Kompletace práce Položky diplomové práce Povinné položky ročníkové práce jsou uvedeny tučně: n Přední strana desek (nezapočítává se do číslování stran) n Titulní strana (započítává se do číslování stran) n Prohlášení o samostatném zpracování práce Musí obsahovat datum a vlastnoruční podpis n Poděkování n Obsah Zde jsou názvy všech částí práce vyšší než je odstavec, tj. kapitoly, podkapitoly. Údaje o číslech stran musí souhlasit s umístěním příslušného nadpisu v textu. Číslují se pouze organické části práce (pro lepší rozlišení). Úvod a závěr, případně další části se nečíslují. n Úvod n Text práce rozčleněný na kapitoly (a podkapitoly) Každá kapitola má svůj název a číslo a začíná na nové stránce. n Závěr Položky diplomové práce n Anotace je souhrnem základních informací o práci. Slouží k orientaci o problematice a jejím pojetí v práci. U vědeckých prací se považuje za standard. Má obsahovat: příjmení a jméno autora, název instituce - kde práce vznikla, název práce, jméno vedoucího práce, počet stran, počet příloh, počet titulů použité literatury a pramenů, klíčová slova, krátkou charakteristiku práce n Resumé cizojazyčné shrnutí základních informací o práci na jedné až čtyřech stranách. Vyjadřuje obsah, zaměření, cíl, pojetí tématu, motivace autora k dílu a hlavní přínos z hlediska dosažených výsledků, nových přístupů k problematice a využitelnost v praxi. n Seznam literatury Každý seznam začíná na nové stránce. Zápis se provádí podle platných norem a položky se řadí podle abecedy. n Seznam zkratek n Seznam obrázků, grafů, schémat, tabulek (pokud byly zařazeny do textu) n Seznam příloh (pokud práce obsahuje více příloh) n Přílohy (ukázkové dotazníky, přepisy rozhovorů) Obsah Úvod…………………………………………………………………… 1 Základní východiska………………………………………………….. 1.1 Cíle……………………………………………………………………….. 1.2 Vymezení pojmu kněz……………………………………………………. 1.3 Základní kontext kněžského povolání……………………………………. 2 Výzkumné podloží…………………………………………………… 2.1 Klasifikace zdrojů………………………………………………………… 2.2 Použité metody…………………………………………………………… 3 Historicko-sociologický exkurz……………………………………… 4 Co nám o současném kněžství sdělují statistická data……………… 5 Katolické kněžství v ohnisku pokoncilní reflexe…………………… 6 Autentické hlasy……………………………………………………… 6.1 Zaměření a průběh výzkumu……………………………………………. 6.2.1 Celková charakteristika respondentů………………………………… 6.2.2 Základní charakteristiky jednotlivých respondentů…………………… 6.2.3 Poznámky k technickému a formálnímu zajištění rozhovorů…………. 6.3 Analýza výpovědí s ohledem na určující roviny………………………… Závěr……………………………………………………………………. Resumé…………………………………………………………………….. Seznam literatury…………………………………………………………. Rejstřík pojmů………………………………………………………….. Přílohy Citace n Slouží k přejímání poznatků a názorů jiných autorů. n Přímé citace – uvádíme v uvozovkách a s odkazem. n Nepřímé citace, parafráze, výčty, grafy – uvádíme odkaz. n Pod čarou uvedeme k citaci příjmení patřičného autora a pokud nečerpáme z více děl téhož autora, stačí uvést stranu, na které lze citaci, myšlenku či názor nalézt. n Citace v textu číslujeme průběžně prostřednictvím ikony: Vložit – Poznámku pod čarou Resumé Stručná a hutná informace o práci cizím jazyce. n Je třeba stručně formulovat: n Co bylo cílem sepsání práce a komu je práce určena n Co je hlavním problémem, který práce řeší. n Z jakého hlediska, jakým přístupem je řešen hlavní problém. n Jaké metody k řešení problému byly použity. n Jakých výsledků bylo dosaženo, k jakým závěrům se v práci dospělo. n Co tyto závěry znamenají (pro praxi), jaké nové otázky otevírají. n Kritéria pro hodnocení shrnutí: n Srozumitelnost a logická stavba n Stručnost, která vystihuje, co je v práci nové n Ucelenost zahrnující všechno podstatné n Kultivovanost projevu Seznam literatury n Literatura musí být uváděna podle platné normy pro bibliografické citace. n Pořadí: n PŘÍJMENÍ, jméno autora. Název díla ( : Podnázev). (Překladatel.) Vydání. Místo vydání : Nakladatel, rok vydání. ISBN. n Údaje se oddělují zpravidla tečkou. n Středníkem se oddělují jména u knih s více autory. n Dvojtečkou s mezerami z obou stran se odděluje název díla a podnázev, místo vydání a nakladatel. n Příjmení autora se píše velkým písmem, název díla kurzívou. n Není-li uveden autor, začíná bibliografický údaj názvem díla, případně – Kolektiv autorů. Pokud je u díla více autorů, uvádějí se tři a za poslední jméno se napíše aj. n Akademické tituly se u autorů neuvádějí. n Položky v soupisu se řadí abecedně, není-li oprávněný důvod řadit je jinak. Grafická úprava n Číslování stran průběžně, zpravidla u pravého okraje, nahoře nebo dole. n Číslo stránky se neuvádí na titulní straně, na listu s prohlášením, na listu s poděkováním. Nemusí se uvádět na stránce s celostránkovým obrázkem, grafem nebo tabulkou. Všechny tyto stránky se však do číslování započítávají. n Řádkování textu se volí tak, aby na stránku připadlo 30 řádek. n Konce řádků neobsahují n jednohláskové předložky a spojky, pomlčky, jednopísmenné názvy veličin, číslice a jí označovaný předmět, části číselných údajů a zkratek tvořící jeden celek, tituly a označení osob n Konce stránek neobsahují n samotný první řádek odstavce n nadpis. Autorské interakční strategie n Intenzitu kontaktu se čtenářem lez odstupňovat. n a) autorský plurál (1.os.mn.č.) Zde se pokusíme ukázat… užívá se nejčastěji Věc objasníme na tomto příkladě… n b) plurál inkluzivní Pokusme se tedy skloubit… obsahuje výzvu pro čtenáře Věnujme se nyní podrobněji… n c) 3. osoba plurálu Mnozí jsou již přesvědčeni o tom, že… vhodné pro prezentování Odborníci dávají většinou přednost… názoru nějaké skupiny osob Autorské interakční strategie n d) neosobní vyjadřování V této kapitole budou připomenuty… autor nepíše, jak věc vidí on Z přehledu byly vypuštěny… ale jak je věc viděna, Tomuto problému je věnována… užívá se tam, kde autor uvádí Všeobecně se má za možné… poznatky obecně přijaté v oboru Obvykle se má za to… n e) osobní vyjadřování (1.os.č.j.) V této práci chci sledovat tři roviny.. užívá se v úvodu, kde autor form. K zaujetí touto problematikou mě osobní zaujetí pro téma, přivedla praxe v dětském domově… text tím získává na živosti n f) nepřímé oslovení Řada čtenářů tuší… intenzivní navázání kontaktu Český čtenář si připomene… Autorské interakční strategie Způsob výkladu nesmí být: n alibistický – za všechno možné se omlouvat, obtěžovat svými komplexy („necítím se…“) n citově angažovaný – nesmí se užívat prostředků vyjadřujících citovou angažovanost autora: n citoslovce - vyjadřující zvolání nebo údiv n tři tečky - jako výraz váhání, nejistoty, neznalosti, obavy něco vyslovit n ironii - jako nástroj hodnocení jiných Před odevzdáním práce Zkontroluji: n Grafickou úpravu práce – okraje, písmo, řádkování atd. musí odpovídat požadavkům na odbornou práci. n Správnost členění práce – správné řazení jednotlivých částí práce od obsahu až po seznam literatury a přílohy. Správnost členění na kapitoly a odstavce. (kapitoly – pojednávají uceleně o jednom hledisku, mají nadpisy, logicky navazují na sebe, odstavce – rozvíjí jednu myšlenku, jejich pořadí je logickým sledem myšlenek) n Jazykovou správnost práce. Povinností studenta je zajistit, aby se opravily všechny chyby. Nejprve se zaměřujeme na banální chyby – překlepy, nadbytečné nebo chybějící mezery za slovy a interpunkčními znaménky, gramatické a tvaroslovné chyby. Následně se zaměříme na chyby ve stavbě vět (slovosled, vztahy mezi větami, interpunkce). Jestliže si není sám jist, má text svěřit zkušenému korektorovi. S pravopisnými či věcnými chybami nelze práci přijmout. n Správnost a úplnost v uvádění citací – u přejatých citací, parafrází a citací musí být vždy správným způsobem uveden zdroj, plagiátorství (přejímání bez uvedení zdroje) je považováno za podvod. n Vnitřní jednotu práce - vše, co je obsahem práce se skutečně vztahuje k jejímu cíli. V práci se postupuje s interakčním zřetelem, u každé části je uvedeno, jak se vztahuje k cíli. n Důsledné používání správné a jednotné terminologie - odborné termíny musí být přesně vymezeny Nejčastější chyby n Chybí titulní list a název práce n Chybí úvody jednotlivých kapitol n Chybí členění na odstavce a jednotlivé části n Chybí citace a jsou špatně označovány n Práce má nedostatečný závěr n Gramatické chyby n Chybí mezery za tečkami a čárkami n Dlouhá, málo srozumitelná souvětí s chybnými tvary slov n Nepřesné, frázovité vyjadřování Doporučení n Text si neustále zálohovat n Číst po sobě vytištěný text n Práci dát přečíst někomu dalšímu