ISLÁM Výrazy kolem islámu n Slovo arabského původu islám znamená spočinutí, odevzdání; míní se odevzdání Bohu. n Z hlediska islámu je jeho vyznavačem v širokém slova smyslu každý, kdo vyznává prorocké nauky o jediném Bohu, tedy např. i Žid nebo křesťan. n Vyznavač islámu je muslim, ne islamista! Islamista je příslušník jistého politického hnutí dovolávajícího se islámu. n Přídavné jméno muslimský a islámský je obvykle zaměnitelné. Vznik islámu I. n Arabský poloostrov v době Muhammadova života, včetně Mekky, kde bydlel, měl vlastní polyteistické náboženství. Obyvatelé byli, např. při obchodních cestách v kontaktu s Židy a křesťany ve východním Středomoří. n Muhammad (nar. 570 n. l.), obchodní působení, měl pravděpodobně od r. 610 vnitřní zkušenosti, které interpretoval jako Boží zjevení, jež mu zprostředkoval Džibríl známý v křesťanství jako archanděl Gabriel. Vznik islámu II. n Mekkánci zjevení nepřijali, Muhammad r. 622 odešel do Mediny - hidžra, pokládáno za začátek islámu, islámský letopočet - kratší, lunární roky. n Mekkánci vypravili proti Medině válečnou výpravu, poraženi. Z předislámské svatyně poutní místo islámu. Ke Ka´abě (úvodní obrázek) se zabudovaným černým kamenem každoroční pouť. n Obrázek: slovo Alláh (Bůh) arabsky Korán I. Korán II. n Existuje tradované pořadí kapitol (súr), je zajímavé odlišit nejstarší mekkánské a pozdní medinské súry; oficiální pořadí je (kromě první súry: Fátiha – Oteviratelka) mechanicky podle rozsahu, od nejdelší po nekratší súru. n Korán je napsán v klasické arabštině a recituje se tradičním melodickým, zpěvným způsobem; recitace Fátihy; začíná slovy Bismi-l-láhi r-rahmaní r-rahím, Ve jménu Boha milosrdného a slitovného. n Korán obsahuje rozsáhlou látku společnou s Biblí: vypráví o stvoření, andělech, prvních lidech, o starozákonních postavách, o Ježíšovi a jeho matce Marii. n Ježíš je v Koránu označován jako prorok, posel Boží, duch Boží, slovo Boží, mesiáš; popírá se, že by byl Božím synem. Fátiha n 1. Al-hamdu li-llahi rabbi al-Aalameena 2. Ar-rahmani ar-raheemi 3. Maliki yawmi ad-deeni 4. Iyyaka naAbudu waiyyaka nastaAeenu 5. Ihdina as-sirata al-mustaqeema 6. Sirata al-latheena anAamta Aalayhim 7. Ghayri al-maghdoobi Aalayhim wala ad-daleena n Ve jménu Boha milosrdného, slitovného. n Chvála Bohu, Pánu lidstva veškerého, n Milosrdnému, Slitovnému, n vládci dne soudného! n Tebe uctíváme a Tebe o pomoc žádáme, n veď nás stezkou přímou, n stezkou těch, jež zahrnuls milostí Svou,ne těch, na něž jsi rozhněván, ani těch, kdo v bludu jsou. Šíření islámu I. n šíření v prvním období z Arabského poloostrova na sever - východní Středomoří (tzv. Blízký východ), Persie (dnes Írán), na západ – sever Afriky n od začátku 8. století islám vládne na Pyrenejském poloostrově, dnešní Španělsko a Portugalsko; pod vládnou islámu tři komunity muslimové, křesťané s Židé; vysoká civilizační úroveň, vzor pro Evropu Šíření islámu II. n dnešní rozšíření islámu: další postup v Africe, Turecko, Balkán, Rusko a sousední země střední Asie na jeho jižní hranici; dál na východ: dnešní Pákistán, sever Indie, Bangladéš, Indonésie Dva hlavní směry v islámu n islám těsně propojen se státem, nejvyšší představitel chalífa spíše světský vládce n většina mínění, že chalífa má být volen, sunnité, dnes asi 80 – 85% muslimů n menšina: chalífa (imám) má být z Muhammadovy rodiny, strana Álího (arabsky ší´a Álí) , Muhammadova synovce, odtud výraz ší´ité, 15 – 20% muslimů, prakticky 100% Írán, mírně přes polovinu Irák (nynější spor) Pět pilířů islámu - modlitba Pět pilířů islámu - souhrn • šaháda – vyznání víry • salát – modlitba • zakát – náboženská daň na sociální účely • saum – půst o ramádánu (jiná omezení v jídle) • hadždž – výroční pouť do Mekky Súfismus – islámská