OBECNÁ A VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE A PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 1. roč. JABOK, ETF; ZS 2009/2010 Pojetí předmětu: Předmět je koncipován a vyučován tak, aby si student osvojil tyto znalosti a dovednosti: * Znalost základní psychologické terminologie z oblasti obecné, vývojové psychologie a psychologie osobnosti. * Základní orientace v hlavních psychologických směrech. * Porozumění biologické a sociální podmíněnosti lidské psychiky, vnitřním a vnějším faktorům ovlivňujícím utváření osobnosti. * Znalost a porozumění základním psychickým procesům, obsahům a stavům, zvláště s důrazem na propojení s aplikovanými psychologickými obory (klinická psychologie, poradenská psychologie, pedagogická psychologie). * Znalost základních pojetí osobnosti. * Porozumění ontogenetickým vývojovým etapám člověka, základním konceptům periodizace lidského vývoje, s důrazem na propojení s aplikovanými psychologickými obory (pedagogická psychologie, poradenská psychologie, klinická psychologie). * Umět poznatky z obecné, vývojové psychologie a psychologie osobnosti propojovat, vnímat dané jevy v běžném životě s důrazem na praktickou aplikaci těchto poznatků v profesním životě. Témata: * Úvod do psychologie, základní psychologové směry. * Předmět obecné psychologie, význam obecné psychologie pro praxi. * Problematika vědomí, vnímání. Pozornost. * Paměť a učení. * Inteligence. * Myšlení.Vývoj myšlení dle J. Piageta. Řeč. * Emoce. Motivace. Vůle. * Úvod do psychologie osobnosti. Teorie a typologie osobnosti, vlastnosti osobnosti. Temperament. * Ego-obranné mechanismy. * Úvod do vývojové psychologie (fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie). * Periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona (Osm věků člověka). Periodizace morálního vývoje dle L. Kohlberga. * Období prenatální a perinatální, novorozenecké a kojenecké. * Období batolecí, předškolní, mladší školní věk. * Starší školní věk, období dospívání. * Dospělost. * Období stáří. Způsob ukončení: Ústní zkouška Povinná literatura: Drapela, V.J.:Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2003 (vybrané kapitoly) Plháková, A.:Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia 2004 (vybrané kapitoly) Vágnerová, M.: Úvod do psychologie. Praha : Karolinum 1999 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha : Karolinum 1999 Doporučená literatura: Atkinson, R.: Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 1995 Fürst, M..: Psychologie. Olomouc : Votobia 1997 Langmeier, J., Krejčířová, D. . :Vývojová psychologie. Praha : Grada 1998 Plháková, A.: Dějiny psychologie. Praha : Grada 2006 Říčan, P.: Cesta životem. Praha : Portál 2004 Říčan, P.:Psychologie osobnosti. 3. vyd., Praha : Orbis 1975 NEBO 5. vyd., Praha : Grada, 2007 Vágnerová, Marie. Základy psychologie. Praha : Karolinum 2004 Vyučující: Mgr. Lucie Hubertová Otázky ke zkoušce z předmětu Obecná a vývojová psychologie a psychologie osobnosti 1. Historický vývoj psychologie, psychologické školy a směry. 2. Základní psychologické metody získávání informací (klinické a psychometrické). 3. Obecná psychologie – Problematika vědomí. Pozornost. 4. Obecná psychologie – Vnímání. 5. Obecná psychologie – Paměť a učení. 6. Obecná psychologie –Inteligence a její zjišťování. 7. Obecná psychologie – Myšlení. 8. Obecná psychologie – Řeč. 9. Obecná psychologie – Emoce. 10. Obecná psychologie – Motivace.Vůle. 11. Psychologie osobnosti – pojem osobnost, vlastnosti a rysy osobnosti. Temperament, charakter. Determinace osobnosti. 12. Psychologie osobnosti – Teorie a typologie osobnosti. 13. Ego-obranné mechanismy. 14. Vývojová psychologie – Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 15. Vývojová psychologie – Periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. 16. Periodizace kognitivního vývoje podle Jeana Piageta. 17. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. 18. Periodizace vývoje morálního myšlení dle Laurence Kohlberga. 19. Vývojová psychologie – Období prenatální a perinatální. 20. Vývojová psychologie – Období novorozenecké 21. Vývojová psychologie – Období kojenecké. 22. Vývojová psychologie – Období batolecí. 23. Vývojová psychologie – Období předškolní. Problematika školní zralosti. 24. Vývojová psychologie – Období mladšího školního věku. 25. Vývojová psychologie – Puberta, adolescence. Aspekty sekulární akcelerace. 26. Vývojová psychologie – Období dospělosti. 27. Vývojová psychologie – Období stáří. Zpracováno s využitím podkladů Mgr. Anny Klimešové