Předmět studia vývojové psychologie, novorozenecké období Materiál pro vnitřní potřebu, nešířit, neobsahuje citace Vývojová psychologie-předmět studia • V širším pojetí je předmětem studia vývojové psychologie „ studium změn chování a prožívání v časovém průběhu.“ • Dle Schmidta (1978) lze rozlišit 4 předmětné okruhy obecné vývojové psychologie: • 1/ studium fylogeneze psychiky (pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady). Etologie-srovnávací biologie chování Vývojová psychologie-předmět studia • 2/ Studium antropogeneze psychiky (vývoj duševna u lidí v různých historických etapách a v různých civilizačních okruzích). • 3/ Studium ontogeneze psychiky-od početí do smrti. • 4/ Studium aktuální geneze-vývoj psychických procesů (např. proces učení, proces osvojení speciální dovednosti). • Z hlediska pedagogického a psychologického má největší význam studium ontogeneze psychiky-tou se budeme také zabývat. Vývojová psychologie-užší pojetí • Vývojová psychologie v užším pojetí (ontogeneze lidské psychiky) studuje všechny změny, k nimž dochází v průběhu života člověka. • Změny: • a/evoluční ( v dětství a v dospívání) • b/ involuční (úbytek schopností a fcí) • Pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie Vrozené x získané (dědičnost x prostředí, nativismus x empirismus) • Nativismus x empirismus (nebo-li vrozené versus získané v psychologii). • Jedná se o otázku, která dosud nebyla v psychologii uspokojivě vyřešena. • Jsou lidské schopnosti vrozené nebo získané? • Nativistické hledisko-člověk přichází na svět s vrozenou základnou vědomostí a pochopení reality. • Empirické hledisko-vědomosti jsou získávány zkušeností, interakcí s okolím (významný představitel filozof J. Locke „tabula rasa“). • V současnosti většina psychologů zastává integrovaný přístup. Vývojová psychologie - metody • Hlavní metodou ve vývojové psychologie je zejména pozorování za přirozených nebo experimentálních podmínek. Na základě pozorování svých 3 dcer vytvořil Jean Piaget slavnou teorii kognitivního vývoje. • Longitudinální přístup-tíž jedinci jsou sledováni po určitou dobu (např. u Matějčka, Dyttrycha, Schüllera a kol. sledování vývoje nechtěných dětí). L. přístup je to královská cesta vývojové psychologie. Vývojová psychologie - metody • Otázka pro studenty: Jaké může mít tento přístup nevýhody? • Longitudinální (časosběrnou ve filmařském jazyce) metodu využila i Hana Třeštíková při natáčení dokumenty Manželské etudy. • Bonnská studie (studie psychického vývoje ve stáří). Vývojová psychologie - metody • Příčný přístup – vývojové změny jsou odvozovány nepřímo u různých souborů dětí různého věku k určitému datu měření (např. výkon v IQ testu nebo výška a váha…). • Otázka pro studenty: Jaké může mít tento přístup nevýhody? • Milsův výzkum změn některých schopností (zej. manuální zručnost). Jednotlivá období života Celý svět jest jeviště a všichni mužové i ženy pouze herci, vstupují a odcházejí zas a jeden člověk hrá v své době mnohé úlohy, a jejich dějství sedmerý jest věk. Zprv nemluvně, jež vrňouká a slintá v své chůvy náručí. Pak plačtivý žák s tornou, s tváří jako jitro skvoucí, jež neochotně plouží do školy se jako plž. A dále milenec Jednotlivá období života jak výheň sténající, s žalostnou na obočí své děvy písničkou. Pak vojín láteřící podivně, jak levhart kousat, žárliv na svou čest a popudlivý, k sváru nakvašen a hledající slávy bublinu i v jícnu děla. Potom sudí jest, břich kulaťoučký vycpán kapouny, zrak přísný, vzorně přistřižený vous, pln moudrých vět a nauk zvětralých, a tak svůj úkol hrá. Věk šestý pak se schýlil v hubeného šosáka, Jednotlivá období života má trepky, okuláry na nose a měšec po boku, na scvrklých lýtkách se spodky plandají, jež z mladosti si dobře ušetřil, a hluboký hlas mužný do dětského diskantu zas přecházeje, piští v zvuku svém a kozmičí. A výjev poslední tu končí divnou, děje plnou hru, jest druhé dějství, čiré zapomnění, kde zuby pryč a chuť a zrak a vše. (W. Shakespeare, Jak se Vám líbí, přel. J. V. Sládek) Jednotlivá období života • V první polovině minulého století se zkoumal hlavně vývoj dítěte od narození, později i vývoj dospívajících. Období dospělosti a stáří byla dlouho mimo pozornost. • Zkoumání prenatálního