1 / 35 Role kognitivní psychologie v oblasti navigace a orientace nevidomých Jakub Franc xDesign team Sun Microsystems 2 / 35 O čem to dnes bude? Cíle celého kurzu Mezioborová spolupráce Základní terminologie a koncepty Výzkum problematiky nevidomých 3 / 35 Naše cíle Vytvoření navigačního systému pro nevidomé ­ Významný podíl navigace na kvalitě života nevidomých http://usability.felk.cvut.cz/naviterier/ Empirický výzkum ­ Iterativní testování systému Naviterier ­ Výzkum dílčích problémů spjatých s problematikou navigace nevidomých ­ Získávání kvantitativních dat ­ verifikace našich hypotéz 4 / 35 Cíle kurzu Teoretická část ­ Seznámení s problematikou navigace nevidomých ­ Praktické zaměření! Praktická část ­ Experimenty s navigací nevidomých 5 / 35 Mezioborová spolupráce HCI ­ Zkoumá interakci člověka a počítače ­ Průsečík mnoha oborů Psychologie ­ Kognitivní ­ Environmentální Tyflologie Accessibility (a11y) 6 / 35 Přínos psychologie Pochopení uživatele na úrovni kognitivních potřeb ­ Jakým způsobem se nevidomí orientují? ­ Jak vědí, kde se právě nacházejí? ­ Jaké klíče z vnějšího okolí vnímají? ­ Jakým způsobem si vytvářejí "obrázek" o vnějším prostředí? Pochopení širšího rámce orientace nevidomých Zisky pro psychologický výzkum 7 / 35 Mají nevidomí představy? Dokáží nevidomí pochopit, co jsou to barvy? Jak nevidomí vnímají prostor kolem sebe? Jak si nevidomí představují vzdálenost? Mají nevidomí prostorovou představivost? Jak nevidomí chápou zrak? 8 / 35 Navigace ­ jednotlivé elementy naplánování cesty rozpoznávání mezníků a segmentace trasy vybavování znalostí o prostředí verifikace své pozice 9 / 35 Navigace ­ jednotlivé elementy odhad pozice vůči cíly aktualizace trasy na základě změny vlastní pozice postupné učení se trasy rozpoznávání překážek na cestě bloudění 10 / 35 Role zraku v navigaci nejefektivnější smysl pro prostorovou orientaci simultální vnímání ­ role pozornosti a periferního vidění spolehlivé rozpoznání objektů v okolí přesná lokalizace objektů (směr a vzdálenost) možnost dívat se dopředu i zpět ­ integrace mezníků cesty 11 / 35 Východiska Kognitivní psychologie Environmentální psychologie Specifika nevidomých 12 / 35 Vývoj chápaní problému Empirismus versus nativismus "Nic není v rozumu, co předtím nebylo ve smyslech." - John Locke "Rozvzpomínání duše" - Platón 13 / 35 Vývoj chápání problému Teorie deficience pochopení konceptu prostoru se nevyvine bez smyslové zkušenosti v kritickém vývojovém období (Von Senden, 1932) 14 / 35 Vývoj chápání problému Teorie ineficence horší schopnosti než vidoucí přístup k menšímu počtu kognitivních strategií pro kódování prostorových vztahů 15 / 35 Vývoj chápání problému Teorie diference kvalitativně jiné, ale funkčně odpovídající schopnosti 16 / 35 Terminologie Kognitivní mapa ­ reprezentace vnějšího prostředí ­ postupné vybavování ­ zapojení různých smyslových modalit Kognitivní styl ­ jmenovatelem rozdílných přístupů v návrhu systému? ­ současné metody jeho měření závislé na vizuální zkušenosti 17 / 35 Terminologie Prostorová představivost ­ paměťové představy ­ představy indukované popisem Strategie prostorového poznání ­ kódování prostorové informace ­ způsoby explorace a zakotvení získané informace 18 / 35 Terminologie Pozornost ­ Určuje zaměření kognitivních procesů ­ Selektivita ve vnímání ­ Oscilace pozornosti Paměť ­ Senzorická, krátkodobá, dlouhodobá ­ Working memory model ­ (Badelley, Hitch 1974) 19 / 35 Zraková postižení v číslech Nekonzistentní statistiky 45 milionů nevidomých (dle WHO) ­ V následujících 20 letech až dvojnásobek 11 milionů slabozrakých a 1 milion nevidomých v Evropě 1 ­ 1,5% populace s vadou zraku 80% nevidomých je v rozvojových zemích 20 / 35 Navigace v životě nevidomých Významný prvek v kvalitě života nevidomých ­ Dle Colledge (1993) největší handicapem nemožnost samostatného pohybu ­ Přesah do virtuálního světa ­ Bariéra v sociálním vyžití i celkovém společenském upltnění Intenzivně prožívaná potřeba samostatnosti ­ Sebepojetí, sebevědomí 21 / 35 Vady zraku Poruchy ostrosti vidění Výpadky zorného pole Poruchy barvocitu Klasifikace zrakových postižení dle WHO 1 - Střední slabozrakost 2 - Silná slabozrakost 3 - Těžce slabý zrak 4 - Praktická nevidomost 5 - Úplná nevidomost 22 / 35 Současný stav poznání chybí ucelené teorie nekonzistentní zjištění nedostatečně velké výzkumné vzorky výzkumně náročná oblast etické problémy 23 / 35 Současný stav poznání použitá výzkumná metodologie významně ovlivňuje výsledky ­ povaha úkolu ­ způsob externalizace (vstup i výstup) hlasový popis taktilní mapa lokomoce rozdíly mezi nevidomými 24 / 35 Další směr výzkumu Důraz na ekologickou validitu Rozvoj výzkumných metody Zohlednění sociálního kontextu ­ bez přítomnosti experimentátora Témata ­ od narození vs. později osleplí ­ specifika jednotlivých prostředí a jejich prvků ­ vliv učení ­ vliv kognitivního stylu Získávání kvantitativních dat ­ statistická verifikace našich hypotéz 25 / 35 Děkujeme za pozornost! Zdeněk Míkovec xmikovec@fel.cvut.cz Jan Vystrčil vystrj1@fel.cvut.cz Jakub Franc jakub.franc@sun.com