mystika n islám je aktivní náboženství n súfismus pěstuje osobní spiritualitu, súfiové často pokládají Ježíše za svého duchovního mistra n původ slova súfí je nejasný n súfismus se často vyjadřoval v poesii a hudbě n súfiové vykládají Korán alegoricky a v souladu s novoplatonismem a gnosticismem n súfiové připomínají mnichy, mívají své domy (podobné klášterům), představené, společné modlitby a obřady, zvláštní oblečení, ale mají rodiny a obvykle i civilní práci; dělí čas mezi komunitu, rodinu a práci n některé taríqy (súfijské řády) mají spíše ráz denominací, např. Bektašíja na Balkáně n islámští fundamentalisté súfismus odmítají jako nemuslimský Súfijská mystika – tančící dervíši Súfijská mystická poesie Já jsem Ten, Jejž miluji, a Ten, Jejž miluji, je já. Jsme dva duchové, již žijí v jednom těle. Když vidíš mne, vidíš i Jeho. když vidíš Jeho, nás oba zříš. Husajn ibn Mansúr al-Halládž, 857–922 Súfijská mystika, současné osobnosti I. n súfí Bawa Muhayaddeen ze Srí Lanky nar. 1914 n má žáky v i v západním světě n hinduisté používají o něm výrazy bába a guru (označení duchovních autorit) Súfijská mystika, další současné osobnosti Islámská kultura n Islám vstoupil do kulturního kontextu, s židovskou a křesťanskou kulturou, včetně antického řeckého dědictví. n Pomocníky muslimů při integraci do soudobé kultury byli nestoriánští křesťané. Překládali pro muslimy do arabštiny díla řeckých filosofů, např. Aristotela. n Vedle filosofie ve zlatém období islámu kvetlo umění (literatura, poesie i próza, výtvarná umění, zejména architektura) a věda (matematika, medicína). n Významné podněty rané evropské kultuře dal kontakt Židů, křesťanů a muslimů v Cordóbském chalífátu, zejm. od 8. do 13. století. Islámská architektura I. Islámská architektura II. Islámská architektura III. Islámská architektura IV. Islámská architektura V. Islámský fundamentalismus n Na konci 18. stol. vyvolal Muhammad Abd al-Wahháb v sunnitském islámu radikální reformní hnutí nedůvěřivé k tradiční kultuře a k lidovým náboženským zvykům, a volající po návratu k vlastnímu textu Koránu. n Radikálního islámu se chopila různá protikoloniální povstalecká hnutí, která národně osvobozovací boj označilo jako džihád (původní význam: úsilí, snaha). n Extremní podobou fundamentalismu je náboženské násilí páchané na neozbrojeném, nebojujícím obyvatelstvu a jeho majetku, tedy teror. Islám v západním světě I. n Velké skupiny muslimů se dostali do západoevropských zemí jako pozvaní přistěhovalci za prací (zejména Německo) nebo v rámci volného stěhování lidí mezi metropolí a koloniálními územími (zejm. Francie), jejich řady posílili také studenti z islámských zemí. n Tradiční skupiny muslimů bydlí na Balkáně (Turecko, Bosna Herzegovina, Albánie, Makedonie), v Polsku (jazykově polonizovaná etnická skupina tzv. polských Tatarů) a různá etnika v Rusku (vč. evropské části). n Mapa na další straně ukazuje rozložení populace hlásící se k islámu v Evropě. Islám v západním světě II. n K islámu (k súfismu) přestupovali v průběhu 20. století různé osobnosti západního světa; jedna jejich skupina vytvořila perennialistickou (též tradicionalistickou) školu, která zasáhla do různých oborů: religionistiky, filosofie, politologie; zakladatel Švýcar Frithjof Schuon na obrázku n Jinou významnou osobností byl francouzský marxistický filosof Roger Garaudy Islám v západní Evropě - mapa Islám v Česku n První muslimové, volný pohyb v rámci Rakousko-uherské monarchie (zahrnovala i Bosnu Herzegovinu), pokusy muslimů cizinců a Čechů o státní uznání za I. republiky marné; uznáni za Protektorátu n Po převratu r. 1989 se ustavily Islámské nadace v Praze a Brně, brněnská postavila (obrázky), pražská získala budovu, 2005 registrováno Ústředí muslimských obcí