období je poměrně nedávná záležitost. • Nicméně již mnoho starověkých i středověkých myslitelů si uvědomovalo význam vývoje člověka od narození do smrti. • Komenský-významná úvaha „Vševýchova“. Prenatální období • Studium tohoto nejranějšího období je značně nesnadné. • Studium chování nedonošených dětí. • Využití techniky k registraci aktivit dítěte intrauterinně (ultrazvuk, srdeční aktivita, izotopické techniky). • 3 měsíc in utero-otáčí hlavičku, hýbe končetinami, vraští čelo, reaguje na podráždění, EEG aktivita zatím nediferenciovaná. Prenatální období • 5. měsíc in utero-spánek a bdění, reakce na podněty zvukové, vizuální, bolest a tlak. • Konec těhotenství-rozezná pravděpodobně hlas matky. • Nenarozené dítě je aktivní, „ovládá“ své prostředí (vyhledává si svou pohodlnou polohu v těle matky, je aktivní při porodu. Prenatální období • Nenarozené dítě má schopnost sociální interakce-je v aktivním kontaktu s matkou (neverbální dialog). • Závěr:1/dobrý psychický stav matky je pravděpodobně významný pro základy psychiky dítěte, i když dosud neznáme mechanismus působení.2/ Jak se dítě připravuje na narození, tak okolní svět se připravuje na dítě (rodiče). Prenatální období • Specifika nedonošených dětí-labilnější, dráždivé, méně reaktivní na smyslové a sociální podněty. • Nedonošené dítě představuje odlišného sociálního partnera, je méně srozumitelné a předvídatelné. Pozdější věk-poruchy pozornosti, vizuomotoriky, úzkostnost, poruchy řeči, SPU. Prenatální období • Zlepšování psychologické kvality života nedonošených dětí-tlumené světlo, měkké podložky, tep matky, klokánkování u rodičů, podpora intuitivního rodičovství. • Nevýhodný typ interakce ze strany rodičů-přetěžování málo reaktivního nedonošence, přehnaná stimulace za účelem vyvolat první úsměv, vokalizaci. Dítě pak je ještě více nereaktivní. Vzniká začarovaný kruh. • Pozitivní vliv svépomocných rodičovských skupin. Prenatální období Novorozenecké období • Porod - přirozený porod, omezující důraz na technickou stránku a vyzdvihující aspekt psychologický. • Pokud má matka větší kontrolu nad porodem, dítě i matka se rychleji po porodu adaptují. • Fréderick Leboyer, Michel Odent (Znovuzrozený porod). • Duly (Asociace dul, sociální opora). • Kritická senzitivní mateřská perioda. • Rooming-in, Baby friendly hospital. Novorozenecké období • Porod - přirozený porod, omezující důraz na technickou stránku a vyzdvihující aspekt psychologický. • Pokud má matka větší kontrolu nad porodem, dítě i matka se rychleji po porodu adaptují. • Fréderick Leboyer, Michel Odent (Znovuzrozený porod). • Duly (Asociace dul, sociální opora). • Kritická senzitivní mateřská perioda. • Rooming-in, Baby friendly hospital. Novorozenecké období Novorozenecké období • Schopnost aktivně ovládat prostředí a zapojit se do sociální interakce. • Vyvinuté základní nepodmíněné reflexy (hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové a polohové. • Smysly-vidí, rozlišuje základní barvy a tvary, preferuje tvar obličeje před ostatními podněty. • Sluch-preferuje vyšší ženský hlas, preferuje hlas matky • Hmat, chuť a čich dobře vyvinuty (chuť již v těhotenství, čichem pozná matku již 6 dnů po narození). • Senzitivní mateřská perioda-období prvních hodin po narození dítěte. Novorozenecké období • Protosociální chování-reaguje na hlas, je upoután obličejem, pozná čichem matku, preferuje dotyk lidské kůže, diferencovaně pláče. • Schopnost matek rozlišit (rozumět) pláči již několik dní starého dítěte je značná. • Interakce rodič-dítě: mezi matkou a dítětem se vytváří soulad společně zaměřené pozornosti a společně sdílené emoce tzv. synchronie pozornosti a afektu. • (Pečovatelské chování lze pozorovat i u dětí od cca 6 roku věku dítěte). Novorozenecké období • Stern (1977) uvádí tři hlavní rysy interakce kojence s rodičem (dle Sterna má interakce rodiče s malým dítětem zcela jiný ráz než s větším dítětem): • 1. matka přehání své výrazy (má vyšší hlas, výraznou mimiku, oční kontakt delší, obličej od děcka 20-25 cm). • 2. opakuje pouze několik výrazových projevů. • 3. tyto projevy opakuje se stereotypií a rigiditou. Novorozenecké období • Papoušek využívá termín „intuitivní rodičovství“-předem naprogramované formy péče o potomstvo.