Navigace nevidomých v praxi Technika rozvoje poznávacích funkcí, klíče, strukturování informací Reuven Feuerstein narozen 1921 4 děti, vnuk s DS pedagog a psycholog věnoval se dětem, které přežily holocaust spolupráce a výzkumy s Piagetem 3 základní otázky Schopnost rozvoje kognitivních funkcí Zprostředkované vyučování Dynamické vyšetřování jedince Strukturální kognitivní modifikace Jsou kognitivní funkce důležité? Je možné kognitivní funkce modifikovat? Jak lze kognitivní funkce modifikovat? Zprostředkované vyučování Vychází z P→S→R → → Mění na P = L = S = L = R kde L vyjadřuje lidský faktor. Učitel třídí informace, vybírá podněty, mění situaci, zjednodušuje ji a interpretuje. Učitel hodnotí informace tak, aby měly emocionální význam, třídí na příjemné a nepříjemné, správné, špatné, důležité Zprostředkované vyučování - zaměřenost – dítě musí cítit, že materiály jsou připravené pro ně, ne pro vyučovací hodinu - vzájemnost, reciprocita v interakci – dítě nejen odpovídá na otázky, ale samo je klade, vymýšlí příklady, je vedeno k dalším asociacím - transcendence – poznatek musí dítě umět využít – přemostění (bridging) - zprostředkování významu – dítě ví, proč určitou věc dělá - pocit kompetence – zdůvodňovat hodnocení, aby bylo srozumitelné UČÍM SE DĚLAT VĚCI PRO SEBE VÝHODNĚ VÍCE ZDROJŮ INFORMACÍ R A D O S T příklady řízení auta (dopravních prostředků) koupě bot odměňování/trestání kudy povede trasa výletu koupě dárku plánování dovolené jakou knihu budu číst co uvařím dnes k večeři jak se dnes obléknu VYUŽITÍ PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH? Pomyslné čáry příklady Malíř rozvrhuje plátno Golfista, hokejista, fotbalista... (i trenéři) Poledníky, rovnoběžky, vrstevnice Hranice států, měst Vazby v chemických vzorcích Řidič při projíždění křižovatky Okraje v sešitě Psaní matematických příkladů pod sebe VNÍMAJÍ POMYSLNÉ ČÁRY NEVIDOMÍ? JAK VYUŽÍT PŘI NAVIGACI NEVIDOMÝCH? Klíč k řešení příklady Rozvrh hodin, harmonogram školního roku Čísla dveří Rejstřík v knize Rodokmen Kritérium třídění Orientační plán budovy Červená tužka k opravě písemek Jména Nevidomí-talíř rozdělený podle hodin JAKÉ KLÍČE VYUŽÍT PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH? Orientace v prostoru Vpravo Vpředu vzadu vlevo Nositel vztahu příklady Je nositel: Zvíře Kniha Dům Obraz Židle? Bota Kočárek Není nositel: Kulatá dečka Svíčka bez obrázku Lampa? Květina Strom Bazén Pecen chleba?