1 T G n s u n c L E w h I s s T E r T ■ v H| E E -1 c p m u m r 1 E - S n d a NEPHEW, FAMILY. AUNT, MOTHER, UNCLE. SISTER SON FATHER NIECE, COUSIN, DAUGHTER, MUM, DAD Rodinný život ve Velké Británii Typická britská rodiny se dříve skladala z matky, otce a dvou dětí. V poslední době však vzrostl počet neúplných rodin. To je zapříčiněno novými zákony. V dnešní době je rozvod jednodušší než dříve. Každá generace dychtí po nezávislosti na rodičích. Většina mladých lidí v Británii jsou poměrně nezávislí lidé. Vysokou školu si obvykle vybírají co nejdál od domova. Také vztahy uvnitř rodiny se změnily. Rodiče zachází s dětmi mnohem rovnocenněji než dříve a děti mají více svobody ve svém rozhodování. Mnoho dětí tráví prázdniny bez rodičů. Matky chodí do práce a otcové se více podílejí na výchově dětí. Minulý čas průběhový Tento čas se tvoří pomocí slovesa to be v čase minulém v patřičném tvaru a -ingovou formou významového slovesa. Otázka se tvoří inverzí a zápor tvoříme přidáním záporky not ke slovesu to be. Tento čas používáme zejména tehdy, když: 1. Děj probíhá v určitém okamžiku v minulosti: At three 1 was learning. 2. Tvoříme rámcový děj: She called when I was learning. 3. Dva paralelní děje probíhají po stejnou dobu: While Iwas learning he was watching TV. 4. Vyjadřujeme nedokonavý vid: I saw my mother when she was coming home. 5. Klademe důraz na trvání děje: Iwas reading the whole day. 21 2 se narodili: Raymmond Queneau (1903-1976), fr. spisovatel; Sacha Guitrv (1885-1957), fr. dramatik a herec; Svatopluk Cech (1846-1908), čes. básnik a prozaik; Karel Malej Čapek-Chod (1860-1927), čcs, prozaik a novinár; Petr Ulrych (1944), £es. zpěvák a skladatel Svátek: Lenka Minulý čas prostý Tento čas má ve všech osobách stejný tvar slovesa, který se u pravidelných sloves tvoří přidáním koncovky -ed k infinitivu slovesa. U nepravidelných sloves je to druhý tvar ve slovníku. Před přidáním koncovky dochází k pravopisným odchylkám: krátké prízvučné sloveso končící souhláskou, které předchází samohláska, a slovesa končící prízvučným -el, -er konečnou souhlásku zdvojují (stop - stopped, travel — travelled), u sloves končících -y se toto -y změkčuje (study - studied), pokud sloveso končí na němé „e", přidáváme pouze -d (live - Uveď). Otázku a zápor tvoříme s pomocným slovesem did: What did you do last week? I did not (didn't) go to school yesterday. Tento čas používáme pro ukončený děj v minulosti. Put the verbs into the correct form, past simple or continuous 1. My mother...............(wait) for me when I ...............(come) home. 2. How fast...............(he/drive) when the accident ...............(happen)? 3. The doorbell...............(ring) while I ..........(cook) dinner. 4. While Tom____ ne........... 5. I....................(walk) along the street when suddenly a car.................(appear). ...........(play) tennis. (read). (study) Ja- 6. Yesterday at 5.00 I 22. 2. se narodili: Luis Buiiuel (1900^1983), äp. režisér; Fryderik Chopin (1810-1849), pol. skladatel aklavirista; Arthur Schopenhauer (1788-1860), něm. filozof; George Washington (1732-1799), 1. amer. prezident; Jaroslav Kocian (1883-1950), čes. houslista Svátek: Petr Vocabulaiy accident happen along suddenly [ceksidant] [hspan] [a'loTi] [sadnli] nehoda stát se po, podél náhle 23. 2. se narodili: Erich Kästner (1899-1974), něm. spisovatel; Karl Jaspers (1883-1969). něm. filozof; Georg Friedrieh Händel (1685-1759), něm. skladatel; Vladimir Vondráček (1895-1978), čes. psychiatr a prozaik; Jiří Menzel (1938), čes. režisér a herec Svátek: Svatopluk r Doplňte sloveso ve správném tvaru, buď prostém, nebo průběhovém 1. My mother was waiting for me when I came home. 2. How fast was he driving when the accident happened? 3. The doorbell rang while I was cooking dinner. 4. While Tom was studying, Jane was reading. 5. I was walking along the street when suddenly a car appeared. 6. Yesterday at 5.00 I was playing tennis. A boy went fishing with his baby sister. "I'll never take her with me again, I didn 7 catch a single fish," he later told his mother. "I am sure she '11 be quiet and won 7 scare the fish away next time, " his mother replied. But the boy said: "That was not the problem. She ate all the bait. " Middle name Vocabulary frog have st. in common [frog] [hiev sam0iT| in koman] žába mít něco společného Budoucí čas prostý Tento čas se tvoří z pomocného slovesa will a z infinitivu významového slovesa bez to. Ve všech osobách má stejný tvar. Otázku tvoříme inverzí a zápor tvoříme přidáním záporky not k pomocnému slovesu: / will (I'll) go. What will you do? I will not (won't) go there. V Britské angličtině můžeme v 1. osobě místo will použít shall: We shall (we'll) go. I shall not (shan't) go. Shall v otázce se používá ve významu „Mám to udělat?": Shall I go there? - Mám tam jít? Tento čas se nejčastěji používá pro nabídku, souhlas nebo příslib něčeho v budoucnosti a v otázce ve 2. osobě jako zdvořilý rozkazovací způsob: / will help you with it. - Pomůžu ti s tím. Will you open the window, please? - Otevři okno, prosím. úk; Honore Daurruer