Navigace nevidomých v praxi

                Technika rozvoje poznávacích funkcí, klíče, strukturování informací

                                         Reuven Feuerstein

          narozen 1921

          4 děti, vnuk s DS

          pedagog a psycholog

          věnoval se dětem, které přežily holocaust

          spolupráce a výzkumy s Piagetem

                                         3 základní otázky

          Schopnost rozvoje kognitivních funkcí

          Zprostředkované vyučování

          Dynamické vyšetřování jedince



                                Strukturální kognitivní modifikace

          Jsou kognitivní funkce důležité?

          Je možné kognitivní funkce modifikovat?

          Jak lze kognitivní funkce modifikovat?

                                     Zprostředkované vyučování

          Vychází z P→S→R

                               →    →

          Mění na P = L = S = L = R

          kde L vyjadřuje lidský faktor.

          Učitel třídí informace, vybírá podněty, mění situaci, zjednodušuje ji a interpretuje.

          Učitel hodnotí informace tak, aby měly emocionální význam, třídí na příjemné a
nepříjemné, správné, špatné, důležité

                                     Zprostředkované vyučování

          - zaměřenost – dítě musí cítit, že materiály jsou připravené pro ně, ne pro vyučovací
hodinu

          - vzájemnost, reciprocita v interakci – dítě nejen odpovídá na otázky, ale samo je
klade, vymýšlí příklady, je vedeno k dalším asociacím

          - transcendence – poznatek musí dítě umět využít – přemostění (bridging)

          - zprostředkování významu – dítě ví, proč určitou věc dělá

          - pocit kompetence – zdůvodňovat hodnocení, aby bylo srozumitelné



    UČÍM SE DĚLAT VĚCI PRO SEBE VÝHODNĚ

                                       VÍCE ZDROJŮ INFORMACÍ

          R

          A

          D

          O

          S

          T

                                             příklady

          řízení auta (dopravních prostředků)

          koupě bot

          odměňování/trestání

          kudy povede trasa výletu

          koupě dárku

          plánování dovolené

          jakou knihu budu číst

          co uvařím dnes k večeři

          jak se dnes obléknu

          VYUŽITÍ PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH?

                                           Pomyslné čáry

                                             příklady

          Malíř rozvrhuje plátno

          Golfista, hokejista, fotbalista... (i trenéři)

          Poledníky, rovnoběžky, vrstevnice

          Hranice států, měst

          Vazby v chemických vzorcích

          Řidič při projíždění křižovatky

          Okraje v sešitě

          Psaní matematických příkladů pod sebe

          VNÍMAJÍ POMYSLNÉ ČÁRY NEVIDOMÍ?

          JAK VYUŽÍT PŘI NAVIGACI NEVIDOMÝCH?

                                           Klíč k řešení

                                             příklady

          Rozvrh hodin, harmonogram školního roku

          Čísla dveří

          Rejstřík v knize

          Rodokmen

          Kritérium třídění

          Orientační plán budovy

          Červená tužka k opravě písemek

          Jména

          Nevidomí-talíř rozdělený podle hodin

          JAKÉ KLÍČE VYUŽÍT PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH?

                                       Orientace v prostoru

                                     Vpravo







          Vpředu
vzadu







                                    vlevo

                                          Nositel vztahu

                                             příklady

          Je nositel:

          Zvíře

          Kniha

          Dům

          Obraz

          Židle?

          Bota

          Kočárek

          Není nositel:

          Kulatá dečka

          Svíčka bez obrázku

          Lampa?

          Květina

          Strom

          Bazén

          Pecen chleba?