Obecná a vývojová psychologie Stáří Stáří l Stárnutí-souhrn změn ve struktuře a fci organismu, které podmiňují zranitelnost organismu a pokles schopnosti a výkonnosti. Tento proces je ukončen smrtí. l Biologické projevy stárnutí příklady: l Nižší odolnost k infekci l Pomalé hojení l Sklon k nádorovým onemocněním l Snížení pružnosti vaziva l ……. Stáří l Proces stárnutí zakódován geneticky u každého druhu l Hranice maximální délky života cca 125 let u člověka l Otázka: Odkdy může být jedinec považován za „starého“? Stáří l Odpověď-projevy stárnutí se projevují u někoho poměrně brzy, u někoho zůstává zachována svěžest duševní i tělesná velice dlouho. l Rok 1800-40 letý člověk považován za starého l 1890-50 letý člověk l Nyní-cca 65 letý člověk, hranice se posunuje stále výše Stáří l Otázka k diskuzi - stáří a důchodová reforma, důchodové zabezpečení, zvyšování věku odchodu do důchodu. Stáří l Hlaví změny ve stáří obecně: l Smyslové vnímání (90% výrazné zhoršení zraku po 60. roce věku, 30% sluchu) l Paměť-zhoršení paměti pro nové události l Kognitivní (rozumové schopnosti)-krystalická inteligence roste celoživotně, fluidní inteligence klesá po 30. roce věku.. l Není vhodné srovnávat IQ (globálním i. kvocientem) v různých věkových skupinách Stáří l Krystalická inteligence-výsledek vrozených vloh a všech životních zkušeností l Fluidní inteligence-schopnost pružně myslet-schopnost učit se novým věcem, řešit problémy, Stáří l Emoce-méně bezprostřední, vyrovnanější (velké interindividuální rozdíly) l Tvořivost-maximum 25-40 rok věku, ale např. Michelangelo (tvořil do 90 let), Goethe (do 83), Komenský ( na konci života psal Všenápravu do 78 let) l Osobnost-různé strategie vyrovnání se se stářím Stáří l Osobnost- strategie vyrovnání se se stářím (Reichardová S., 1962) l Konstruktivní strategie-rozvíjí zájmy, přijímá věk, humor, mívají šťastnou anamnézu l Strategie závislosti-pasivita, závislost, odpovědnost mladším, muži předávají odpovědnost ženě (vzorec, který se opakuje) l Strategie obranná-nadměrná kontrola, pedantičnost, přehnaná aktivita, emoční kontrola Stáří l Strategie hostility-agresivita podezřívání, přisuzování viny druhým l Strategie sebenenávisti-agresivita vůči sobě, život jako selhání. V anamnéze ambivalence k rodičům, nešťastné manželství, stálý pocit osamělosti a neužitečnosti. Stáří l Optimální adaptace na stáří-5 P l Perspektiva l Pružnost l Prozíravost l Porozumění por druhé l Potěšení Stáří l Vztahy-potřeba stejná, riziko sociální izolace, role prarodiče l Otázka l V čem je významná role prarodiče ? Stáří l Role prarodiče-reaktivita vůči malým dětem l Styl hry l Předávání rodinné historie l Předávání hodnot a postojů, včetně postoje k vlastní smrtelnosti asmrti Stáří l Sociální zařazení - není důležitá pouze délka života, ale hlavně kvalita života! l Problematice stáří se věnuje pozornost i mezinárodně (např. dokumenty vydané OSN). l Sociální role-Teorie neangažovanosti -v dětství role budujeme, ve středním věku se v nich plně angažujeme, ve stáří je pozbýváme (starší teorie). Stáří l Bonnská studie sledování lidí ve věku 60-65 let nebo 70-75 let po dobu 20 let.Potvrdila se velká interindividuální variabilita ve stáří (kognitivní schopnosti, vyrovnání se se zátěží). Menší občanská angažovanost, větší angažovanost v blízkých vztazích. l Z výzkumu vyplynulo, že staří lidé těžko snášejí představu vlastní závislosti na druhých. Stáří l Aktivizační programy-i krátkodobé mají velký vliv (trénink paměti, univerzity třetího věku, kurz kreativního myšlení), dobrovolnictví