Videotrénink interakcí p metoda na podporu komunikace mezi lidmi p využívá videonahrávky běžné situace p provádí mikroanalýzu komunikačních vzorců p je založen na principech úspěšné komunikace p dává nový pohled na problémovou situaci p dává možnosti k úspěšnému řešení problému p trénink – upevňování nového jednání opakováním Východiska VTI p dobrý kontakt s druhými lidmi je pro dítě a jeho vývoj životně důležitý p člověk v každé chvíli dělá to nejlepší, co dovede p každá krize je příležitostí ke změně k lepšímu p pozitivní přerámování situace je důležité (hledat co se daří) p vlastní zkušenost je nejlepší učitel (nenabízet hotová řešení, ale zprostředkovat poznání) Postup práce VTI p nahrávka p analýza videonahrávky p zpětnovazební rozhovor n pracovní body e p nahrávka... Cyklus cca 3-8 setkání Čím VTI pomáhá dosáhnout změny? n výběr vhodných momentů z nahrávky – učební pomůcka n analýza úseku podle p.ú.k. n rozbor těchto momentů s klientem p co dělám dobře p co dělat lépe p co mohu dělat jinak n trénování nových přístupů V rozboru klient získává: p zpětnou vazbu na své jednání p prostor k přemýšlení o významu svého jednání pro druhé p poznatky o prvcích úspěšné komunikace ve svém jednání p prostor pro jejich zobecnění a širokém uplatnění ve svém jednání p prostor k doplnění či alternativám svého jednání (jak mohu ev. situaci zvládnout lépe, jinak) p možnost zkoušet, trénovat, cvičit si nové prvky pro zdařilou komunikaci p zpětnou vazbu na nové prvky ve vlastním jednání VTI pomáhá v oblasti: o rodiny o péče o seniory o školství o sociálních služeb o managementu VTI pomáhá řešit otázky v oblasti výchovy a výuky: o duševní potřeby dítěte o dobrý kontakt s dítětem (v němž oběma stranám bude dobře a domluví se) o hranice chování dítěte přijatelnou, ale důslednou formou o rozvoj dovedností dítěte o samostatnost a sebeobsluha dítěte o domácí přípravu do školy o sociálně – emočními obtíže dítěte o opožděný vývoj o záchvaty vzteku, dlouhodobý pláč, poruchy příjmu potravy aj. o poruchy chování či hyperkativita o zdravé vztahové prostředí ve skupině/třídě o podpora spolupráce dětí o prevence konfliktů o řešení vzniklých konfliktů (mezi vychovatelem a dítětem či dětmi navzájem) Schéma Interakce p dítě vysílá iniciativy k rodiči (a naopak) p rodič iniciativy přijímá –DŮLEŽITÉ JAK p pozitivní způsob příjmu („ano“ příjem) epozitivní rozvoj interakce enaplňuje duševní potřeby dítěte enapomáhá rozvoji dítěte p negativní způsob příjmu (žádný či „ne“ příjem) enegativní rozvoj či rozvíjení interakce enenaplňování potřeb dítěte –může vést až k deprivaci esilné negativní iniciativy či vyhasínání iniciativ dítěte Kvalitní interakce vytváří prostředí: n kde každé dítě se cítí být přijímáno a respektováno n kde jsou naplňovány (nejen) duševní potřeby dítěte n inidviduální potřeby jsou naplňovány či usměrňovány (např. úzkostné či výrazně dominantní dítě) n které je pro dítě srozumitelné n které pomáhá dítěti růst k samostatnosti a autonomii n Které pomáhá dítěti přijímat druhé n které umožňuje tvůrčí spolupráci skupiny n kde hranice jsou dítěti dávány zřetelně, ale pružně a s respektem n kde je vedena zdařilá diskuse n kde je konflikt řešen konstruktivně Duševní potřeby dítěte: p bezpečí, přijetí p podněty: dostatek p podněty: srozumitelnost (smysluplnost světa) p identita: n vím, kdo jsem, co mohu a mám dělat n samostatnost: přiměřená p otevřená budoucnost Všechny potřeby se vzájemně ovlivňují a podmiňují. PRINCIPY ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE Viz vytištěný přehled O metodě, kurzech a výcviku VTI viz více na: www.spin-vti.cz