Historické souvislosti sociální práce a sociální politiky 2010/2011 Část 3 16. - 18.století Rekapitulace a reflexe dosavadních informací (témata 1 a 2) • Historie SP? • Důraz na dobu – způsob života • Pravěk, Starověk, Středověk • Sociální aktivity dobrovolné – „Můžeš pomáhat“ • vycházeli z vnitřních pohnutek lidí: • Biologické kořeny solidarity – přežití • Psychosociální kořeny – pocit sounáležitosti se • skupinou • Politické aspekty – fungování společnosti • Etické kořeny – existující společenské a náboženské ideje antika, křesťanství Středověk (doplnění) •Osobností provádějících a organizujících sociální a charitativní aktivity byla celá řada, zejména v církevních kruzích. (viz Chadima, M.: Charitativní péče – Dějiny a současnost, Gaudeamus, Hradec Králové 2007, ISBN 978-80-7041-632-7) •Sociálním aktivitám se věnovaly: –Špitální řády (Řád sv. Jana – johanité, Řád sv. Lazara jeruzalémského, Řád sv. Ducha, Řád křižovníků s červenou hvězdou a další) – Laická bratrstva –Cechy Hospodářská, sociální a politická situace v Evropě v 16. – 18.st. •Hospodářský rozvoj, růst bohatství (zemědělství. řemesla, obchod, zámořské objevy, kolonie) •Růst počtu obyvatelstva, stěhování do měst (zvyšuje se počet dětí a starých osob •Zvětšují se ekonomické a sociální rozdíly •Roste boj mezi církevní a světskou mocí uvnitř jednotlivých zemí i mezi zeměmi – náboženské války •Velké epidemie – mor •Sociální problémy narůstají • •„Musíš pomáhat!“ • • Chudinské zákony • V 16.st. ve většině evropských zemí společenské změny vedly ke vzniku armády chudých, tuláků a žebráků, kteří táhli do měst • (církev nebyla dále schopna se o ně postarat). • • V Anglii první sociální zákon byl vydán již v roce1349 , chudí museli mít statut pracujících, aby měli nárok na pomoc. •1576 – za vlády Alžběty I tzv. Poor Relief Act - muži a neprovdané ženy museli pracovat v tzv. work housech •1597 - 1601 další Alžbětínské zákony – první ucelená legislativa chudinské péče. • • Byly rozlišovány 2 kategorie chudých •tzv. impotentní chudí (nemocní a staří), kteří žili v chudobincích • práce schopní museli pracovat. • • Ve Francii v 17. st. byli tito lidé značkování a posíláni na galeje. Platila zásada, že chudáci musí být usídleni. • Města zřizovala chudobince, v některých se schopní klienti učili řemeslu, aby se z potulných chudáků stali dělníci • • V Německu rozdrobeném na malé státy, byla chudoba a žebrota obrovským problémem. Existovaly dva základní způsoby řešení – policie a chudobince. •Obce měly povinnost pečovat o chudé, pokud k tomu neměly prostředky mohly vydat „žebrácký pas“ a chudáky vyhnat. •V roce 1748 – povinnost obce založit chudinskou pokladnu, •v roce 1794 – povinnost poskytovat chudákům práci •Donucovací pracovny - vězení sociální struktura 18 Průmyslová revoluce 17. a 18. století vynálezy, hospodářské a sociální změny Parní stroj 8%20vitkovicke%20zelezarny Proces nahrazování ruční práce prací strojů Parní stroj, výroba železa, těžba uhlí Rozvoj průmyslu, dopravy, obchodu Další vlna boje o kolonie Nové sociální problémy James Watt (1736-1819) Zdokonalil parní stroj pro průmyslové využití • James Watt jwatt-steam-engine wallis-tinkerbell-maly George Stephenson (1781-1848) •Revoluce v dopravě •Podmínka rozvoje průmyslu •1814 – první parní lokomotiva •1825 – pravidelné spojení Stockholm a Darlington •Rychlost Rakety – • 50 km/h 009 George Stephenson • • • • • • • •V pol. 19. stol. – Británie má ¼ světové železniční sítě • H-R - Dera'a - Stephenson 22 a •V pol. 19. stol. – Británie má ¼ světové železniční sítě •V pol. 19. stol. – Británie má ¼ světové železniční sítě Železnice v Čechách • Koněspřežná 1832 • Budějovice - Linec 129 km • • • Karlo-Ferdinandova • 1847 Vídeň - Břeclav, Přerov a • Bohumín do Haliče • s odbočkami do Brna, • z Přerova do Olomouce a • ze Svinova do Opavy. • – 1845 – dráha Olomouc – Praha – 1848 – Vídeň – Bratislava – • 800px-Austrian_horse_railway1 ANd9GcSGuusD_5FNtVMqwg7AoiAGa5TjGwO0HHCMKEUGle7APJf70kU&t=1&usg=__J0hoMQA7_qLPYnFRtWwekMZ9lNg= • • • Josef Božek (1782-1835) mechanik a konstruktér, první parovoz v Čechách. František Antonín rytíř von Gerstner (1795-1840) průkopník stavby železnic v Čechách, Rakousku a Rusku. 220px-Josef_Bozek_Erfinder images semmering_bahnwandernplakat Říční a námořní doprava • Parníky – nejprve používány ve vnitrokontinentální dopravě • Později • transatlantické • plavby fulton Robert Fulton (1765-1815) • 1807 – sestrojil první parník • Parník Clermont –poprvé proti řece Hudsonu • Z New Yorku do Alabany • 240 km / 32 hod fulton crlmt2 kkk •1818 – parník Savannah přeplul Atlantik •1838 – pravidelná doprava mezi Británií a New Yorkem •60. léta – doprava osoba a zboží Změny v obchodu •Změny v prodeji •Vytváří se jednotný vnitřní trh – tzn. rušení celních poplatků •Celosvětové hospodářství • •Textilní výrobky a a suroviny •Stroje a strojní zařízení • •Vzniká kapitál •Vnikají moderní banky • • Sociální problémy. které přinesla průmyslová revoluce •Masové stěhování do měst •Urbanizace a její důsledky •Námezdní práce •Vykořisťování •Život v bídných podmínkách •Chudinské čtvrti •Práce žen a dětí •Nárůst sociálního napětí • • Osvícenství vláda rozumu Francis Bacon 180px-Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29 Francis Bacon (1561-1626) Jean Jacques Rousseau (1712-1778) Voltaire Voltaire (1694-1778) Josef II Josef II (1741-1790 ) Americká a Francouzská revoluce 280px-Prise_de_la_Bastille minulost-spojenych-statu-5 Washington WAGed450_revolution 1789 1776