Historické souvislosti sociální práce a sociální politiky 2010/2011 Část 1 Úvod, počátky lidské společnosti. Pravěk, starověké civilizace Historia magistra vitae Historie 1 Několik otázek na úvod •sociální práce, sociální politika – charakteristika sociální aktivity •Proč? – Motivace a zdroje (biologické, psychologické, společenské, duchovní) •pomáhající profese - „klienti“ •smysl a význam historického pohledu •historická období – hlavní etapy dějin •sociální aktivity v jednotlivých obdobích • Můžeš pomáhat • Musíš pomáhat • Máš právo na pomoc •společenské podmínky - technicko ekonomické, sociálně politické, morálně kulturní •lidská práva a jejich význam pro sociální aktivity Historický pohled na sociální aktivity • Sociální aktivity mají své biologické, psychologické, sociální a duchovní kořeny. • Jejich konkrétní formy a projevy závisejí na vnitřních (intelektuálních, emocionálních, morálních, duchovních ) i vnějších (přírodních, technických, společenských, politických) faktorech •3 charakteristiky společnosti • (Michael Novak. Rudolf Steiner): •Technicko ekonomická úroveň (způsob uspokojování materiálních potřeb) •Sociální a politické uspořádání •Morální a kulturní úroveň (hodnoty a jejich uplatnění v životě) • Společnost se vyvíjí v čase, dochází k transformaci a předávání způsobů života, znalostí, hodnot - tradic • • • Etapy vývoje lidské společnosti •Období před existencí lidské společnosti •Pravěk: 2 000 000 – 5 000 př.K. •Starověk: 5 000 př.K. – 5.století po K. •Středověk: 5. – 15. století •Novověk: 16. – 18. století •Pozdní novověk – moderní doba: 19.a 20. století •„Světověk“ – postmoderní doba: od šedesátých let 20. století VESMÍR - ZEMĚ – ŽIVOT - ČLOVĚK (orientační časové údaje) •STÁŘÍ VESMÍRU 13,7 miliard let •VZNIK ZEMĚ 4,6 miliard let •VZNIK ŽIVOTA 4 - 3 miliardy let •Mnohobuněční živočichové 700 - 500 milionů let •Rostliny na souši 400 milionů let •Dinosauři 200 - 65 milionů let •Savci 100 milionů let • •ČLOVĚK Hominidé 22 - 10 milionů let • australopithecus 5 - 3 miliony let • homo habilis 2 - 1,8 milionů let • homo erectus 1,8 - 0,7 milionů let • homo sapiens 600 - 150 tisíc let • homo sapiens neanderthalensis 400 - 140 tisíc let • homo sapiens sapiens 150 - 50 tisíc let Velký třesk - Big Bang Sluneční soustava - Země Sluneční spostava Země Od velkého třesku k člověku Vývoj člověka Hominidé Počátky Solidarita v pravěku Pravěk solidarita Malby v jeskyních Nalezeny v severním Španělsku, jižní Francii, jižní Africe Předpokládané stáří 10-70 tisíc let. Jeskyně zřejmě sloužily jako svatyně k rituálním obřadům. Lidé zde nebydleli, ale shromažďovali se k obřadům malby v jeskyních 3 malby v jeskyních 2 malby v jeskyních 1 Pohřbívání mrtvých Pravěk - pohřbívání mrtvých Předměty vyráběné v pravěku Pravěk - výtvory Šaman Zprostředkoval spojení mezi lidmi a přírodou, tajemnými silami. Působil jako léčitel, ochránce, rádce. duchovní „pomáhající pracovník“ schamane schamane_r schamane b_scha1 shaman1 šanabka der_schamane-199x300 imagesCAOM2V16 Neolitická revoluce – městské státy 10 000 – 3 000 př.K. •Vztahy mezi lidmi žijícími v kmenových skupinách byly osobní; pokud se někdo do stavu nouze dostal, všichni o tom věděli, a pokud mu měla být poskytnuta pomoc, přišla bezprostředně a neformálně. Zájmy na přežití skupiny však měly přednost před zájmy individuálními. • Člověk se cítil jako součást přírody – vztah ke zvířatům byl „partnerský“ •Neolitická revoluce - přechod k soustavnému pěstování polních plodin a vznik městských států - velkých komunit, vytvořily podmínky pro zásahy do osudu lidí, kteří se nebyli schopni sami uživit nebo žili v nouzi •Rostl majetek a sociální diferenciace, měnil se vztah k přírodě i ke zvířatům Starověké civilizace •Příklady: Mezopotamie, Babylon, Egypt, Řecké státy, • Římská říše •Způsob obživy •Politické uspořádání •Sociální struktura •Náboženství • Sociální aktivity • Základem spravedlnost • •Již v dávném starověku jsou doloženy příklady sociálního zaopatřování: penze poskytované vysloužilým vojákům, penze sirotkům po vojácích nebo finanční dávky na nákup jídla nejchudším, bezplatné jídlo, volné vstupné do divadel poskytované městské chudině. •Zájmy znevýhodněných chránil soudce nebo jiný státní úředník. „sociální pomoc“ poskytoval pověřený státní úředník Mezopotamie Chammurabi Mezopotamie • •V Mezopotámii bylo poprvé kodifikováno právo. Lze z nich usuzovat na společenský étos i na principy toho, co dnes nazýváme sociální péčí. Za nejstarší dosud známý zákoník se považuje sumerský zákoník vladaře města Uru, (2111-2094 př. n. 1.). Tento zákoník mimo jiné brání zneužívání úřední moci a pečuje, aby „sirotek se nestal kořistí bohatého a vdova kořistí mocného, aby muž jednošekelový (= chudý) se nestal kořistí muže jedné miny (= bohatého)" (Heller, 1988). •Zákoník amorejského dobyvatele Babylonu krále Chammurapiho (1792 až 1750 př. n.l.), který mu byl zjeven slunečním božstvem Samašem, obsahuje řadu ustanovení týkající se některých ohrožených skupin • egmap Egypt Usir - Egypt Egypt •Solidarita s chudými a potřebnými byla v egyptském náboženství posilována představou posledního soudu, při němž bůh Usir položí na jednu misku vah srdce zemřelého a na druhou oko nebo pero - symboly bohyně Maat. •Nábožensky předepsaný kánon „sedmi skutků tělesného milosrdenství" zahrnoval: sytit hladové, napájet žíznivé, oblékat nahé, ubytovávat cizince, osvobozovat vězně, ošetřovat nemocné a pohřbívat mrtvé •Včele říše stál faraon jako vtělený bůh, významnou roli hráli kněží, kteří se podíleli na řízení státu a vedly školy mysterií. •Bylo rozvinuto lékařství, astrologie a další vědy. • • Judaismus •Mojžíš – dekalog, Tora • •Rabínská literatura jmenuje sedm odvětví skutků milosrdenství:: •1. sytit hladové a dávat žíznivým napít, •2. oblékat nahé, •3. navštěvovat nemocné, •4. pohřbívat mrtvé a utěšovat umírající, •5. vykupovat zajatce, •6. vychovávat sirotky a poskytovat přístřeší bezdomovcům, •7. vybavovat neprovdané chudé dívky věnem. • • Hospodin Esséni •Mystická komunita Essénských mající svůj původ v Egyptě působila na území Palestiny mezi židovským obyvatelstvem. Jedno z center měli Esséni v Galileji v Kumránu. Věnovali se léčení a mnohým humanitárním aktivitám. Provozovali útulky, pečovatelské domy a příbytky, v nichž se starali o chudé a nuzné. Pracovali také jako zemědělci a řemeslníci. 2518479670060905653XbQnBf_fs esseni1 Řecké státy – Sparta, Athény •Řecká společnost klasické doby byla vysoce solidární. •Priority společenské solidarity však byly jiné, než je vidíme dnes •Obecné zajištění zahrnovalo v řecké polis klasického období (5. století př. n. 1.) armádu, budování obranných opevnění, zajištění fungujícího trhu s potravinami, veřejnou lékařskou službu, budování chrámů, policii, soudy, údržbu cest, lázně, cvičiště, divadelní slavnosti a pohřbívání nalezených mrtvol a obětí válek. •Stát poskytoval plat lidem zastávajícím veřejné úřady. Jen nepatrná část veřejných výdajů byla věnována na důchody pro lidi nemajetné a zároveň neschopné práce Solon •Důchody dostávali především sirotci a vdovy po padlých vojácích. Kdo měl rodinu, která se o něj mohla postarat, neměl naději na udělení státní podpory. •Řekové jako první postulovali ideál krásného a vznešeného člověka, (viz. řecké sochařství) •Ideál souladu tělesné a duševní stránky člověka, kalokagathia, měl však svůj rub - tělesné nedostatky v antické společnosti vyvolávaly odpor a pohrdání. •Ve Spartě byly všechny narozené děti úředně prohlíženy radou starších. Děti, které vykazovaly vadu či přílišnou slabost, byly svrženy do rokle. •Otrok nebyl ve starověkém Řecku pokládán za osobu, nýbrž za věc, za živý nástroj, za bytost, která nemá schopnost uvažovat. (Platon, Aristoteles) •V Athénách existovalo pravidlo, že otrok nemá být u soudu vyslýchán jinak než za stálého mučení, po kterém nejednomu z nich zůstaly památky na celý život • Římská říše (218 přK. - 476 poK. ) mapa antických říší