MT praxe Úrovně MT praxe nPomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti n nRozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických postupů n nIntenzivní – má významnou roli v terapeutickém plánu klienta n nPrimární – má nepostradatelnou úlohu v naplnění hlavních terapuetických potřeb klienta Oblasti praxe nDidaktická oblast – školy, speciální školy, dětské domovy, domovy pro seniory, kojenecké ústavy, diagnostické ústavy, léčebné komunity n nPomoc nk získání vědomostí a dovedností npro funkčí a nezávislý způsob života npro sociální adaptaci nk naplnění potřeb klienta npro terapii n nMožné přístupy: MT ve spec.ped., MT hudebními aktivitami, nModely „Volná improvizace“, „Orffova MT“ atd. Oblasti praxe nMedicínská oblast – kliniky, nemocnice, rehabilitační centra, hospice n nCílem je nzlepšit, obnovit či udržet zdraví novlivnit somatická onemocnění n nMožné přístupy: hudba jako prostředek ke zvládání bolesti a úzkosti, rehabilitační MT, paliativní MT atd. n Oblasti MT praxe nLéčebná oblast – specializovaná centra a soukromé praxe n n Jde o využití vlastností zvuku, vibrací a hudby s cílem nObnovení harmonie uvnitř jednotlivce nebo mezi jednotlivcem a okolím n nMožné přístupy: vibroakustická terapie, mantrické meditace, léčba gongy, řízená imaginace a hudba, kreativní MT n n Oblasti MT praxe nPsychoterapeutická oblast – poradenská centra, psychiatrické léčebny, soukromé terapeutické praxe n n Cíle: nZměny v oblasti emocí nSchopnost seberealizace nZměny v oblasti vztahů, spirituality atd. n nMožné přístupy: podpůrná hudební psychoterapie, transformativní hudební psychoterapie Oblasti MT praxe nVolnočasová oblast – střediska sociální péče, ústavy, domovy, komunity n nCíle: n aktivizace jedinců n podpora zdraví a sebevědomí n naplnění volného času n zvýšení kvality života n nMožné přístupy: volnočasová MT, hudba v herní terapii n Oblasti MT praxe nEkologická oblast – komunity, pracoviště, různé skupiny a jejich prostředí n nCíle: nPodpora zdraví nRozvoj komunikace nPodpora vztahu člověka k prostředí n nMožné přístupy: tradiční či aktuální ozdravné rituály, komunitní MT zaměřená na vztahy sociokulturních skupin Vznik specifických potřeb nMT reaguje podle specifických potřeb. n nAbnormalita – odchylka od běžného stavu nDeficit – ztráta celistvosti nOmezení – snížení běžné výkonnosti a sociální interakce nPostižení – trvalé působení vady nebo omezení nNemoc – porucha rovnováhy organismu s prostředím nOhrožení – některé okolnosti mohou způsobit deficit či nemoc nSyndrom – zdravotní problém definovaný určitými symptomy nTrauma – poškození vzniklé vlivem vnější události nZnevýhodnění – ztížené podmínky života a možnosti zvládat požadavky okolí n n Zaměření na potřeby klienta nKomunikace n techniky naslouchání, vyjadřování, motivace ke komunikaci, motoriky mluvidel, neverbální komunikace nKognitivní funkce/školní dovednosti n techniky pro orientaci v čase a prostoru, poznávání blízkých osob, zvládání školního kurikula, koncentraci pozornosti Zaměření na potřeby klienta nSenzomotorické funkce n techniky na procvičení zraku, sluchu, hmatu, hrubé a jemné motoriky, sebevyjádření pohybem nEmoce n techniky na vyjadřování pocitů, konfliktů, odreagování, podporu sebevědomí, kreativity, vyrovnání se ztrátou Zaměření na potřeby klienta nSociální dovednosti n techniky na uvědomování si okolí, navázání a ukončení vztahu, přivítání a rozloučení, pocit sounáležitosti, sebereflexe a náhled, respekt k druhým, kontrola agresivního a impulsivního chování, budování důvěry ve skupině, budování týmu nChování n techniky na odstraňování nežádoucího chování a rozvíjení žádoucího, následování pokynů, schopnost nápodoby, přizpůsobení Zaměření na potřeby klienta nRelaxace a antistresové dovednosti n techniky zvládání stresu, pomáhající k akceptaci omezení či postižení, obnově vnitřní rovnováhy, zdrojů pro motivaci nSpiritualita n techniky pro osobnostní růst, autenticitu, meditaci, aktualizaci smyslu života Zaměření na potřeby klienta nJiné cíle n techniky na snížení bolesti, soběstačnosti při denních činnostech, ovlivňování fyziologických funkcí, n reminiscenci životních zkušeností, n smysluplné naplnění volného času, n hudební dovednosti Struktura MT jednotky nPevnou a jasnou strukturu potřebují především nAutisté nMentálně retardovaní nPsychotici nDěti s ADHD nPodporuje orientaci, integritu Struktura MT jednotky nPravidelná frekvence nNávaznost nDélka individuální MT 20-60 min nDélka skupinové MT 45-90 min n Struktura MT jednotky nTradiční struktura nNavázání kontaktu nVerbální komunikace, vstupní rituály, reflexe aktuálního stavu nWarming-up nHlavní náplň nRelaxace nReflexe nSdílení prožitého, závěrečný rituál Způsoby MT intervence n Prostředky MT technik nHra na tělo nTleskání nPleskání rukama o jiné části těla nDupání nLuskání nZvuky prstů na napnuté líce nZvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd. Prostředky MT technik nHlas nŘeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce nKreativní zpěv – vokalizace, tónování, mantry, alikvótní zpěv nPíseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel, kontaktní písně, Prostředky MT technik nHudební nástroje nTradiční laděné nástroje – klavír, kytara nOrffův instrumentář nEtnické nástroje nNástroje vlastní výroby nKompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů