Nevidomí ­ Experimenty na ČVUT Zdeněk Míkovec, Jan Vystrčil Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (2) Obsah Obrázky pro nevidomé: HLAS Obrázky pro nevidomé: HMAT Navigace nevidomých v interiérech (NaviTerier) Obrázky pro nevidomé: HLAS Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (4) Projekt "Obrázky pro nevidomé" ­ Cíl CÍL zpřístupnit informace popsané pomocí obrázků výukové materiály ­ podíl obrazové informace stoupá navigace v prostoru ­ elektronické mapy jsou stále populárnější Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (5) Problémy PROBLÉMY K ŘEŠENÍ popis obrázku bez použití obrázku prohlížení obrázku bez vizuální komunikace Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (6) Potravní řetězec Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (7) Potravní řetězec - popis krysa {28} zbytky (živočichů) {35} zbytky (živočich) {24} semínka {23} zbytky (rostlin) {21} Houby {19} šiška (jedle) {1} červenka {2} káně, jestřáb {3} listí, bobule (strom) {4} chroust {5} Sojka? {7} tetřev {8} datel {9} lýkožrout (červotoč) {10} pěnice {11} Veverka {12} hýl (stehlík) {13} sýkorka {14} jeřabiny (bobule) {15}sova (puštík, sýček) {16} choroš (houba) {17} rys {18} myš (hraboš) {20} prase divoké {22} roztoči (rozkladači) {25} hrobařík {26} srnka {27} housenky (larvy) {29} trávy {30} bez (bobule) {31} krtek {32} střevlík {33} ježek {34} mrtvý strom mrtvý strom Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (8) Čínská ulice Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (9) Čínská ulice - popis ulice silnice chodník domy dívka muž muž sedí v mírném předklonu na kdesi v Číně sedí v dřepu pokládá < tašku > taška váha plná, malá, igelitová jednoduchá váha s jednou miskou na zboží, položená na zemi zákaznice (15) tříčtvrteční světlé přiléhavé kalhoty, tmavé triko dlouhé vlasy sepnuté culíkem tváří je otočená k váze v levé ruce pravá ruka položená na zemi (částečně zakrytá) zelenina rajčata, okurky, lilek leží na plátěných pytlích prodavač sedí v dřepu tmavé tříčtvrteční kalhoty, světlá, částečně rozepnutá košile s dlouhými vyhrnutými rukávy ruce položené na kolenou dívá se na kolo opřené o vysoký obrubník Vpravo židle kancelářská židle prázdná dřevěná úplně vlevo tmavé židle s kolečky bez opěradel na ruce, otočené vlevo tričko s límcem a krátkými rukávy, tmavší kraťasy, bílé ponožky, pantofle, hodinky ruce položené na kolenou sleduje za uprostřed kolo stůl kolo postavené za velký dřevěný, plný knih asi dva metry za kolo s nákupním košíkem vpravo, vzadu pod oknem domu, opřené o zeď oprýskaná domovní zeď vpravo je spodek okna se záclonami, vlevo část dveří Obsahuje vybranou z nabídky dívá se na pánské (s rámem) vlevo uprostřed vpravo uprostřed je pokládaná na vlevo vedle dámskédámskéVzadu, za chodníkem opřené o zeď vlevo pasivní obyvatel 1 1 0.9 0.7 0.50.5 0.5 0.8 0.3 0.7 0.4 0.4 0.3 0.3 0.4 0.4 vidět je jen přední polovina vidět je jen polovina Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (10) Problémy PROBLÉMY K ŘEŠENÍ popis obrázku bez použití obrázku prohlížení obrázku bez vizuální komunikace ­ dotazovací jazyk ­ filtrace nepotřebné informace Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (11) Cíl usability testu zjistit způsob jak nevidomí chápou a objevují svět zjisit jaký mentální model a jakým způsobem si nevidomí uživatelé vytváří při "prohlížení" obrázku Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (12) Konfigurace usability testu 2 obrázky ­ běžná informace ­ neobvyklá informace uživatelské rozhraní ­ člověk účastníci testu ­ 5 nevidomých a slabozrakých úkoly ­ obecně: Seznam se ovládáním a získej základní přehled o předložených informacích. ­ ulice: Jaký je vztah mezi chlapcem a dívkou? ­ řetězec: Jaký je vztah mezi prasetem a ježkem? Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (13) Výsledky usability testu PROBLÉMY jak začít zkoumat, jak se zeptat ­ zejména u potravního řetězce ­ neznámá struktura informace chybí seznam objektů pro systematické procházení ­ graf pojmů a vztahů dává volnost ale současně vnáší nepřehlednost do prohlížení silnice dívka muž váha jednoduchá váha s jednou miskou na zboží, položená na zemi zelenina kolo opřené o vysoký obrubník uprostřed pánské (s rámem) vpravo uprostřed 1 1 0.9 0.50.5 0.8 vidět je jen přední polovina vidět je jen polovina Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (14) Výsledky usability testu MENTÁLNÍ MODELY INFORMACE strukturovaná informace ­ pojmy s charakteristikami a vzájemnými vztahy ­ dotazy: "kdo pojídá hrobaříka", "kdo pojídá mrtvé živočichy", "kolik je zvířat, která pojídají uhynulá zvířata" nestrukturovaná informace ­ pojmy popsané ve volném textu ­ dotazy: * 1. full-textové vyhledávání podle klíčových slov * 2. následný volný pohyb po textu v okolí okolí obsahuje všechny relevantní informace a zmínky o vztazích s ostatními pojmy Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (15) Závěr nové poznatky ­ "nestrukturovaný" mentální model ­ potřeba mít seznam objektů pouze pomocí usability testů jsme byli schopni tyto problémy a způsoby chování uživatelů identifikovat Obrázky pro nevidomé: HMAT Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (17) Vytyčené cíle Pasivní zprostředkování obrázku Možnost editovat obrázek Zábavnost Rozšiřitelnost, možnost dalšího vývoje ,,Skládačka" Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (18) Představení hry ,,Skládačka" Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (19) Představení hry ,,Skládačka" ,,2 tvary. vlevo dole čtverec o šířce 1 polovina. vpravo dole čtverec o velikosti 1 polovina" VUI (nezávislá čtečka) Ovládání ­ 9 kláves / 9 polí Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (20) Řešené problémy I Související skupiny problémů Účelná omezení obrázku Terminologie popisu Vytvoření nezkresleného mentálního modelu obrázku Ovládání, implementační problémy Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (21) Řešené problémy II Terminologie, omezení základní útvary univerzálnost, přesnost × intuitivnost, přirozenost popisu velikost útvarů ­ v poměru ke hraně dílu ,,2 tvary. vlevo dole čtverec o šířce 1 polovina. vpravo dole kruh o šířce 1 polovina" Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (22) Řešené problémy III ,,Prázdné okraje" Mentální posouvání útvarů Gestalt psychologie Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (23) Testování I 3 série testů T1 ­ testování prvotního návrhu, Wizard of Oz T2 ­ sada dílčích testů + upravený návrh, WoO ­ rozpoznávání a určování velikostí útvarů ­ pořadí objektů ­ rozpoznávání obrázků T3 ­ funkční prototyp v mobilním prostředí Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (24) Testování II Moderátor simuluje aplikaci ­ čte popis, reaguje na povely účastníků Videozáznam Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (25) Závěr Funkční prototyp Omezený vzorek testovaných Implementační omezení Další vývoj ­ zvýšení požitku ze hry ­ aplikace gestalt psychologie ­ variace Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (26) Obrázky z testů Navigace nevidomých v interiérech (NaviTerier) Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (28) Podpora mobility zrakově postižených Uživatelské potřeby? nezávislost nesmí omezovat diskrétnost (obrana proti přemíře péče) ne drahá zařízení RFID hůl GPS operátor ozvučené semafory vodící drážky mluvící tramvaj reliéfní schémata UCD pohled Technologický pohled Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (29) NaviTerier: případ užití POPIS Plošina druhého patra. Vlevo jsou plechové dveře se skleněnou výplní. AKCE Postav se čelem před dveře po levé straně. POPIS Dveře se otvírají