Navigace nevidomých v praxi Technika rozvoje poznávacích funkcí, klíče, strukturování informací Reuven Feuerstein  narozen 1921  4 děti, vnuk s DS  pedagog a psycholog  věnoval se dětem, které přežily holocaust  spolupráce a výzkumy s Piagetem 3 základní otázky  Schopnost rozvoje kognitivních funkcí  Zprostředkované vyučování  Dynamické vyšetřování jedince Strukturální kognitivní modifikace  Jsou kognitivní funkce důležité?  Je možné kognitivní funkce modifikovat?  Jak lze kognitivní funkce modifikovat? Zprostředkované vyučování  Vychází z P→S→R  → →  Mění na P = L = S = L = R  kde L vyjadřuje lidský faktor.  Učitel třídí informace, vybírá podněty, mění situaci, zjednodušuje ji a interpretuje.  Učitel hodnotí informace tak, aby měly emocionální význam, třídí na příjemné a nepříjemné, správné, špatné, důležité Zprostředkované vyučování  - zaměřenost – dítě musí cítit, že materiály jsou připravené pro ně, ne pro vyučovací hodinu  - vzájemnost, reciprocita v interakci – dítě nejen odpovídá na otázky, ale samo je klade, vymýšlí příklady, je vedeno k dalším asociacím  - transcendence – poznatek musí dítě umět využít – přemostění (bridging)  - zprostředkování významu – dítě ví, proč určitou věc dělá  - pocit kompetence – zdůvodňovat hodnocení, aby bylo srozumitelné  UČÍM SE DĚLAT VĚCI PRO SEBE VÝHODNĚ VÍCE ZDROJŮ INFORMACÍ  R  A  D  O  S  T příklady  řízení auta (dopravních prostředků)  koupě bot  odměňování/trestání  kudy povede trasa výletu  koupě dárku  plánování dovolené  jakou knihu budu číst  co uvařím dnes k večeři  jak se dnes obléknu  VYUŽITÍ PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH? Pomyslné čáry příklady  Malíř rozvrhuje plátno  Golfista, hokejista, fotbalista... (i trenéři)  Poledníky, rovnoběžky, vrstevnice  Hranice států, měst  Vazby v chemických vzorcích  Řidič při projíždění křižovatky  Okraje v sešitě  Psaní matematických příkladů pod sebe  VNÍMAJÍ POMYSLNÉ ČÁRY NEVIDOMÍ?  JAK VYUŽÍT PŘI NAVIGACI NEVIDOMÝCH? Klíč k řešení příklady  Rozvrh hodin, harmonogram školního roku  Čísla dveří  Rejstřík v knize  Rodokmen  Kritérium třídění  Orientační plán budovy  Červená tužka k opravě písemek  Jména  Nevidomí-talíř rozdělený podle hodin  JAKÉ KLÍČE VYUŽÍT PŘI POHYBU NEVIDOMÝCH? Orientace v prostoru  Vpravo  Vpředu vzadu  vlevo Nositel vztahu příklady  Je nositel:  Zvíře  Kniha  Dům  Obraz  Židle?  Bota  Kočárek  Není nositel:  Kulatá dečka  Svíčka bez obrázku  Lampa?  Květina  Strom  Bazén  Pecen chleba?