Hermeneutika Jak správně rozumět textu Rozumět textu otvírá možnosti §Rozumět znamená přivlastnit si slovo nebo myšlenku § Umět něco pojmenovat, znamená § mít novou možnost, jak jednat, jak naplnit svůj život. §(Heidegger) § § Může jít o pochopení slov a myšlenek: §- které jsou dílčí a přinášejí možnosti pro tuto chvíli §- které změní styl života § §Příští týden akční nabídka Vodafone! §Máš na to, věřím, že to zvládneš. §Nedovolte, aby malé neshody zranily velké přátelství. §Miluj svého bližního jako sám sebe. § § Text se stává mým protějškem a umožňuje mi, abych se na sebe díval jinýma očima. Tak přispívá k mému sebepochopení § Člověk chápe sama sebe oklikou, přes sdílení s druhými lidmi, tedy i prostřednictvím textu jiných. § § Sdělení, kterým člověk porozumí, § interpretuje do aktuálních podmínek svého života. Kontextualita §Odborný text §utváříme vždy na základě textu jiných autorů – kontextualita. § §Abychom mohli správně utvářet vlastní text, §musíme se naučit správně rozpoznávat, §jak je utvářen text jiných autorů. § § §Je třeba ptát se §- Na základě jakých zkušeností vznikal text, z kterého čerpám §- O jakých skutečnostech text referuje (události, osoby, problematika) §- Jaký má autor záměr – pragmatika (záměr, s nímž byl napsán, jakým způsobem § chce text působit ve svém světě a měnit jej ) - § § -Jakými argumenty může podložit můj text - citace Hermeneutický čtyřúhelník §Co je ve hře při práci s textem Já a moje zkušenost s problémem Zkušenost autora textu, z kterého čerpám Text jiného autora Záměr jeho textu Moje zkušenost a zkušenost autora §Než se začnu textem zabývat: § §Ke každému textu přistupujeme s nějakým očekáváním, s určitým zaujetím, s nějakými vžitými soudy - § S předsudky a předporozuměním. § §Dopředu si uvědomit a pojmenovat, co si o tématu předloženého textu myslím, co o něm soudím, jakou s ním mám zkušenost. § § §Pojmenované předsudky se stávají předporozuměním a přestávají svazovat. § §Při čtení záleží na ochotě předběžné soudy opravovat a znovu se lépe ptát § - po skutečné zkušenosti autora, která stojí za textem § - po tom, co pro nás tato zkušenost znamená § Jazyk textu § §Svět ve své pestrosti a komplexnosti, tak jak se nám jeví (přirozený svět), § je nám důvěrně známý, ale neuchopitelný. § §Hledat pravdivé a přiléhavé vyjádření pro zkušenost, kterou chceme druhým co nejvěrněji sdělit, je tedy velmi náročné a je třeba se tomuto umění učit. § §Sdílet zkušenost,myšlenky a vědomosti nám umožňuje jazyk. § §Jak jazyk funguje §Jazyk je určitý systém složený ze slov, propojený vztahy a významy. § Věci a myšlenky zpřítomňujeme dohodnutým kódem ( stůl, table, tisch, trapeza atd.) , užíváme je podle dohodnuté strategie. §Gramatika – strategie, jak užívat v tomto sytému znaky (slova), abychom docílili správného vyjádření své zkušenosti §Jazyk je osnovou mluvy, vychází z potřeb mluvy a zůstává za mluvou § skryt, při mluvení jeho zákonitosti nevnímáme a při čtení je nevidíme. § §Jazyk je jakýmsi vnitřním rozměrem člověka. §Stále ho provází v komunikaci s ostatními i se sebou samotným. § Umět najít to podstatné §TEXT = lat. TEXTUM = tkanivo § §Nositelem smyslu nejsou nitky slov. Slova mění svůj význam podle toho, v jakém kontextu jsou uvedena. § („Snáším vejce, nesnáším poměry “ – Jiránek) §Nositelem smyslu není ani tkanivo jednotlivých vět, jednotlivé věty ke smyslu textu odkazují. §Smysl tvoří teprve skutečnost, která je z tohoto tkaniva utvořena – jednotlivá sdělení v souvislostech. § Smysl je tedy je skryt v záměru autora – v pragmatice. §Plesové šaty §Zdravotnický obvaz §Stan či pokrývka § §Při hledání smyslu je třeba se ptát po pragmatice – záměru textu §A také po kontextu - jaký byl svět zkušenosti autora. § Hermeneutický kruh § § Hermeneutický kruh není něco, z čeho máme utéci, § ale naopak, vstoupit do něj. § § §Při porozumění textu postupujeme od jednotlivých částí k „duchu celku“ § Od celku pak můžeme správně nahlédnout jednotlivou část. §Nejdříve se ptáme, jaký význam má a k čemu směřuje celek §A odtud potom zhodnotíme, co říkají k celku jednotlivé části. § § §Čtení textu je vysoce aktivní prací, protože §text nás zapojuje do procesu vytváření smyslu. §Smysl není zcela jasně předem dán, text k němu jen ukazuje a zve nás, abychom jej nově pochopili a vyjádřili ve své situaci. § Žánr – literární druh – odborný text § § §Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky: §stejnou strategii vnějšího i vnitřního uspořádání (úvod, závěr, číslované kapitoly) §srovnatelnou pragmatiku (vědecky přesně popsat či vysvětlit nějaký jev) §podobný styl komunikace se čtenářem (věcný, nestranný, bez emocí) §podobnou stylistiku a slovník (odpovídající danému oboru) §podobnou sociální funkci . prostor, kde nacházejí uplatnění (školy, vědecká pracoviště) § §Žánr je výsledkem ustálené tradice. §Je vyhloubeným korytem, ve kterém proudí stále nové přívaly vod. §Spojuje autora a čtenáře. §Bez znalosti této tradice nelze správně pochopit jednotlivé části celého textu. §Bez znalosti a respektování této tradice nelze text správně vytvářet. §Pokud je sdělení v rámci žánru tvůrčím činem, pak svou formu transcenduje. Estetika textu §Co určuje estetiku textu § 1.Volba určitých slov (odborných, spisovných, hovorových, vulgárních) 2.Jejich tvary (zdrobněliny, novotvary) 3.Jejich uspořádání v rámci věty (slovosled, opakování) 4.Délka vět a souvětí. 5.Rytmus vět a souvětí. 6.Grafická úprava § § §Žánr utváří specifickou estetiku textu. §Estetiku textu nelze ignorovat, je součástí jeho pragmatiky. § § Odkaz §Více: §Prof. Petr POKORNÝ: Hermeneutika