na kartu. Čtečka je na stěně vpravo od dveří. Vedle čtečky je také neoznačená polička s telefonem a nástěnný telefon. AKCE Projdi dveřmi. POPIS Chodba asi 5 metrů dlouhá. Vlevo jsou okna a radiátory. Vpravo jsou dveře kanceláře. Po pěti metrech jsou dvoukřídlé dveře většinou otevřené. AKCE Dojdi ke dveřím. POPIS Chodba pokračuje asi 20 metrů. Vlevo jsou okna a nábytek. Vpravo jsou dveře kanceláří. Chodba je na konci zalomená vlevo. Na konci chodby jsou u zdi židle. AKCE Dojdi k zalomení na konci chodby a otoč se vlevo. DALŠÍ CÍL Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (30) 2 iterace 3 iterace NaviTerier: vývoj aplikce konzultace s odborníky a nevidomými SONS TEREZA low-fidelity prototyp testování s nevidomými high-fidelity prototyp * návrh konceptů navigace * analýza chování nevidomých * návrh navigačního systému * optimalizace implementace vzhledem k prostředí * analýza chování nevidomých testování s nevidomými Projekty: magický text šachy pro nevidomé TTS IRZP MMR TTS Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (31) NaviTerier: zajímavá zjištění vysoká senzitivita na špatné formulace ­ speciální jazyk pro popis ­ výstižnost úroveň detailu ­ podrobnější vs. strohý popis vodící linie přesně definovaná vs. volná navigace Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (32) NaviTerier: popis schodiště Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (33) NaviTerier: popis schodiště Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (34) NaviTerier: popis schodiště Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (35) NaviTerier: Popis schodiště Netypické víceramenné schodiště. Drž se zábradlí vpravo. Schodiště má mezipatro a zpětné rameno. ZKUSTE POPSAT SCHODIŠTĚ Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (36) NaviTerier: popis AKCE POPIS: Krátká chodba asi 5 metrů dlouhá. Vlevo hned za dveřmi schody nahoru. Vedle schodů slepá odbočka. AKCE: Postav se pod schody vlevo. Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (37) NaviTerier: Problémy orientace v daném prostoru ­ metodiky SONS, MMR, TEREZA, IRZP představy o prostoru ­ vztah k orientaci a navigaci navigace ­ jak to funguje ­ jaká je optimální metoda interakce ­ odlišné strategie navigace ­ DYNAMICKÝ SYSTÉM -> žádná zkušenost => experimenty Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (38) NaviTerier: Testování a akceptance testy použitelnosti v průběhu celého vývoje systém byl akceptován Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (39) Problém synchronizace pozice Uživatel minul křižovatku... Problém: očekávaná pozice reálná pozice Řešení: synchronizace reálné a očekávané pozice Přidání synchronizačních bodů ­ Bluetooth ­ QR kódy minul přesměrování Problémy s Bluetooth: - zpoždění detekce - dosah (vertikální osas) Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (40) Použití QR kódů QR kód ­ 2D grafický kód ­ Alfanumerické řetězce binárně zakódované ­ Aplikace pro dekódování (Kaywa Reader, Quick Mark ­ pro Symbian) Použitelnost testována se zrakově postiženými Může být použito pro synchronizaci reálné and očekávané pozice "Usabilty Lab" Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (41) Synchronizační body Význam synchronizačních bodů ověřován uživatelským testem ­ účastníci byli vyvezeni výtahem do jiného patra, než předpokládali ­ museli postupovat podle ,,špatného" popisu Synchronizační bod výrazně pomohl při ztrátě orientace ? A B 2. patro 3. patro Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (42) Návrh navigačního systému s uživateli Navržený navigační systém prošel testováním použitelnosti ­ 13 zrakově postižených ­ 3 iterace testů ­ Výsledky každé iterace integrovány do dalšího vývoje ­ Konzultace testování s psychologem Vytvořeny persony HankaMartin Nevidomí ­ experimenty na ČVUT (43) Díky za pozornost!