Metody výzkumu Dotazník Výzkum je proces §Zvolím téma §Formuluji cíl §Zvolím způsob výzkumného šetření §Vytvořím podklady (dotazník) §Realizuji sběr dat §Výzkum vyhodnotím §Interpretuji výsledky výzkumu Metody výzkumu § §studium literatury a pramenů §dotazník §rozhovor §přímé pozorování §analýza dokumentů Dotazník §Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. § §Při přípravě dotazníku musí být jasno: §Jaký je cíl práce. §Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. §Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) §Jak se budou získané údaje vyhodnocovat. Dotazník §Rozhodující pro kvalitu dotazníku je: §Zda otázky směřují k cíli §Zda jsou otázky jasné a konkrétní §Velikost vzorku §Vhodně zvolená struktura vzorku – pohlaví, věk, vzdělání, majetek, místo bydliště – počty odpovídající počtům v celé populaci §Zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné §Jaký je způsob výzkumu – osobní, telefonický, e-mailem § Forma dotazníku §Důvěryhodný dotazník obsahuje: § §Titulní stranu – název, zastřešující organizace §Úvod – s jakým výzkumem je spojen §Číslované otázky – včetně otázek identifikačních §Otázky obsahují instrukce k vyplnění §Otázky seřazené v logickém sledu Dotazník §Typy otázek §otázky s odpovědí ano – ne §Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? § §uzavřené otázky §Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou 1.velice šťastný 2.spíše šťastný 3.ani šťastný, ani nešťastný 4.spíše nešťastný 5.velice nešťastný § §otevřené otázky (výjimečně) §Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? Dotazník §Typy otázek § §Projekční otázky §Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí. § §Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje. § §Doplňte větu: §Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… § §Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) § §Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější Dotazník §Projekční otázky § §Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. § > > Měl by být zákon, který by trestal pornografii. Rozhodně ne, to by byla cenzura. A B Dotazník – validita otázek §Má respondet návod, jak na otázku odpovídat? § §Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? § §Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) § §Budou otázce všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?) § §Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? § §Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… ) § §Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) § Dotazník – validita otázek §Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? § §Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Dávám respondentovi možnost odpovědět nevím? § §Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý, kdy je každá možnost samostatnou otázkou? § (Co si myslíte o Romech: § a) nemám je rád c) jsou to zloději § b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní) § §Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Ne: Kolik knih v průměru přečtete za měsíc? § §Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějšímu? § Dotazník – validita otázek §Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu. § §Ne: Jste extrovert nebo introvert? §Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům? § §Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD? §Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání? § §Ne: Je ve vaší třídě šikana? §Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků? § Rozhovor §Nevýhody oproti dotazníku §relativně pracná technika sběru informací §časově náročný §neumožňuje anonymitu §Výhody §informace mohou být hlubší a podrobnější §respondent se těžko vyhne některým otázkám Pozorování § §Dobře plánované §Zaměřené na vybrané jevy §Pečlivě a systematicky zaznamenávané Pozorovací záznam §Číslo záznamu: §Datum: §Objekt pozorování: §Pozorování při činnosti: §Zvláštní okolnosti: §Časový snímek: §1 – 15 min §15 – 30 min §20 – 45 min §Popis pozorování: §Pozorovatel § § Analýza dokumentů §Psané dokumenty §úřední záznamy §novinové články §osobní deníky a dopisy §Jakékoliv stopy lidského chování §nápisy na zdech §fotografie §kresby a jiné výtvarné artefakty §obsah odpadních košů